Předešlu, že oběma tématy jsme se podrobně zabývali v časopisu
53×11, ale i ve Velu, a jistě se k nim znovu vrátíme, budu tedy stručný.
Slopingový rám je takový, jehož horní trubka se směrem od hlavové
k sedlové snižuje pod určitým úhlem. Jako výhoda konstrukce je uváděna
větší velikostní univerzalita (sedlovku lze zasunout níže, s mladým
jezdcem tak může rám „růst“), větší tuhost (hlavní rámový
trojúhelník je zmenšený) a větší prostor pro absorpci vibrací (vysunut
z rámu je delší kus sedlovky, ta tak může lépe pracovat v předozadním
směru, obzvláště je-li karbonová). Tolik teorie. Praxe praví, že dobře
udělaný klasický rám neztrácí v žádném parametru kromě větší
velikostní univerzality.
Smysl kompaktních převodníků je ve zlehčení převodů (převodníky
nejčastěji 50/36 zubů vs. 53/39), případně lze použít „těžší“
kazetu, tedy s menším největším pastorkem, čímž jsou dány menší
odstupy mezi jednotlivými stupni. Jde proto o řešení vhodné pro hoby
jezdce, kteří nebudou ve spurtech a sjezdech postrádat nejtěžší převod
(53×11 vs. 50×11).
Rudolf Hronza
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT