Giant Anthem Advanced Pro 29 1 – dlouhodobý test, 1. díl

14.8.2017

Velo dlouhodobý test kol

GIANT ANTHEM ADVANCED PRO 29 1

Výzva i pro vás!

Kategorie profesionálních cross country závodů prochází tak razantní změnou, tratě jsou o tolik náročnější a nebezpečnější, než tomu bývalo v minulosti, že na to musí reagovat i výrobci kol. Cross country se také, chtě nechtě, usadilo na trůnu korunovaného krále sportovního mountainbikingu, je na něj soustředěna pozornost doslova všech – médií, sportovců, diváků, sponzorů i výrobců. Nepřekvapí, že i pozornost jednoho z největších výrobců kol na světě, tchajwanského Giantu. Pro rok 2018 přichází s úplně novou koncepcí devětadvacítkového modelu Anthem.

 

Český národ je národem sportovců, chrtů a prestižáků. Tak to prostě je, a není to myšleno jako urážka. Stav věci. Cestovní a městské kolo tu skoro neprodáte, zatímco těch drahých závodních se prodává spousta. Jedno takové jsme si vzali do dlouhodobého testu. Nejde o to potvrdit, že je to stroj, na kterém by se dal vyhrát Světový pohár nebo olympiáda. Takový nový Anthem Advanced Pro 29 1 nepochybně je. Chceme spíš přijít na to, co dává normálnímu kondičně a pro radost jezdícímu a tu a tam na pohodu závodícímu bikerovi, takovému, jakých u nás jezdí většina. Chceme za devět měsíců zjistit, zdali jsou nároky kladené na konstrukci superzávodního speciálu v jednotě s potřebami každodenně jezdícího zaměstnaného (tedy ne profesionálního) člověka sportovního ducha. Anthem předchází skvělé renomé z minulých let a změny, jakými prošel na příští rok, slibují mnohé. Tedy nejen slibují, v říjnovém Velu jste si mohli v testu přečíst, že sliby zde korespondují s praxí. Tento bike je reprezentantem nové vlny crosscountryové techniky, která se, trochu paradoxně, přibližuje geometrií potřebám běžného hobby cyklisty. O to bude průběh testování zajímavější a snad i v lecčem objevný.

Martin Raufer

Foto: Rudolf Hronza

 

TESTER

Martin Raufer

 

PROČ ZVOLENÝ TYP KOLA

Celkem mě zajímá zažít, jaké by to bylo, kdyby taková kola existovala v době, když jsem sám závodil. A to je docela dávno. To se ještě jezdily hardtaily, řídítka široká podle ramen a polovina z nás měla dojem, že odpružená vidlice je zbytečné závaží. Cyklokros a maraton mám v krvi a vyšší zdvihy a širší gumy mě pocitově brzdí a nebaví. Říkám, že když člověk na kole umí, nemusí mít příšerně velké špalky a velké balony místo pneumatik, ale dovedně si pohraje i s nějakým tím podklouznutím nebo drncnutím. Zároveň ale vím, že se tím tak trochu rouhám. Záleží prostě na tom, kde nejčastěji člověk jezdí. Já musím mít pocit, že to jede, proto hodně jezdím na hardtailu (dokonce s pevnou vidlicí) a silničním gravelu. Od celoodpruženého závodního XC speciálu očekávám totéž, ale s větší mírou pohodlí a současnějším jízdním projevem. O Anthemu jsem roky slyšel jen to nejlepší, kdysi jsem se jednou svezl na úplně první generaci toho modelu, ale od té doby už ušel pěkný kus cesty, myslím že především ve váze a geometrii. Poslední dobou ze všech stran slýchám jen samé superlativy. Naposledy jen nedávno v redakci zpoza velkého fíkusu, když kolegové diskutovali o výsledcích testu v minulém Velu, kde se toto kolo také objevilo. To bylo samé: „Óch, ách… ta hmotnost, ta tuhost, ta geometrie, ten chod maestra!“

Jakmile jsem zjistil, že je ve výběru pro dlouhodobý test kol 2018, neváhal jsem a přijal jeho podmínky, včetně novinky v podobě související sportovní výzvy. Myslím, že tohoto Gianta hodně protáhnu i po cyklostezkách a rovných a tvrdých úsecích, proto mi přijde vhod možnost uzavřít obě pružicí jednotky, navíc naráz jedním tlačítkem. A co mi to dá v terénu? To bude velká neznámá, ale vzhledem k renomé, jaké bike provází, se můžu jen těšit. Snad se naše cesty sejdou a poběží stejným směrem.

TECHNICKÁ STRÁNKA

Giant Anthem Advanced Pro 29 1 už prošel testem v minulém Velu, tedy jen připomeňme, že se jedná o XC full se zadním zdvihem 90 mm, novým rámem se zadní stavbou zkrácenou na 438 mm a hlavovým úhlem 69°. Jde o úplně novou geometrii, díky níž se Giant zplna vrhá do jím v posledních letech trochu opomíjeného světa devětadvacetipalcových kol. Celokarbonový rám Advanced Composite má kompozitovou i zadní stavbu, a dokonce i vahadlo. Osazený je vidlicí Fox Float 32 SC Performance Elite, tlumičem Fox Float Performance s uchycením Trunnion, karbonovými bezdušovými koly Giant XCR a komponenty Sram. V této sestavě se s přehledem vejde pod jedenáct kilogramů. Bezdušové obutí obstarává Maxxis Ikon o šíři 2,2“ vpředu i vzadu. Vidlice i tlumič jsou ovládáné dálkově ze řídítek, obě jednotky se zamykají jednou společnou páčkou. Převody a řazení v režimu 1×12 si bere na starosti novinka Sram GX Eagle s rozsahem pastorků 10–50 zubů a převodníkem se 32 zuby. Kokpit, sedlo i sedlovku (ta je karbonová, schopná pohlcovat jemné vibrace) zdobí logo Giantu.

PRVNÍ TEST

První dvě jízdy, které jsem na Anthemu zatím absolvoval, považuji za takové seznamovací a nastavovací. Víc jsem toho zatím nestihnul, však i tento první test je koncipován jako lehký, seznamovací.

Na začátku našeho soužití byl výběr správné velikosti rámu, a to bylo velké dilema. Měřím 180 cm, přičemž mám spíše kratší nohy a delší trup a ruce, mám návyky závodníka (tedy dlouhý natažený posed), ale také zdravotní omezení (krční páteř), takže volím spíš vyšší pozici rukou. Prostě samé rozpory a dilemata. Proto přišel na řadu metr a tabulky. Vysunutí sedlovky v mé míře posedu je u „emka“ půl centimetru pod maximem, tedy na hraně. Všechny ukazatele z geometrie rámu se blížily tomu, na co jsem zvyklý spíš u velikosti L, tedy až na výšku hlavy, ta je u „elkového“ Giantu opravdu značná. První svezení, a hlavně doporučení těch, co na giantech jezdí, ale převážilo nudná fakta a souhlasil jsem s velikostí M. A vypadá to, že jsem dobře udělal.

Zajíždění sedlovky karbonové sedlovky do karbonového rámu vyřešila speciální pasta, sedlo jsem posunul relativně hodně dozadu a všechny podložky na krku vidlice jsem nasázel pod představec, abych ulevil své bolavé krční páteři. Stále ještě přemýšlím, jestli by mi víc neseděl představec o centimetr, možná dva delší. Řídítka jsou na mě nezvykle široká, ale s tím nic dělat nehodlám, aspoň prozatím. Ale cítím se s takhle rozpažený divně. Tolik tedy ke kokpitu a nastavení.

Překvapil mě chod páček zavírajících tlumič a vidlici, očekával bych přesně opačné polohy; dá se říci, že páčky pružení nezavírají, ale spíš otevírají, tolik jejich logika subjektivním pohledem. Objektivní říká, že při nájezdu do terénu se zvolená funkce mechanizmu koneckonců jeví jako rozumnější, spíš totiž nezapomenu pružení otevřít, což se mi u kol a systémů, na které nejsem zvyklý, někdy zprvu stává. A tak je mnohdy raději moc nepoužívám. „Odpružené kolo má pružit,“ říká se a já podepisuji, „tak co bych pořád zavíral…“ Tady to zřejmě používat budu. A to také proto, že jízdní projev je v těch dvou módech opravdu zásadně rozdílný. ‚Zavřené kolo‘ zde není full jen o něco méně se pohupující, ale je to prostě hardtail – rychlý, pevný, tvrdý… Pro člověka mého ražení a cyklistického vkusu fantazie! I po silnici a cyklostezce bike letí jako blázen. Naštěstí mu totiž v trysku nebrání žádné zbytečně široké pneumatiky. Já vím, nekamenujte mne… Na obranu jejich volby výrobcem a také na obranu svého postoje ale musím říci, že právě takové používala špička profesionálních jezdců, včetně Katky Nashové, na poněkud extrémním MTB etapáku BC Bike Race – model Maxxis Ikon 2,2“ je velmi oblíbený. Proč? Jednoduše proto, že je velmi dobrý!

Na co jsem tedy nejvíc zvědavý? Musím říci, že to snad ani není pružení, v něj totiž mám od začátku maximální důvěru a první dojmy z terénu potvrzují její oprávněnost. Lehkost a tuhost rámu už se od prvních metrů hlásí o slovo a signalizují, že to bude hodně rychlé a sportovní ježdění. Výrazně zkrácená zadní stavba je cítit při každém silnějším šlápnutí, ale také při točení řídítky. Kolo je svižné a mrštné současně, přitom mi přijde i velmi stabilní. Tlumič Fox a odlehčená vidlice stejné značky snad ani nepotřebují vysvětlování. Jsem proto zvědavý na Anthema jako celek, na jeho ovládání v terénu a na to, kam se vyprofiluje. Bude to skutečně top závodní stroj na technicky stále těžší okruhy XC, nebo víc univerzál? I tomu změny nahrávají. Jsem také zvědavý na to, jakou slabinu několikaměsíční test odhalí, zatím je nutné tuto položku testovacího protokolu proškrtnout.

Velkou neznámou je celá sada Sram GX Eagle, a to nemluvím o tom, jestli mi nejtěžší převod bude stačit nebo ne, to by bylo trochu banální. Celé mi to připadá trochu složité, jen montáž přehazovačky připomíná hodinářskou práci. Uvidíme, co to dělá v bahně, jak je to odolné a podobně. Mám lehké podezření k tomu, jak širokou škálu kol sada GX Eagle pojímá a jak je v kurzu, jak o ní všichni básní. Pro mě je to vždy zdvižený prst. Zpozorním. Ale třeba na to má. Zatím k funkci Sramu žádná výtka.

 

VÝZVA TESTU – BIKE ODYSSEY

Absolvoval jsem už celkem kdeco a to, po čem jsem sáhnul na příští rok, se stalo zároveň velkou výzvou, kterou by mi Anthem měl pomoci zdolat. Už jsem hlavně nechtěl nikam dlouho cestovat, žádný let přes oceán, žádná exotika, ale pěkně co nejblíž. A být rychle zpátky doma. Padl mi do oka etapový závod v Řecku. „Taková přátelská dovolenková destinace,“ řekl jsem si, „krátký let, spousta známých a spousta milovníků Řecka mezi mými přáteli. Aspoň jej lépe poznám – po svém, ‚zezadu‘ – z hor a venkova, ze sedla kola.“ A tak jsem se přihlásil. Až pak jsem začal zjišťovat detaily. A byl to trochu šok. Během osmi dnů převýšení 20 000 metrů. Pro srovnání – africký Cape Epic dává asi 13 000 metrů. Koketoval jsem s myšlenkou to vzdát, pustil jsem závod z hlavy, nechce se mi takhle dřít, raději se bavím, jezdím, kloužu. Flow je to, co na kole i v životě miluju. Ale „biková odysea“ tu zkrátka je, výzva. Podruhé jsem zvednul vhozenou rukavici vlastně jen díky dlouhodobému testu, jehož součástí nějaká výzva letos musí být. Tak tedy: „Děkuji pěkně, jdu do toho.“ Nebo snad spíš: „Pěkně děkuju?“ Uvidíme. Budu se do toho muset trochu pustit, trochu švihat, trochu hubnout, trochu makat na zdraví, stravě, kondici. Giant Anthem mě bude na této cestě provázet a věřím, že i podporovat. Je tím pravým kolem dorychla, a v Řecku to asi rychlé bude, žádnou velkou techniku jako na BC Bike Race neočekávám. Anthem je dost lehký do stoupání, hodně tuhý, zavírací, měl by mi v kopcích hodně pomoct. A byl bych také rád, kdybychom na startu Bike Odyssey mohli udělat nějakou menší česko-slovenskou partičku, o zlevněné registraci píšeme na jiném místě tohoto Vela. Takže výzva nejen pro mě, ale i pro ostatní čtenáře: Přidejte se! Vydejte se s námi na bájnou odyseu, přičemž věřte, že nás nečeká utkání s jednookými obry jako Odyssea, ale že jeden obr (Giant) bude naopak naším spřáteleným souputníkem.

A pak je tu ještě jedna možnost, také v červnu – rakouský Alpen Tour. Je sice poloviční, jen čtyři dny, ale nikdy jsem o něm neslyšel nic dobrého, ničím mě neláká, prý to jsou jen brutální kopce a žádná zábava. Tedy bývávalo. Údajně je trať výrazně změněná a mnohem zábavnější, než tomu bývalo v počátcích. Tak uvidíme. Musím to nastudovat. Náhodou mi v mailu přistála pozvánka od pořadatele, s nímž jsem řešil něco úplně jiného. „Musíš jet Alpen Tour 2018,“ napsal mi. Je to jen takový prodloužený víkend, tak možná se Anthem nakonec podívá i tam. To by pak byl pěkně nabitý červen a pořádné finále dlouhodobého testu Anthema!

 

SPECIFIKACE

Giant Anthem Advanced Pro 29 1

rám karbon (včetně zadní stavby a vahadla), zdvih 90 mm

vidlice Fox Float 32 SC Performance Elite, zdvih 100 mm, boostová pevná osa KaBolt

tlumič Fox Float Performance Elite Remote, úchyt Trunnion

řazení/přehazovačka Sram GX Eagle (1×12, kazeta 10–50 zubů)

kliky TruVativ Stylo 6k Eagle (převodník 32 zubů)

brzdy Sram Level TL (kotouče 180/160 mm)

zapletená kola Giant XCR 1 29 Carbon

pláště (P/Z) Maxxis Ikon 29×2,2“ 120 TPI, 3C/TR/EXO

sedlovka Giant Contact Composite, průměr 27,2 mm

sedlo Giant Contact SL

řídítka Giant Contact SL Trail, 780 mm

představec Giant Contact SL, 70 mm

hmotnost 10,79 kg (vel. M, bez pedálů)

hmotnost kol (P/Z) 1685/2235 g (včetně plášťů, kazety, kotoučů, bez pevných os)

cena 117 999 Kč

 

GEOMETRIE (vel. M)

horní trubka 610 mm

hlavová trubka 95 mm

sedlová trubka 440 mm

zadní stavba 438 mm

rozvor 1133 mm

hlavový úhel 69°

sedlový úhel 73,5°

stack 585 mm

reach 437 mm

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu