Tvrdost rámu a vliv na rychlost

30.1.2007
Měl jsem kolo Author Instinct 2005 a nyní ve slevě koupil Apache Shaman 2005, kolo ve všech směrech osazené lépe. A hle, na silnici je objektivně rychlejší ten Instinct. Může takovou roli hrát tvrdost rámu a zadní karbonová stavba u Shamana? Mohu doufat, že v terénu se situace obrátí, nebo si mám rovnou začít trhat vlasy :-) ?

Do trhání vlasů se nevrhejte, ale aspoň zastřihovač bych vám asi poradil :-). Mám pro to několik důvodů. Ten první jsou naše většinou výborné zkušenosti s koly Author, co se týká akcelerace a výkonu vůbec. Pokud jsou v testu, patří ke špičce v porovnání s ostatními. Je ale třeba dodat, že ještě minulý rok jsme naopak negativně hodnotili jejich tvrdost, špatnou absorpci rázů a vibrací zadní stavbou. Letošní zkušenosti jsou zatím lepší. Druhým důvodem je zadní karbonová stavba. Karbon je neodhadnutelný, zatímco u jednoho kola pějete chválu nad komfortem a současnou tuhostí, druhé, na oko stejné, se nehne z místa a rám je extrémně tvrdý. Stejné poznatky máme i z testů kol s rámem s karbonovou zadní vestavbou. Ta se někdy nepromítne vůbec, někdy znamená zpomalení kola kvůli měkkosti i malému nárůstu hmotnosti kombinovaného rámu. Myslím, že pokud Apache patří do skupiny kol, u níž karbon v terénu funguje, jak se očekává, snadno vám zpomalení na silnici vynahradí komfortem. V přímém souboji s Authorem v akceleraci ale stačit nebude ani v terénu. Své přidá i geometrie a nastavení posedu – Author by sportovní pojetí mohl vyučovat.
Rudolf Hronza 

kategorie dotazuMTB technika

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu