Úvod » Technika » Ptejte se redakce » Systém zadního odpružení

Systém zadního odpružení

Tento rok mám naplánovanou koupi nového fulla, přičemž je pro mě nejzásadnější systém zadního odpružení. Rozhoduji se mezi Specialized a Merida, tedy FSR a LRS, popřípadě čtyřramenným závěsem u Merida AM. Můžete mi prosím poradit, jaký systém je podle vás lepší? A další otázka – je opravdu taková výhoda mít zdvihy 120/130 oproti 100, nebo se v terénu jedná spíš o výhodu geometrie kola s vyšším zdvihem?

Čtyřramenné systémy LRS a FSR se sice na první pohled jeví hodně podobné, rozdíly mezi nimi jsou ale poměrně patrné. Jde o to, že FSR lze díky tzv. Horst Linku (čep na zadní vidlici před patkou) nazývat nezávislým zavěšením, kdežto LRS pracuje na principu jednočepu s pákovým převodem na tlumič. Co se týká reálných vlastností v terénu, tak zde FSR jasně vede v citlivosti a nezávislosti funkce na brždění, výhodou LRS pak je hlavně tuhost celé zadní stavby při záběru. Z mého osobního pohledu tak jasně vede FSR, přestože LRS nijak neodsuzuji. V otázce zdvihu se rozdíl mezi hodnotami 100 a 120 (130) mm projeví nejen geometrií, ale hlavně je delší krok vidlice a tlumiče znát v náročnějším terénu, kde poskytne jezdci větší jistotu ovládání. Rozdíl v hmotnosti nebo schopnostech akcelerace není až tak patrný, takže se osobně jednoznačně kloním k delším zdvihům.
Štěpán Hájíček

oblast dotazuMTB odpružení

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře