Dvojitá výzva: Supercaliber nebo E-Caliber od Treku?

1.6.2021

Jedna značka, podobná cena, dvě koncepce. Velký test dvou tolik podobných a přitom tak rozdílných kol vyšel ve Velu č. 4 letošního roku. U Treku se odvážili sáhnout mezi své nejlepší XC rakety a z jedné stvořit dvojníka, avšak zásadně modifikovaného. Měl by mít stejné jízdní vlastnosti jako jeho vzor a zároveň by měl nabídnout mnohem víc i pro ty, kteří by nebyli schopni naplno využít potenciál předlohy. A onou modifikací je motor!

Základním bikem, onou předlohou, není v našem případě nikdo jiný než celoodpružená (byť se tak na pohled vůbec nejeví) top raketa Trek Supercaliber ve verzi 9.8 GX. Roli modifikovaného dvojníka vzal na svá bedra zcela nový E-Caliber. Výrobce u něj nešetří chválou jeho schopností – je kupříkladu koncipován tak, že baterii můžete snadno vyjmout, nahradit výplní a prohánět tohoto fulla jako běžné nemotorizované kolo. Je vše opravdu tak zářivé, jak je nám předkládáno? Pro zjištění odpovědi jsme měli výborné podmínky. Oba biky jsou stejné velikosti a podobné ceny. Bude tedy mimo jiné možné zjistit, co za své peníze opravdu dostáváte navíc a kde se budete muset uskromnit.

Trek Supercaliber 9.8 GX

Tenhle bike dává jasně najevo, že bude nesmlouvavý, rychlý a až pekelně ostrý. Nikdo z nás ani na chvíli nepochyboval o jeho XC náboji. Parádní jednotné a ostré linie, vedení kabeláže rámem, tlumič zadního odpružení bez čepu a ukrytý v zakončení sedlových vzpěr pod horní trubkou. A když bike pověsíme na váhu, která mu ve velikosti L a bez pedálů ukáže 10,75 kg, podlamují se nám kolena. Jo! Tak tohle bude velká pecka!

Zadní tlumení je extra zajímavé – pod horní trubkou schovaný systém Trek IsoStrut v kombinaci s tlumičem Fox Performance. Tohle je velká chlouba Treku. Rám Supercaliberu je vyroben z vlastního karbonu OCLV, to už je sám o sobě obří příslib historicky prověřené kvality. A aby byla zajištěna vysoká tuhost rámu, konstruktéři navrhli stroj bez zadního čepu a s tlumičem integrovaným přímo do rámu, tedy bez nutnosti použít přepákování a „zbytečné“ čepy. Sedlové vzpěry jsou tenčí, ale širší, to pro tuhost do stran a vertikální pružnost coby náhradu čepu. Zdvih tohoto řešení dosahuje závodních 60 mm.

… více najdete ve Velu

Elektronický časopis Velo – 4/2021 | Elektronický časopis na Alza.cz

TREK SUPERCALIBER 9.8 GX

rám karbon, Trek Supercaliber OCLV, odpružení Trek IsoStrut, pevná boostová osa

tlumič Fox Performance DPS, 235×32,5 mm

vidlice Fox Performance 32 Step-Cast, offset 44 mm, pevná boostová osa

řazení/přehazovačka Sram GX Eagle, 1×12

kazeta Sram Eagle XG-1275, 10–52 zubů

kliky Sram GX Eagle Carbon, DUB (převodník 32 zubů)

brzdy Shimano XT M8100 (kotouče 180/160 mm)

zapletená kola Bontrager Kovee Pro 30, 29“, karbon, vnitřní šíře ráfku 30 mm

pláště Bontrager XR2 Team Issue, 29×2,20“

sedlovka Bontrager Pro, karbon OCLV, průměr 31,6 mm, offset 0 mm, délka 330 mm

sedlo Bontrager Montrose Elite, titanové ližiny, šířka 138 mm

řídítka Bontrager Kovee Pro, karbon OCLV, průměr 35 mm, zdvihnutí 5 mm, šířka 720 mm

představec Bontrager Kovee Pro, 35 mm, Knock Block, kompatibilní s technologií Blendr, sklon 13°, délka 70 mm

zdvihy 100/60 mm (P/Z)

hmotnost 10,75 kg (vel. L, bez pedálů)

hmotnost kol (P/Z) 1675/2205 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)

cena 149 990–164 990 Kč (možnost změny ve výbavě)

GEOMETRIE (vel. L)

horní trubka 625 mm

hlavová trubka 90 mm

sedlová trubka 470 mm

zadní stavba 430 mm

rozvor 1136 mm

hlavový úhel 69°

sedlový úhel 74°

stack 655 mm

reach 594 mm

snížení středového složení 53 mm

Trek E-Caliber 9.6

Nad Supercaliberem se rozplýváme snad ještě nyní, co na to Trek E-Caliber 9.6? Je to bike, který by měl nabízet jízdní vlastnosti a projev svého „rejsového“ brášky, ale měl by k nim umět pomoci i slabším jezdcům.

Na první pohled je v kolech rozdíl jen v drobných detailech. Po usednutí za řídítka nás ale překvapilo, že ač biky vypadají téměř identicky, projevem jsou odlišné. Ano, berme zřetel na o něco vyšší cenu „éčka“. Každopádně u kola za zhruba 185 000 Kč bychom taky rádi viděli kus dobré práce. Bohužel přítomnost motoru a s ním spřažených technologií se samozřejmě projeví. Po nasednutí tak čeká například kokpit s hliníkovými řídítky. Praktické je jejich posílení v šíři, ta zde načte 750 mm. Je to důležité, protože kormidlování těžšího a výkonnějšího kola potřebuje náležité nástroje. Zvolených 750 mm jsme shledali jako dostatečných.

… více ve Velu

Elektronický časopis Velo – 4/2021 | Elektronický časopis na Alza.cz

Trek E-Caliber 9.6

rám karbon OCLV, odpružení Trek IsoStrut, pevná boostová osa

motor Fazua Evation 1.0, 250 Wh

baterie

tlumič Fox Performance DPS, 235×32,5 mm

vidlice RockShox 35 Gold RL, offset 44 mm, pevná boostová osa

řazení/přehazovačka Shimano Deore/XT, 1×12

kazeta Shimano Deore M6100, 10–51 zubů

kliky Sram GX Eagle Carbon, DUB (převodník 32 zubů)

brzdy Shimano MT4100/MT420, čtyřpístkové (kotouče 180/180 mm

zapletená kola Bontrager Kovee Comp 29“, 28 drátů, vnitřní šíře ráfku 23 mm

pláště Bontrager XR3 Team Issue, 29×2,40“

teleskopická sedlovka TranzX JD-YSP18, zdvih 130 mm, průměr 31,6 mm, délka 425 mm

sedlo Bontrager Arvada, duté CrMo ližiny, šířka 138 mm

řídítka Bontrager Comp, Alu, 31,8 mm, zdvih 15 mm, šířka 750 mm

představec Bontrager Rhythm Comp, 31,8 mm, Knock Block, 0°, délka 70 mm

zdvihy 120/60 mm (P/Z)

hmotnost 18,94/16,04 kg (vel. L, bez pedálů, s/bez baterie)

hmotnost kol (P/Z) 2030/2720 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)

cena 184 990 Kč

GEOMETRIE (vel. L)

horní trubka 648 mm

hlavová trubka 105 mm

sedlová trubka 470 mm

zadní stavba 447 mm

rozvor 1197 mm

hlavový úhel 67,5°

sedlový úhel 72,8°

stack 622 mm

reach 470 mm

snížení středového složení 50 mm

 

      Test jasně ukázal, že pokud máte na kolo danou částku a přemýšlíte o e-biku, musíte být připraveni na kompromisy, které u nemotorového modelu nehrozí. Zatímco ten vás doslova ozáří svými schopnostmi, u „motoráku“ si budete klást otázky. Prostě kdo chce e-bike a nekompromisní kvalitu, musí být připraven sáhnout mnohem hlouběji do peněženky.

Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu