VELO: 5/2004

89 

Koupit elektronickou verzi
Kategorie: V prodeji od: 22.04.2004 Ukázka z časopisu: Co přinese cyklistům nová evropská realita?

Popis

OCHUTNÁVKA Z VELA 5/04:

Není to vychloubačnost, že začínáme počtem stran – květnové Velo zlomilo další rekord našeho časopisu, když se MŮŽETE PROČÍTAT 192 STRANAMI! Je to snaha nalákat vás na spoustu zajímavého čtení. Trochu nezvykle vás na něj heslovitě upozorníme hned na tomto místě: Evropská Unie, ježdění na africké hoře Mount Kenya, kterou pokořil a text napsal nikdo menší než Hans Rey, velká hvězda MTB, téma kotoučové brzdy, batůžky s vodními rezervoáry i rezervoáry samotné, pitný režim, stavebnicová kola, cestopisy, testy (MTB za 32-34 000 Kč, italská silniční klasika), k tomu silniční klasiky ve sportu plus velký portrét Johana Musseuwa. Doufáme, že se máte na co těšit a i v krásném počasí, které konečně umožní dobře si zajezdit, si na nás najdete čas!

„Sedím na pobřeží Indického oceánu a vzpomínám na můj prozatím poslední výlet Hans Rey Adventure týmu, který skončil teprve před pár dny. Jeho cílem bylo VYSTOUPAT NA HORU MOUNT KENYA (5119 m n.m.) ve východní Africe. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, ale MY TO JAKO PRVNÍ DOKÁZALI NA KOLECH, NAHORU I DOLŮ! Byl to těžký úkol nejen kvůli vysoké nadmořské výšce, ale také kvůli neustále se měnícímu terénu, který se ukázal náročnější, než jsme očekávali. Ale o to bylo vše nádhernější!“ Tak přesně těmito slovy začíná popisovat Hans Rey, pionýr extrémního bikingu a velký šampión trialu, svou dobrodružnou výpravu do východní Afriky plnou skvělých zážitků i úžasných fotek. Více ve Velu 5/04!

Snad je to způsobeno bouřlivým děním na jiných částech planety, snad se všechny vášně vyčerpaly již při loňském referendu. Každopádně je TÉMA VSTUPU ČESKÉ REPUBLIKY DO EVROPSKÉ UNIE překvapivě opomíjeno a přehlíženo. Ačkoliv se již jistě cítíme Evropany (a vlastně nikdy jsme se cítit nepřestali), v máji vezmeme oficiálně za kliku evropského klubu ve smyslu výraznějšího podílení se na jeho fungování a utváření. Odhlédnuto od politiky, CO SE ZMĚNÍ PŘIDÁNÍM HVĚZDIČKOVÉ SVATOZÁŘE NA STÁTNÍCH HRANICÍCH V ŽIVOTĚ CYKLISTOVĚ? Aktuálně jsme se podívali na to, jak to bude s cenami, cestováním i závoděním v zahraničí. Nikdo sice neví nic jistě, ovšem zdražení je vesměs očekáváno všemi. Tedy u kol, u dílů může situace být jiná.

KOTOUČOVÉ BRZDY již dnes tvoří téměř standardní image terénních kol, kde se zdají postupně naplno přebírat otěže. A vzhledem i ke zřejmému příklonu giganta Shimano na tuto stranu barikády je do budoucna možno očekávat jedině další postup kvalitní kotoučové decelerace, jistě pod dvacetitisícovou hranici kompletních kol. Zkušeností již je s kotoučovým bržděním dost, stejně jako těch, jež po tipech z nich vyplývajících volají. Proto jsme dali hlavy dohromady a sepsali tento lexikon.

Bikeři dělají v přípravě větší chyby než silničáři! Spinning není pro zimní přípravu zrovna ideální, pokud chcete být dobře připraveni na sezonu! Nejen tyto poznatky odhalilo testování pojízdné laboratoře Velo trenéra Libora Matějky, který během svého tréninkového seriálu provedl ZÁTĚŽOVÝ TEST S ODBĚREM LAKTÁTU U VÍCE NEŽ STOVKY CYKLISTŮ. A to už je dostatečný vzorek pro podobné soudy!

Lidské tělo tvoří z velké části voda. DODRŽOVÁNÍ ZÁKLADŮ PITNÉHO REŽIMU je velmi důležité, přičemž možná ztráta výkonu je až druhotná, v první řadě stojí naše zdraví! Vždyť dehydratace se může projevit již po patnácti minutách pohybu. Lidské tělo bohužel nemá metabolismus velblouda a nedokáže bez dostatečného příjmu tekutin stoprocentně fungovat. V květnovém Velu najdete jak doporučení pro správný pitný režim, tak i přehled vybraných iontových nápojů určených pro použití při zátěži a hlavně pak jejich hodnocení dietoložkou PaeDr. Renátou Dlouhou, která se jim podívala na zoubek skrze složení. Výsledky jsou nadmíru zajímavé!

ITALSKÁ SILNIČNÍ KLASIKA! Cítíte tu vůni pizzy bez kečupu, čerstvých těstovin, přímořského vzduchu? Tušíte ta nádherná kola, která se sešla v našem testu neomezeném protentokrát cenou? COLNAGO, DE ROSA, PINARELLO, CINELLI, BIANCHI A FONDRIEST, většinou v karbonovém pojetí, to jsou samy za sebe hovořící pojmy. Navíc jsme se v úvodním článku podrobněji podívali na to, čím to je, že má italské rámařství takové renomé, že je v Itálii možno najít přes dvě stovky rámařů.

S tématem Evropské unie souvisí i volba testované kategorie kol – PEVNÉ BIKY V HODNOTĚ ZHRUBA JEDNOHO TISÍCE EUR. Můžeme jen předeslat, že jde o vskutku dostupné kvalitní náčiní! Doplní je test dvou pevných MTB z domácí produkce, v rubrice Na kost najdete RB a Duratec v přímém duelu.

Naše cestopisné rubriky vás navnadí na květnové putování na kole – pneumatikám redaktorů a externistů podlehla ŘEKA STŘELA V SERIÁLU ČESKÝM POVODÍM NA KOLE A MALÁ HANÁ (OKOLÍ JEVÍČKA A HRADU BOUZOVA) V DOMÁCÍM BIKOVÉM REVÍRU.

PŘEHLED A TEST SAMOSTATNÝCH REZERVOÁRŮ NA VODU, nic více netřeba dodávat. Jsou zajímavé už jen z toho důvodu, že většina cyklistů již nějaký batoh vlastní a tímto způsobem je možné jej upgradeovat, stejně tak proto, že jsou jedním z nejdůležitějších kvalitativních faktorů u takto vybavených batohů. V nabídce mnoha firem i mimo cyklistiku pak jsou batohy, které sice nejsou dodávány s vaky, ale jsou pro jejich použití uzpůsobeny. Možnosti výběru se tak nekonečně rozšiřují! Přidáváme pro i několik základních rad a tipů, stejně tak i PŘEHLED VYBRANÝCH BATŮŽKŮ S REZERVOÁRY (přes 40 kousků, z nichž několik jich v příštím čísle najdete v dlouhodobém testu!

Dlouhý čas jsme byli zvyklí na fakt, že pokud chci nové kolo, prolistuji katalogy, vyrazím do obchodu a přijmu nabízený sériový model, který nejblíže vyhovuje mým představám i stavu účtu, zaplatím a odjedu vstříc skvělým zážitkům. Slůvko nejblíže však stojí přesně na svém místě. Čím déle trvá váš vztah ke kolu, stáváte se vědomě i nevědomě zmlsanějšími. Existují i jiné možné cesty ke kolu schopné od A do Z uspokojit naše požadavky. Řeč bude o STAVEBNICOVÝCH KOLECH, kolech stavěných na zakázku i dalších způsobech.

Se vstupem do Evropské unie se otevírá celý evropský prostor, a to samozřejmě i bikerům. Ano, už dříve byly cyklistům okolní státy běžně dostupné, ale naše přidružení by se mohlo brát jako impuls širší veřejnosti, proč si zajet na závody k sousedům. Zvláště pak, když to z mnoha míst naší vlasti není až tak daleko jako na některou z významných českých akcí. Domácí terény už mnozí máme důkladně proježděné, co přijmout nové výzvy? V novém Velu najdete tipy na NEJBLIŽŠÍ ZAHRANIČNÍ AKCE I S INFORMACEMI A KONTAKTY, na jiném místě iVela pak další a další.

Menu