VELO: 9/2007

89 

Koupit elektronickou verzi
Kategorie: V prodeji od: 23.08.2007 Úvodník: JSTE ZKÁZOU NAŠEHO KRAJE! Fejeton: Sandály a skandály Ukázky z časopisu:

Popis

POVOLIT, POSTAVIT, ZAKÁZAT, ZBOŘIT – vše o kauze šumavského bikeparku na Špičáku. Společnost Sport service postavila nádherný bikepark, který ale možná nebude mít dlouhý život. CHKO vydalo nařízení k uvedení přírody do původního stavu.

KATKA, NEBO TEREZA? Domácí ženská cyklistika je touto dobou plná absurdit. Zničehonic se můžeme pochlubit čtyři velmi dobrými časovkářkami ověnčenými světovými či evropskými medailemi a rázem je z toho typicky český sled nominačních tahanic. V terénu zase patří dvě tuzemské bikerky do absolutní světové špičky, jenomže se hledá, respektive měla by se hledat třetí, aby se ony dvě mohly představit za rok na olympiádě v Pekingu. Zvláštní situace. Na posledních dvou letních olympijských hrách nemělo české cross-country v ženském podání zastoupení a když se teď konečně po tuctu let může vrátit na největší sportovní svátek, hrozí, že se tam bude moci ukázat jen jedna ze dvou zcela rovnocenných bikerek. Která?

výběr kola
BRZDY DŮLEŽITĚJŠÍ PŘEHAZOVAČKY. Chci nové kolo, vím, jaký typ, znám své finanční možnosti. Stejně pořád nemám vyhráno. Nevím, zda při výběru upřednostnit lepší vidlici nad brzdami, přehazovačku nad řazením a podobně. Může být některý komponent na kole důležitější než jiný? Pomůže mi někdo? Ano, Velo se o to pokusí – dle zkušeností z testů a dlouhého soužití s koly jsme vytipovali nejdůležitější a naopak nejméně důležité komponenty, které rozhodují o kvalitě celku a tedy i o našem výběru.

BIKING V OHROŽENÍ? Na Slovensku platí od prvního září nový zákon, který výrazně omezuje pohyb cyklistů v přírodě, není velkou nadsázkou říci, že je přímo vyhání z lesů. Článek o tomto smutném kroku pro slovenské bikery přinášíme s důslednou analýzou skutečností také proto, že podobná situace může teoreticky postihnout v budoucnu i Česko. Mnoho informací najdete také na www.cemba.cz, můžete se stát členy této asociace a pomoci tak současnosti i budoucnosti MTB v Česku.

SRAM RED. Americký výrobce komponentů loni vtrhl do světa silniční cyklistiky s dvěma kvalitními sadami. Příznivci značky možná jako další krok čekali dostupnější verze. Omyl! Red je jméno novinky, která odsunula stávající top model Force z nejvyšší pozice v rámci firmy. Přinášíme nejen technické informace, ale i rozhovor se zástupcem značky Sram. Část tohoto článku najdete v ukázce SRAM Red 2008.

CRANKWORX – reportáž z největšího freeridového festivalu současnosti z kanadského Whistleru, akční snímky a jako bonus rozhovor s českým účastníkem Michalem Marošim.

DOTKNOUT SE NEBE! Oblast Jižní Tyrolsko se ve svých propagačních materiálech ráda pyšní mimo jiné tím, že je hostitelem nejtěžšího evropského (ne-li světového) bikového maratonu. Co je na tom pravdy a jak ono to s tou obtížností vlastně je, jsme letos vyrazili na vlastní kůži. Znáte to, jeden může napsat cokoliv, ale kdyby to byla pravda, byla by chyba neokusit takové sousto! Učinili jsme tak při třináctém ročníku této akce. Uchutnejte atmosféru závodu prostřednictvím článku otištěného jako ukázka z aktuálního VELA.

TESTnovinky 2008
SPECIALIZED – zde na iVelo.cz najdete v sekci aktuality naše dvě reportáže z testování produktů Specialized z kolekce 2008 (přímé odkazy na články: Specialized 2008 MTB, Specialized 2008 – road party). Zatímco v tomto případě šlo pouze o fotografie a naše zážitky, v zářijovém Velu najdete navíc řadu rozhovorů se zástupci a konstruktéry firmy a hlavně podrobný test pěti vybraných novinek!

ROZHOVOR
NEJSME TAM PROTO, ABYCHOM KŘIČELI.
Kdyby mi Miroslav Janout ukázal v tramvaji odznak revizora, asi bych se bez platné jízdenky do zbytečné debaty nepouštěl a s bločkem od pokuty odcházel z prostředku hromadné dopravy s pocitem, že to vlastně ještě dobře dopadlo. Zastavit mě s plácačkou na silnici, přiznám se i k ojeté rezervě. Třetí nejvýše postavený muž české cyklistiky v rámci UCI se dokáže tvářit velmi rozhodně, ostatně jak se na pořádného rozhodčího sluší a patří. Zvládat cyklistickou chásku se mu daří již více než třicet let. Pár dní po Tour de France jsme se mohli sejít, ale nikoliv v klidu. Čas měří na hodiny.

TESTnovinky 2008
TREK MADONE A PINARELLO PRINCE – Dvě silniční novinky pro příští sezonu nesou zajímavé shodné prvky, které zřejmě nalezneme na mnohem více kolech z nových kolekcí: nestejný průměr misek hlavového složení (standardní 1 a 1/8“ nahoře a 1,5“, případně 1,25“ dole) či speciální bezzávitová pouzdra pro montáž středové osy integrovaná v rámu. Co vše tato řešení kolům přinesla se dozvíte v našem testu.

ZAPOMEŇTE… Emoce utichly, napětí doznělo. Na novinové články dosedl prach a zprávy v digitálních médiích s podobně jepičím životem se kdesi kupí ve virtuálním odpadu. Tour de France skončila. Uf. Pro šéfy sportovních rubrik celostátních deníků úleva, že už nemusí potit zasvěcené komentáře o cyklistice a jejím neblahém vlivu na ostatní nepochybně čisté sporty a mohou se plně věnovat šestému předkolu Ligy mistrů, případně ostře sledovanému startu nejvyšší domácí fotbalové soutěže, na níž se do hledišť dostavilo průměrně neuvěřitelných šest tisíc přihlížejících. A silniční cyklistika? Ta se přece zmítá v posmrtných křečích v dopingovém bahně za nadšeného přitakávání zhrzených milionů fanoušků.

ŘAZENÍ NA BATERKY. Kdo sledoval Tour de France, už to jistě ví. 94. ročník závodu se zapíše do historických análů tím, že jej absolvovaly prototypy elektronického řazení jak Campagnola, tak překvapivě i Shimana, obou největších soků v komponentovém vybavení silničních kol. Sám fakt, že obě značky přestaly své elektro-produkty skrývat, naznačuje, že doba elektrická se na silnici nevyhnutelně blíží. Hurá pro baterky! (Kdo četl speciál Tour de France, ví už o elektrosadách Shimana a Campagnola mnohé. Jako bonus přidáváme historii pokusů Mavicu, rozhovory se zástupci obou značek a mnohem více fotografií.)

VELOUN NA MISTRÁKU. Externě-redakční benjamínek Ondra Kinkor si ve svých 18 letech zkusil, co to znamená absolvovat mistrovství republiky v XC s elitou. Také jste o tom přemýšleli? Pak vám jeho článek hodně napoví.

VUELTA – bude po Tour, kde jsme neměli jediného závodnického zástupce, naše barvy na španělské Vueltě hájit hned čtveřice domácích borců? Jaké jsou jejich naděje?

SOUBOJ ČTYŘ – UNIVERZÁLNÍ HARDTAILY v ceně 22 000 – 35 000 Kč. Zatímco plně odpružená kola lze rozčlenit do nemalého počtu různých skupin buď primárně dle zdvihu, nebo přesněji dle předpokládaného využití, u kol pevných jakoby zůstaly vody stále neměnné. Zkusili jsme z tohoto světa vytáhnout pevná kola trochu odlišného charakteru – univerzálnější, nejen závodně laděná, ale i snadno ovladatelná a schopná lépe zvládnout terén. Čekají na vás testy modelů GT Avalanche Pro, Marin Palisades Trail, Mongoose Amasa Super a Wheeler Pro 69.

JAK SE RODÍ BRÝLE krok za krokem jsme pro vás vyrazili zaznamenat do německé továrny Uvex. Pod tuto koncernovou značku patří také další známá firma Alpina.

Na křídlech vážky – SCOTT SPARK 10 V TESTOVACÍ SÍNI VELO STARS! Scott, silná značka se širokým záběrem, pravidelně sbírá ceny za nejlehčí sériově vyráběné produkty v jednotlivých kategoriích. Jedním z posledních důkazů o technologických schopnostech a výrazné invenci vývojářů ze Scottu je celoodpružený závodně laděný bike s názvem Spark.

S VELEM NA CESTÁCH – rubrika Přejezdy českých pohoří přináší zmapované Javorníky coby na Vsetínské vrchy navazující ráj singletracků, v Domácím bikovém revíru najdete reportáž z okolí Sedlece-Prčice, z oblasti České Sibiře.

JAK UKONČIT SEZONU. Myslet na ukončení sezony je ještě brzy, nicméně tento smutný okamžik se blíží a je dobré být na něj připraven.

Menu