Životnost rámu

9.1.2007
Když jsem před několika lety kupoval kolo (Scott Racing Comp), doporučoval mi prodejce koupit kvalitní rám s tím, že rám je napořád a že komponenty se dají časem vyměnit za kvalitnější. Což jsem také praktikoval. Nyní, když jsem dával kolo k posezonní údržbě, mě jiný prodejce upozornil, že po najetí 20 000 km je rám již za svou životností, má velký boční průhyb, což žere výkon, a pokud chci kolo používat na sportovní a závodní ježdění, měl bych si koupit nový rám, potažmo vzhledem k ceně samotných rámů, celé nové kolo. Jak je to tedy s životností kola? Vyplatí se investovat do upgradu komponentů? Nebo je lepší koupit kolo, tři roky do něj nevrazit ani korunu a potom si koupit nové?

Je zajímavé, jak někteří prodejci dokáží využít některé informace ku prospěchu. Tím ale nechci říct, že vám prodejce přímo lhal. 20 000 kilometrů není ničím, co by mělo běžným provozem rám odsoudit k výměně. Záleží však na tom, jak bylo kolo ježděno – závody, těžký terén, nebo běžná jízda a podobně. Každopádně myslím, že rám bez problémů snese minimálně dalších 10 000 km a vzhledem k tomu, že jde o tak kvalitní značku, jako je Scott, s přehledem i více. Hliník se dle dostupných materiálů skutečně unaví poměrně rychle, ale je to údaj relativní.
Nevím, jak je vaše kolo staré, ale pokud bych na vašem místě přemýšlel o výměně kola, určitě by to nebylo z toho důvodu, že dosloužil rám. Co se komponentů týče, zde těžko radit, pokud člověk nezná přímo vaše kolo a neví, kolik komponentů je zralých na výměnu. Pokud většina a hlavně zásadní jako kola či vidlice, pak je koupě sériového kola vždy levnější. Pokud ale jde o běžnou postupnou výměnu unavených dílů a jste s kolem spokojený, není proč měnit celek. U výměny například vidlice bych pak zvážil, zda jde na rám namontovat vyšší zdvih, protože 80 mm bylo odsunuto 100mm kousky atd. Pohledů na věc je více, to důležité však je, že si nemyslím, že váš rám již řekl vše.
Rudolf Hronza 

kategorie dotazuTechnika

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu