Úvod » Technika » Ptejte se redakce » Jaké kolo na maraton

Jaké kolo na maraton

Rád bych si nějak poskládal kolo, nebo možná koupil i sériovku, aby bylo vhodné na MTB maratony a prosím vás o radu jak „to“ složit nebo co si vybrat: Rám full – docela se mě líbí rámy Merida (Carbon flex-stay) nebo Duratec Rass cc1, Sonix cx3, Career c12. Karbon, nebo radši ušetřit a vzít hliník? Sada buď Shimano XT nebo Sram X.9 – při výběru sady mě jde o funkčnost, o sramu jsem slyšel docela dobrý zvěsti, ale nemám s ním zkušenosti jezdím XT. Nemám zkušenosti s Dual Control, ale snad bych si zvykl. Kotoučovky (nebo véčka?) – dostal jsem typ na Hayes řada HFX 9. Pokud máte lepší zkušenosti s jinými typy, nevadí, budu za každou radu rád. Nikdy jsem kotouče neměl, tak nevím co čekat. Vidlice – poraďte prosím: tlumení – vzduch, s lockoutem zdvih kolem 100 mm (možná i výš). A ještě jeden požadavek – nechtěl bych se dostat do závratných sum – maximálně v rozmezí 60 000 – 70 000 Kč (ale to je strop!!) Teď mám meridu special edition v.

Rada na konkrétní typy produktů a značky může být hodně subjektivní, berte tak i mou odpověď, byť podpořenou mnoha zkušenostmi z testů. Píšete, že byste chtěl full, přitom ve vašem výběru nechybí hardtaily. Pokud bych zůstal u verze full, nevidím důvod, proč si připlácet za karbonový rám. Snad pro tu malou gramovou úsporu? Za mne říkám – ne! Modely Mission od Meridy jsou hodně sportovní fully, takže lze jen doporučit. Shimano XT, nebo Sram? Otázka jen a jen osobní volby, v redakci panuje poměrně vzácná shoda, že páčky Sram jsou lépe ergonomicky řešeny. Ale zvyknete si na vše a se vším budete po krátkém zajetí spokojen, i s Dualy. Pokud chcete sportovní kolo, volil bych ale kliky Shimano XT (nebo LX). Véčka nebo hydraulické kotoučovky? Vzhledem k nasazení kola na maratony, a tedy nejistému či proměnlivému počasí a podmínkám jedině kotoučovky. Hayes je stejně dobrou volbou jako Avid Juicy, Shimano Deore až XT, či Hope. Magura aktuálně není dovážena na český trh, vyjma nejnižšího modelu také není o čem přemýšlet. Vidlici jedině se vzduchem, umožňuje lepší nastavení. 100 mm bych bral rozhodně jako minimum, u kvalitního modelu není třeba se bát i vyššího zdvihu, jen je třeba počítat s jeho vlivem na geometrii rámu. Určitě bych Vám doporučil jít cestou sériového kola, byť hledání dle požadované výbavy bude možná složitější – finanční výhodnost je jasná. Rudolf Hronza

oblast dotazuMTB technika

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře