Úvod » Technika » Ptejte se redakce » Záruka a reklamace

Záruka a reklamace

Zjistil jsem náhodně, že na novém kole, které mám pět měsíců, je z jedné strany špatně nastříkán vzor značky, tj. jedna strana je výše než druhá. Mám obavy, že po půl roce mi budou dělat problém s reklamací.

Kolo není levná záležitost, a tak se vám nedivím, že i takováto zdánlivá drobnost Vás přiměla k tomu, abyste začal řešit reklamaci. Nemějte obavy z toho, že kolo máte „už“ pět měsíců, ale pospěšte s vyřízením reklamace. Na toto téma jsem tento rok připravoval článek, který vyšel v jednom z vydání Vela na začátku sezony. Je plný zajímavých informací, důležitých pro spotřebitele. Jedna z nich praví, že zákon 24měsíční záruční době rozlišuje mezi prvními šesti měsíci záruky a následujícími osmnácti. Pokud se problém s novou věcí (odborně rozpor s kupní smlouvou, § 616 Obč. zák.) objeví během prvního půlroku, je to stejné, jako byste na něj narazil při samotném nákupu (pokud prodejce neprokáže opak – podání důkazu je v této době na něm). V tuto chvíli jste tedy silnějším hráčem, máte silnější práva než u následné klasické záruční odpovědnosti. Před vámi jsou dvě cesty a jste to vy, kdo rozhoduje, kterou zvolit, nikoliv prodávající: oprava, nebo výměna věci za novou. Pokud prodávající z nějakého důvodu nemůže splnit vaši volbu, máte opět dvě možnosti – a znovu výhodné a závisející jen a jen na vašem rozhodnutí: přiměřená sleva (pokud jde o závadu sice neodstranitelnou, avšak nebránící provozu věci, je sleva také řešením – pro vás ve vašem případě zajímavým), nebo odstoupení od smlouvy.
Jakoukoliv další informaci najdete ve zmíněném článku, Velo Vám rádi zašleme. Nebo se zkuste podívat na stránky Sdružení ochrany spotřebitele (SOS), www.spotrebitele.info.
Držím palce!
Rudolf Hronza

oblast dotazuRedakce

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře