Velo dlouhodobý test kol 2018 – Canyon Spectral CF 9.0 Pro – 1. díl

7.9.2017

CANYON SPECTRAL CF 9.0 PRO

TESTER PETR ŠTUKA

Mašina na zážitky

Jedno kolo na všechno. Všehoschopný univerzál. Co s ním zažiji, už záleží jen na mě. To je asi první, co mě napadlo při pohledu na nový Canyon Spectral. Kolo pro dlouhodobý test, na které jsem se neuvěřitelně těšil. Těším se na spoustu testovaných kol, ale ne ze všech vysedám se stejným nadšením jako na začátku. Takový Spectral není, jak se ukázalo; vztah máme vřelý, už pár týdnů ho krmím dobrými traily a on mne hýčká v každé situaci – „chrochtáme“ si blahem oba. Pro Canyon Spectral CF 9.0 Pro je tento článek vstupním do Velo dlouhodobého testu kol 2018. Již dříve jsme popisovali změny, které jsme učinili pro dobro rubriky. Jednou z nich je termínová volnost pro zařazení kola do testu. Canyon tak sice začíná se zpožděním za ostatními, ovšem testu se zúčastní plnohodnotně – jeho finále plánujeme až na podzim.

Petr Štuka Foto: Michal Červený

TECHNICKÁ STRÁNKA Spectral není v nabídce Canyonu žádnou novinkou, ale jeho proměna pro rok 2018 je vzatá dost od podlahy. Prakticky jde o úplně jiné, nové kolo. Cítím z ní velký vliv týmového závodníka světové úrovně endura, Joea Barnese, bahnité podmínky, v jakých jezdí, a především také styl jízdy. Nový model je mnohem masivnější, tužší, odolnější, a to i díky mimořádně zatěsněným ložiskům. „Nesmrtelně“ působí i nový plastový tunel pod spodní rámovou trubkou, kudy vede veškerá kabeláž. Je snadné jej rozložit a provést potřebný servis, ale těžké rozbít. Pogumování zadní stavby také vypadá silněji než dříve. Jiná je i práce čtyřčepové zadní stavby, nejprve je citlivá, pak stabilní, aby se moc nehoupala, a ke konci progresivní, aby odolala tvrdým skokům. Tlumič je orientován horizontálně, nikoli vertikálně jako dříve. Rám velikosti L umí plně pohltit teleskopickou sedlovku se 150mm rozsahem. Další doménou nových spectralů jsou masivní ráfky a pláště, ač zrovna Mavicem vybavený model Pro uvedené nepotvrzuje, nemá 2,6“ obutí na 30mm ráfcích jako verze fi gurující v nabídce hned pod ním. Nechybí zde jediný ze současných trendů, tedy delší přední část a kratší zadní, krátký představec se širokými řídítky, boostové osy, metrický rozměr tlumiče, integrovaná sedlová objímka, přímé nasazení brzdového třmenu na rozhraní Post mount, ochrana proti protočení řídítek a tedy proti poškození rámu. A jako bonus design ověnčený červeným puntíkem ceny „Red dot award“. Tolik zeširoka. Jmenovitě testovaný Spectral CF 9.0 Pro má hlavní karbonový trojúhelník doplněný hliníkovou zadní stavbou, která nabídne 140 mm zdvihu. Vzduchové odpružení dostalo na starost kombo RockShoxu, konkrétně tlumič Deluxe RT3 a 150mm vidlice Pike RCT3. Tolik kroku předkládá i teleskopická sedlovka RockShox Reverb s novou páčkou. Kromě zapletených kol Mavic XA Pro s plášti Quest Pro 2,4“ jsou vlastně i všechny další díly ze stejného koncernu jako odpružení se sedlovkou, tedy od Sramu – čtyřpístkové brzdy Guide RS s pořádnými kotouči, řazení X01 s 12 převody a karbonové kliky Truvativ Descendant. Na ty jsem pro jistotu nasadil ochranné silikonové botičky.

PROČ ZVOLENÝ TYP KOLA

V průběhu života jsem měl v rukou desítky kol různých zdvihových kategorií, často je i vlastnil, od pevného kola po sjezdový speciál se 254 mm zadní stavby. U trail biků jsem vždy zmiňoval jejich univerzalitu, tak ji teď prověřím na maximum. Spectral je ambiciózní trail bike, all mountain, prostě kolo, které neváží mnoho, podněcuje jezdce k dlouhým výletům, ochutnávání rozličných trailů, jejich krás i nástrah. A to mě baví, cestování, poznávání, zdolávání, zlepšování se, to vše motivuje k tomu jet příště zas jinam, jinudy, rychleji. A zkoušet, co to dá. Navíc jsem si vždy přál vyzkoušet rozdíl mezi karbonem a hliníkovou slitinou na svých oblíbených stezkách. To vše Spectral čeká.

CANYON SPECTRAL CF 9.0 PRO rám karbon/hliníková slitina 6066 (rám/zadní stavba) vidlice RockShox Pike RCT3, boostová pevná 15mm osa tlumič RockShox Deluxe RT3 řazení/přehazovačka Sram X01 Eagle (1×12) kliky Truvativ Descendant Eagle Carbon (převodník 34 zubů) brzdy Sram Guide RS (kotouče 200/180 mm) zapletená kola Mavic XA Pro 26 mm pláště Mavic Quest Pro 27,5×2,4“ teleskopická sedlovka RockShox Reverb Stealth, 150 mmn sedlo Ergon SME30 řídítka Renthal Fat Bar Lite, 760 mm představec Renthal Apex 35, 50 mm zdvihy 150/140 mm (P/Z) hmotnost 12,86 kg (vel. L, bez pedálů) hmotnost kol (P/Z) 1860/2350 g (včetně plášťů, kazety, kotoučů, bez pevných os) cena 103 699 Kč

VÝZVA TESTU

Limity toho, co lze s kolem zažít, si vytváříme každý ve své hlavě. Jak už bylo řečeno, miluju cestování, to mě naučilo třeba sbalit na jakoukoli dobu vše, co je potřeba. Ostatní si za výzvu zvolili závod, já letos prověřím kolo i sebe na vícedenním cyklovandru ve stylu lovců trailů Matta Huntera a Matta Milese, kteří chodí za zážitky skutečně daleko od civilizace. Sbalím se, vypadnu na druhou stranu republiky a po stezkách a líbivou krajinou se budu vracet zpět. Do cesty si možná vetknu nějaký bikepark. A možná ne. Rozhodně nebudu pospíchat, důležitá bude kvalita výběru cest a hloubka zážitku, nikoli rychlost dosažení cíle, domova. Mnoho dobrých rad pro takovou výpravu je k nalezení na internetu, další „nasaju“ od přátel a zkusím útěk do divočiny v českém podání, únik za vzdálenými traily, ke kterým se ani za víkend snadno nedostanu. Věřím, že Spectral mi bude skvělým parťákem.

CANYON SPECTRAL CF 9.0 PRO druhý díl je zde : https://www.ivelo.cz/velo-dlouhodoby-test-kol-canyon-spectral-2/

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu