VELO: 5/2005

89 

Koupit elektronickou verzi
Kategorie: V prodeji od: 20.04.2005 Ukázka z časopisu: [tucne]Data plná odpružení[/tucne]

Popis

OCHUTNÁVKA Z VELA 5/05

“Když vezmu do ruky VELO z před dvou let, počet stran jen lehce přesahuje 100. A nyní vidím 196! To je pořádný skok. Jsem zvědavý, kdy padne magická hranice 200 stran.” Toto je ve stručnosti jedna z reakcí čtenářů na dubnové VELO. S ochutnávkou z květnového vydání můžeme jen dodat, že ona magická hranice právě padla. A to nikoliv stylem “za každou cenu, alespoň o stránku”, ale pořádným skokem vpřed. Květnové VELO MÁ 244 STRAN! Tedy o plnou čtvrtinu více zajímavého čtení a informací než dosavadní rekordní čísla. Na co se můžete těšit?

Zatímco pro kvalitu MTB hardtailu musí konstruktéři dobře střihnout geometrii a zvolit vybavení, u fullu se samozřejmě přidává dokonalá funkčnost zadní stavby. Průběh pružení se simuluje na počítači, staví se prototypy, testují, vychází se z poznatků, opravuje, zdokonaluje. Mnoho firem však již využívá i TELEMETRIE – exaktního způsobu zjištění práce zadní stavby s tlumičem. Jak se s touto metodou pracuje, jsme na vlastní oči vyrazili podívat na sjezdovou trať do Všenor, kde jsme sjížděli, přenastavovali a porovnávali naše poznatky s počítačem.

Těmto bikům můžete říkat mnoha jmény – enduro, back country, all mountain nebo třeba DLOUHOZDVIHÉ XC FULLY. Vybrali jsme do testu šest z nich, abychom zjistili, co vše jsou schopny nabídnout a zda má vyšší zdvih opravdu ambice stát se novým standardem našich XC výletů. Současně jsme tomuto testu přiřkli přívlastek Megatest – podobně jako v lednovém čísle se i zde můžete těšit na jeho větší rozsah doprovázený celostránkovými jízdními fotkami.

Dubnové Velo přineslo přehled celoodpružených XC rámů, to květnové pak tyto doplňuje o PŘEHLED A LABORATORNÍ TEST VZDUCHOVÝCH TLUMIČŮ (10 ks) a XC VIDLIC SE ZDVIHEM 80-100 MM. Vidlic se sešlo 13, a to už je slušný výběr i porce informací k nejsledovanější součástce kola!

Výše zmíněné však není jediné svědectví, které vydala laboratoř – současně s vidlicemi a tlumiči tam putovalo i 32 KARBONOVÝCH SEDLOVEK, u nichž jsme na přesných strojích zjišťovali jejich “PRUŽÍCÍ” SCHOPNOSTI. Na vás tedy čeká vpravdě obří porce pohodlí!

Co má společného proroctví a cyklistika? CANNONDALE PROPHET – tedy v krátké době opět nový systém odpružení Cannondale. Právě ten jsme posadili do rubriky První třídou a prověřili jeho schopnosti V EXKLUZIVNÍM TESTU.

ČESKÝ KARBON! Toto téma není dílem okamžiku aktuálního při přípravě květnového čísla. Spíše jsme jej nějaký čas nechali volně plout na v současnosti tolik módní karbonové vlně, než jsme jej naložili do loďky a nechali promluvit. Také to není téma natolik jednoznačné, jak by se mohlo zdát – prostě jen další výroba NĚČEHO v Čechách, na níž jsme se zaměřili. Karbon je nejen materiálem pozoruhodných vlastností, současně je velmi náročný na zpracování, a to jak znalostmi, tak především investicemi. Jak moc, na to jsme se vypravili podívat za třemi českými výrobci karbonových rámů. Jejich snažení sice má daleko do boje s větrnými mlýny, ovšem znáte-li pozadí, možná ne až tolik.

Někteří z nás začínali na silnici, aby pak přesedlali na MTB, jiní se ke kolu dostali právě až přes MTB. Bikový boom sice neutuchá, už však také trvá docela dlouho na to, aby nás cyklistika oslovila i svou jinou podobou. Kudy vede CESTA K SILNIČNÍMU KOLU a jaká může mít úskalí, na co si dát pozor a na co se pro změnu těšit?

Jednou z cest bikerů k silnici může být i FITNESS KOLO, tedy stále ještě poměrně nová skupina silničních kol vybavených rovnými řídítky. V našem testu jich na vás čeká hned devět!

A jedeme dále na stejné téma – silnice, konkrétně nášlapné pedály. Jaká byla historická cesta od prvního pedálu k současným? Odpověď na tuto otázku je pouze předkrm před hlavním chodem – k němu jsme vám připravili TYPOLOGICKÝ TEST SILNIČNÍCH NÁŠLAPNÝCH PEDÁLŮ. V redakci se sešlo a na testovacích kolech prostřídalo celkem 12 někdy zcela různých, jindy hodně podobných nášlapných systémů. Který z nich je ten nej? Odpověď hledejte v květnovém čísle!

SHIMANO v již pravidelném termínu, tedy v březnu, uvolnilo informace O SVÝCH NOVINKÁCH PRO SEZONU 2006. Protože jsme podepsali pakt dočasné mlčenlivosti, můžeme vám zatím dát jen ochutnat. Ale asi žádná sázková kancelář by nevypsala sázky na to, co Shimano nabízí – kdo vývoj značky sleduje, dokáže odhadnout zcela přesně.

Nejen technikou živ je cyklista, VZHŮRU DO SEDEL! Tentokráte vás v cestopisných rubrikách seznámíme s okolím řeky MORAVICE, protáhneme MLADOBOLESLAVSKEM a pozveme k moři ke kouzelnému BIKOVÁNÍ V CHORVATSKU.

HLEDÁ SE KRÁL KOPCŮ NEJEN ČESKÝCH! Nové Velo přináší výzvu pro všechny cyklisty – změřte svůj výkon v kopci a staňte se Králem českých kopců. Ale POZOR – tato soutěž není zaměřena na nejrychlejší čas. Údajem k vzájemnému poměření bude výkon konkrétního jezdce na kilogram hmotnosti, nebo průměrný výkon na konkrétním kopci. Nabídneme vám vzoreček, podle kterého si lze výkon poměrně přesně spočítat (takže nemusíte být vybaveni ničím víc než cyklocomputerem, stopkami a mít přehled o převýšení kopce – to lze spočítat z mapy). Na www.iVelo.cz bude zprovozněna příslušná sekce, kam budete moci sami vkládat tipy na české kopce (musí mít odpovídající parametry) i své výsledky. Porovnání výkonu je rovnoprávné pro všechny – nerozhoduje jen výkonnost, tělesná hmotnost a podobně.

DOBRÁ PSYCHIKA PODLE NĚKTERÝCH TVOŘÍ 30 % VÝKONU, podle dalších až 50 %. Procesy v našem mozku jsou mnohdy nevyzpytatelné. Ptáte se sami sebe, proč vám (nebo někomu z vašeho okolí) to při tréninku tak skvěle jede a při závodě končíte na samém konci startovního pole? Odpovědět se snaží sportovní psycholog.

STARTOVNÉ NA MARATONECH je častým námětem cyklistických diskuzí. Proč stojí tolik, kolik stojí? Z čeho se tato částka skládá? Bude startovné na maratonech dražší, nebo je naopak šance, že zlevní?

NOVÁ HVĚZDA PROFESIONÁLNÍHO NEBE A PRVNÍCH JARNÍCH KLASIK – Tom Boonen, aneb NAČ ČEKAT, když můžu mít VŠE A HNED. Říkali mu, že si bude muset ještě počkat, aby nic neuspěchal, ale nedbal toho. Tenhle drzounek s výrazem neviňátka nikdy nebyl zvyklý příliš čekat. Z panošské lavice usedl rovnou na panovnický trůn, aniž by se zatěžoval následovnickou trpělivostí. Tom Boonen je po velkolepém klasickém double, kdy během dvou víkendů ovládl oba jarní klenoty Kolem Flander a Paříž-Roubaix, v pouhých 24 letech novým cyklistickým monarchou Vlámska.

88. GIRO D‘ITALIA KLEPE NA DVEŘE – udrží domácí trůn? Jestli někdo na zrodu kontroverzní cyklistické “ligy mistrů” vydělal, pak jsou to jednoznačně pořadatelé Giro d’Italia, ač se podobně jako jejich francouzští kolegové do seriálu Pro Tour nijak nehrnuli. Jenomže tak nabitého obsazení, a italské etapy byly v posledním desetiletí v tomto směru v rámci etapového triumvirátu velikánů nejchudší, by bez aktuální povinnosti nejlepší dvacítky týmů stát 7. května na startu v Reggio Calabria určitě nedosáhli. Vždyť například loni přijelo na Giro jen po jednom francouzském a španělském týmu, zatímco organizátoři pustili na start hned jedenáct domácích sestav. To však už neplatí, letos je zaručena účast top 20 stájí. Otázkou zůstává, koho nasadí do sestavy, ale dosavadní zvěsti slibují velké srocení silničářských hvězd. Více v květnovém Velu!

KATEŘINA HANUŠOVÁ – OBRAZY ZE ŽIVOTA PROFESIONÁLNÍ BIKERKY. Kateřina Hanušová je už řadu let stálicí na profesionálním bikovém nebi a v současnosti patří k jeho nejzářivějším hvězdám.Tak trochu paradoxně je mnohem více uznávána ve Spojených státech, kam odjela na studia a následně se dlouhodobě usadila, než u nás doma. Kdysi patřila k největším konkurentkám Kateřiny Neumannové na běžkách a k jejím následovnicím. Trénovaly spolu a soupeřily. Když velká Katka vyjela bronz na mistrovství Evropy horských kol, byla “malá Katka” stříbrná na mistrovství světa juniorek. To už je ale přesně deset let. Dál se jejich lyžařské stopy protínaly jen zřídka, až se začaly ubírat úplně jinými směry.

Menu