Kolik maximálně kilometrů na kazetě a převodnících

3.9.2009
Koupil jsem starší silničku s Campagnolem Xenon 9 a předchozí majitel prý na ní už najel 12 000 km. Já jsem přidal další 4000 km a u piva jsme začli polemizovat, kolik se dá na převody při výměnách řetězů ujet. Případně řekněte vlastní zkušenost. Kolega prý měnil řetěz, dal jej na ojeté převody a prý po 200 km sedne – do té doby střílí. Slyšeli jste něco takového? Dík amater-batůžkář.

Ano, slyšet lze spoustu věcí 🙂 . Předně – výdrž řetězu je velice
subjektivní, neexistuje obecná odpověď. Záleží na tom, zda jezdíte těžké či
lehké převody, v blátě či suchu, jaké s prominutím prase je člověk při
řazení, jak kříží převody, na kvalitě řetězu atd. Zatímco když jsem závodil,
vydržel mi řetěz na biku okolo 500 km, nyní při nezávodním pojetí jízdy (ale
bez ohledu na počasí) i 2000 km, na silničce 10 000 km. Ale člověk, co nám
zhruba před pěti lety laboratorně testoval řetězy, najezdil těch skoro 10
000 km i na biku… Jakmile už jsou zuby opotřebené tak, že na nich nový
řetěz střílí, můžete jim dát ještě poslední možnost odvést vám službu: řetěz
zprvu střílí, pak si sedne, přesně jak popisujete. Ale co to znamená? Že se
přizpůsobí ojetým zubům, tedy dříve vytahá a odejde… Samozřejmě ho na
ojetých zubech můžete nechat být déle, než káže měrka, ale co přesnost
řazení a riziko přetržení? Navíc někdy střílí jen kazeta, převodníky jsou v
pořádku, a vy opotřebeným řetězem zlikvidujete i je…
Rudolf Hronza

kategorie dotazuMaraton

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu