Servis vidlice Marzocchi

14.12.2020
Historie italského výrobce odpružení Marzocchi sahá až do padesátých let minulého století. Zakladatelé značky, bratři Stefano a Guglielmo Marzocchi, začínali jako konstruktéři u slavné italské značky vyrábějící motocykly – Ducati. Brzy ale začali budovat značku vlastní. Po několika letech strávených konstrukcí a stavbou motocyklů se bratři rozhodli specializovat se pouze na odpružení. V tomto oboru se brzy dostali na vysokou úroveň, což kromě jiného potvrzuje fakt, že se stali dodavateli odpružení například pro motocykly Ducati, BMW, Cagiva a Aprillia. V průběhu osmdesátých let sledovala značka se zájmem vývoj horské cyklistiky a zaregistrovala zvyšující se touhu po předním odpružení. Její odpovědí bylo v roce 1989 uvedení první odpružené vidlice s logem Marzocchi určené pro horská kola. První modely byly v roce 1995 nahrazeny oblíbenou řadou Bomber, která si dodnes drží své dobré jméno.
Důležité upozornění U většiny výrobců platí pravidlo, že jakýkoliv neautorizovaný zásah uvnitř vidlice v záruční době znamená ztrátu garance. Proto pokud nechcete o záruku přijít, svěřte raději v tomto případě péči o svou vidlici odbornému servisu. Při kompletní repasi vidlice většina výrobců doporučuje vyměnit kompletně všechna těsnění včetně prachovek. Těsnění bývají jednorázová a jejich opětovné nasazení může způsobit netěsnost vidlice a unikání oleje u vzduchových vidlic vzduchu z komory. Pokud jsou prachovky mezi vnitřníma a vnějšíma nohama (případně i podložky) použity opětovně, nemusí držet ve správné poloze a mohou poškodit povrch vnitřních nohou. Stejně důležité je i plnění výrobcem doporučovaným olejem – ostatní mohou mít příliš agresivní složení a mohou poškodit těsnění. Pro rozebrání vidlice je optimální využít k tomu určené nářadí, užitím nesprávného může dojít k nevratnému poškození vidlice nebo jejich částí.
Marzocchi využívá u většiny svých modelů jako základ otevřenou olejovou lázeň, která se stará o mazání a prostřednictvím otevřených olejových patron i o útlum. Rozdíly mezi jednotlivými modely tak jsou v konstrukci vnějších nohou, pružícím médiu (pružina, nebo vzduch) a počtu ovládacích prvků. Modelem pro demonstraci základní údržby nám byla poměrně jednoduchá vidlice MX Comp (ročník 2003) s dvojicí vzduchových patron a uvnitř nastavitelným tlumením odskoku.

1. Před zahájením rozborky vidlice je třeba vypustit všechen vzduch z obou vzduchových patron, případně povolit předpětí pružin u pružinové verze.

2. Na spodní straně vnějších nohou povolíme matky spojující vnitřní a vnější nohy. Pokud jsou na spodní straně vidlice nějaké ovládací prvky, tak je potřeba je nejprve demontovat pomocí malého imbusového klíče.

3. Před demontáží matek je dobré si připravit dvě misky, do kterých vypustíme olej z každé nohy zvlášť. Díky tomuto jednoduchému triku pak bude snadné odměřit správné množství oleje, kterým se bude vidlice zpětně plnit (samozřejmě je lepší zkusit nejprve najít přesné údaje o objemu oleje v manuálu k vidlici nebo na stránkách výrobce). Máme-li vše připraveno, stačí sundat matky, otočit vidlici a vypustit olej.

4. Jelikož je potřeba dostat olej také z tlumících patron, tak poté, co opatrně stáhneme vnější nohy, opřeme spodní stranu olejových patron o dno misek a lehce s vidlicí zapumpujeme – olej vytéká z bočních otvorů na patronách.

5. Máme-li vypuštěn veškerý olej, přejdeme k očistě vnějších nohou. Tu zahájíme demontáží stíracích těsnění (gufer). Nejprve sundáme a očistíme pružinové O-kroužky na vrchu stírátek, poté s citem vyjmeme samotná gufera. Vhodným nástrojem pro tento úkon je klasická plastová montpáka. Pokud ta svou pevností nestačí (ohýbá se), je další možností použít s maximální opatrností plochý šroubovák s koncem omotaným hadrem.

6. Pod vrchním stíracím těsněním se nalézá ještě jedno, které ale není vhodné vyjímat, jelikož hrozí jeho poškození.

7. + 8. Důkladně vyčistit je potřeba gufera – zaměřte se i na jemné záhyby, pod kterými se mohou skrývat nečistoty, a vnitřek nohou vidlice. Zde si největší péči zaslouží gumové těsnění a kluzná pouzdra.

9. Po očistě vnějších nohou se zaměříme na nohy vnitřní. U nich je vhodné vyjmout a vyčistit olejové patrony. Prvním krokem je odstranění pojistné podložky, nejlépe pomocí speciálních kleští určených pro tento úkon.

10. Poté již lze patrony vysunout ven a očistit vhodným odmašťovacím přípravkem. U pružinových verzí je před demontáží tlumících patron potřeba odšroubovat matice na korunce a pružiny vysunout horem.

11. Abychom při skládání dali vše na své místo a na nic nezapomněli, je vhodné jednotlivé části skládat na stůl za sebou ve stejném pořadí, ve kterém jsme je vyndávali.

Tip 1 Pokud byl původní olej hodně znečištěný, je vhodné vidlici před finálním složením propláchnout čistým olejem. Při plnění použijeme méně oleje, poté vidlici shora uzavřeme a několikrát jí „zapumpujeme“. Následuje vyprázdnění vidlice a naplnění odpovídajícím množstvím čistého oleje.

12. + 13. Vzhledem k tomu, že je vhodné vyčistit i vnitřky vnějších nohou vidlice, demontujeme ještě pomocí nástrčkového klíče matice s ventily.

14. Před opětovným skládáním vidlice nejprve namažeme (nejlépe tlumičovým olejem) písty patron, které poté vsuneme na jejich původní místo a zajistíme je pojistnými podložkami. Na vnitřní nohy pak nasadíme stírací těsnění (gufera) a nohy potřeme olejem.

15. Ošetření olejem si zaslouží také těsnění uvnitř vnějších nohou.

16. Poté již můžeme vidlici složit a vnitřní nohy s vnějšími spojit pomocí matic na spodní straně.

17. Jedním z posledních kroků zpětné montáže je naplnění vidlice olejem.

18. Výška hladiny oleje se nejlépe změří pomocí posuvného měřítka – hloubkoměru.

19. + 20. K plné kompletaci zbývá již jen zpět namontovat matice (s očištěnými a namazanými závity) s ventily a pomocí vhodného nástroje bez ostrých hran usadit na své míso gufera.

20.

Tip 2 Většina letošních modelů vidlic Marzocchi umožňuje nastavení tlumení odskoku samostatným ovládacím prvkem. U mnoha starších provedení se ale odskok nastavuje interně. K tomu je potřeba dlouhý imbusový klíč, který by neměl chybět v příslušenství každé nové vidlice s tímto systémem. Před nastavením je potřeba vypustit vzduch z vidlice a odmontovat matici na pravé straně korunky (z pohledu jezdce). Imbusový klíč se zastrčí dovnitř vidlice a jeho otáčením se nastaví míra tlumení odskoku.

21. Posledním krokem je nahuštění vzduchových patron na původní hodnotu, případně znovuusazení ovládacích prvků.

Text a foto: Štěpán Hájíček

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu