Historie značky Bianchi

1.3.2023

Zní to téměř jako pohádka, že se při míchání typického odstínu barvy Celeste, provázejícího značku Bianchi již nepočítaně dekád, nechal zakladatel firmy Edoardo Bianchi inspirovat barvou očí Margherity, kterou učil jezdit na kole.

Kdo ví, kolik je na tom pravdy, ale Celeste se stalo symbolem. Další najdete na hlavové trubce italských rámů, a sice korunovaného orla. Jiný, už ne tolik romantický příběh hovoří o tom, že ve válečných dobách zůstávaly přebytky vojenské zelené barvy a ta se přimíchávala takřka do všeho. Nemohla tak chybět ani v lakovně Bianchi.

Pojďme ale na začátek. V roce 1885 teprve 20letý Edoardo, pracující do té doby jako výrobce lékařských nástrojů, začíná v milánské ulici Via Nirone s výrobou rámů kol. Již o tři roky později ale tyto prostory kapacitně nestačí a stěhuje se do většího obchodu na Via Bertani. V té době se setkává s pány Dunlopem a Pirellim a okamžitě se shlíží v konstrukcích kol využívajících pneumatiky (1888). Ostatně průkopnické snahy se mu nedají upřít ani v dalších konceptech, které se postupem času staly naprostou samozřejmostí – například shodná velikost obou kol (Safety bike) nebo řetězový převod.

I díky dlouhé historii značky se v jejích historických milnících dočteme třeba to, že se pokládá za prvního výrobce celoodpružených kol. Má to originální důvod, totiž potřebu zajištění alespoň nejnutnější úrovně pohodlí vojáků, pro které byla tato kola původně určena. Z novějších prvenství pak dodejme prototyp časovkářského speciálu pro Marca Pantaniho, který byl vybaven dlouho před zbytkem světa hydraulickými kotoučovými brzdami, a to s průměry rotorů jen 125 mm.

 

Je tu ale ještě jedna větev, kterou se už v předminulém století Bianchi pustilo, a sice stroje poháněné motorem. Dochovaly se záznamy o prvních testech kol s pomocným motorem již z roku 1897 a přes tříkolky a čtyřkolky se značka začala věnovat i produkci klasických motocyklů a automobilů. A zatímco motocykly Bianchi byly k vidění na závodních okruzích ještě okolo roku 1960, automobilový sektor byl později odprodán další z typických italských značek, automobilce Fiat.

Opomenout ale nesmíme ani nesmazatelnou stopu značky na poli závodním. Je s ní totiž spojena řada jmen světového formátu minulosti, ale i současnosti. Vždyť v sedle strojů Bianchi dosáhli závodníci na trofeje všech prestižních podniků, jak silničních, tak MTB. Vzpomeňme kupříkladu fenomenálního Felice Gimondiho, Fausta Coppiho nebo Marca Pantaniho. MTB scéna pak mohla značku vidět díky výkonům Juliena Absalona, kterého jsme zmiňovali již v souvislosti s jinou značkou. Ten totiž vyhrál na Bianchi své první olympijské zlato v Aténách 2004 a po dobu svého působení pod křídly tohoto výrobce přidal i pět titulů mistra světa v XC.

Eda Pinkava

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu