VELO: 10/2004

89 

Koupit elektronickou verzi
Kategorie: V prodeji od: 22.09.2004 Ukázka z časopisu: Bezdušové pneumatiky po době hájení – co bude dál?

Popis

OCHUTNÁVKA Z VELA 10/2004:

Říjen je pro cyklisty tradičně měsícem, který otevírá dveře, v nichž si podává odcházející sezona s novou. Tedy samozřejmě bráno pohledem cyklistické techniky, vždyť babí léto nikterak nebrání ježdění na kole, ba naopak, nabízí k němu nádherné podzimní přírodní scenérie. Ostatně, který měsíc či roční období není na kole krásné. Září a říjen jsou však současně měsíci, které dávají letošním komponentům i kolům nádech minulosti, světové výstavy, pokud je nepředběhly jednotlivé předváděčky firem v průběhu roku, na nás chrlí inovace, nové trendy, designy. V souvislosti s tím bychom vás chtěli navnadit na reportáž z nejvýznamnější světové výstavy Eurobike, kterou najdete v tomto čísle, avšak pouze jako předkrm věcí příštích. U následujícího vydání Vela s číslem 11/04 totiž najdete přílohu ve stylu té zářijové z Tour de France, která bude věnována výhradně novinkám 2005, podrobně vás jimi provede na více než třiceti stránkách, přinese zajímavé rozhovory, postřehy, zmapuje nové trendy, od komponentů přes doplňky a oblečení až po celá kola. Nenechte si tedy příští číslo rozhodně ujít! Příští VELO SE SPECIÁLNÍ PŘÍLOHOU NOVINKY 2005 VYCHÁZÍ 27. 10. 2004!

Pokud vám kolo po většinu roku jen nestojí v obýváku, ale opravdu na něm jezdíte, je jasné, že si čas od času řekne o servisní zásah. Kdo neumí, nemůže nebo se nechce do opravy vrhnout sám, spolehne se na servis. Ten dává záruku na opravu, měl by být i jistotou bezchybné a profesionální nápravy. Ovšem je dobré být připraven na to, co vše OPRAVA VE SPECIALIZOVANÉM SERVISU OBNÁŠÍ, zejména finančně. Hodina servisní práce je dána, ať jde o kolo za 50 000 Kč nebo za 10 000 Kč. A třeba takový full je konstrukčně složitější, takže ani zde nejde o halířovou záležitost.

Internet je takřka bezednou studnicí informací, ty, které mají cokoliv společného s bicykly, jsme si od tohoto Vela vzali na mušku. Pět až šest webových stránek, které jsou tematicky podobně zaměřeny, vám nyní budeme představovat v každém čísle spolu s jejich hodnocením. První na řadě jsou VIRTUÁLNÍ TRENÉŘI.

EUROBIKE 2004. Do německého Friedrichshafenu jsme na nejvýznamnější světovou cyklistickou výstavu vyrazili tento rok v silném složení pěti redaktorů. Nic z novinek by nám nemělo uniknout, předkrm naší špionáže najdete na deseti stránkách říjnového vydání, zbytek pak u příštího čísla ve speciální rozsáhlé příloze. Letos na nás nečekal žádný šok z pecky podobné destikolečku, jednonohé vidlici a podobně. Ovšem takřka na každém stánku čekalo několik zajímavých novinek, bylo možné vysledovat nové trendy, z nichž ten nejsilnější je spleten karbonovými vlákny. Tak pronikla snad do všech odvětví a nyní je jasné, že aby bylo zabráněno uniformitě, role designu bude ještě větší. Nechte se překvapit!

Stávají se i takové smutné příběhy. Mladý sportovec, ale klidně i umělec, vědec, kdokoliv, z nějakého důvodu není schopen dál pokračovat v dosavadním úspěšném směřování. To se pak na jeho hlavu leckdy snesou odsudky o nezvládnuté roli, promrhání talentu či zahozené šanci. I přesto, že úspěch nemusí být to jediné v životě a nečekaná změna cesty pro aktéra třeba znamená lepší řešení. Paralelou v bikovém světě budiž BEZDUŠOVÉ PNEUMATIKY. Byla jim přisuzována více než hvězdná budoucnost, prorokovalo se jejich masové rozšíření. Čas vyměřený jejich mládežnickému věku novinky již jistě vypršel a rozhodně nejsou k vidění na každém druhém kole. Budeme svědky konce jedné legendy?

Exkluzivním testem jsme vás již první třídou provezli na silničních top class kolech, technokratických fullech, k usednutí na hardtail vás zveme poprvé. ROCKY MOUNTAIN VERTEX TSc se tváří přímo vyzývavě – nejen scandiový rám, ale především překlad modelového označení. Opravdu jde v jeho případě o vrchol, které ho lze při volbě HT dosáhnout? Určitě aspoň cenový, vždyť HT za 170 000 Kč je pro drtivou většinu z nás bláznivina první třídy…

V-BRZDY jsou sice v mnoha pohledech válcovány kotoučovkami, ovšem to neznamená jejich konec. Jejich pozice bude ještě dlouho velmi silná. Už jen proto, že dostatečný výkon i dobré vlastnosti nabízejí už v základních třídách. Právě na ně se v rubrice Na kost zaměřujeme – Shimano Deore a Avid Single Digit 7 svedly tuhý boj, spolu s nimi i dva páry brzdových špalků coby tuning (Kool-Stop a BBB).

Kvalitní MTB GRIP by měl být pohodlný, přitom ne příliš měkký, měl by dobře odvádět pot i sedět na řídítkách. Požadavky jsou rozdílné, stejně tak i přístup výrobců k jejich splnění. Vybrali jsme proto typologicky rozdílná řešení a prohnali je terénem.

Author a Kellys jsme si půjčovali přímo ze stánku z výstavy Eurobike, pro Trek a Gary Fisher je typické, že jsou vždy jedněmi z prvních, kdo se z nových kolekcí objeví již na podzimním trhu. Tím je možná naznačeno vše – ČTVEŘICE HARDTAILŮ Z MODELOVÉ ŘADY 2005 přijala pozvání do našeho testu, vědoma si cenového omezení 20 000-30 000 Kč. Nového je spousta!

SHIMANO LX 2005 jsme osedlali a projezdili jím terén křížem krážem s vědomím, že jde o velmi lákavě vypadající sadu. Většina komponentů je srovnatelná s vlastnostmi vyšších sad XT a XTR, největší rozdíl nabídly páky Dual Control. Na jedné straně jsme nemohli vynachválit konečně povedený tvar brzdových pák, na druhé straně jejich konstrukce daná nižší cenou vyvolala drobné rozpaky, protože… Více ve Velu 10/04!

PŘEHLED VIDLIC 2005 DOSTUPNÝCH NA ČESKÉM TRHU. Není třeba dodat nic víc, že nechybí žádná ze značek, které jsou u nás k dostání, a žádný z jejích modelů. To vše doprovozeno obrázky na devíti stranách.

Putování českým krajem nás zaválo k ŘECE MŽI, které je opravdovou výzvou pro opravdové bikery – stezka vedoucí okolo ní je technicky velmi náročná a také rozhodně nevede po rovině. Čeká vás v její společnosti 100 km skvělého bikování se vším všudy. Domácí bikový revír nás zatím vodil po biku jasně zaslíbených lokalitách, nyní poprvé jsme dali šanci bikování příměstskému. V OKOLÍ BRNA to ale na malou vzdálenost od moravské metropole vůbec nevypadá, naopak. V naší společnosti máte možnost během 50 km projet 21 brody!

„Když se mi do rukou dostala před pěti lety kniha od Jaroslava Lhoty „O horách, řekách, slonech a lidech“ a po předchozích zážitcích na kole v Maroku, bylo mi jasné, že pokušení projet se na kole po KKH, tedy Karakoram Highway, nedokážu odolat. Vidět tři nejvyšší pohoří světa – Hindúkuš, Karákoram a Himálaj, a to vše ještě umocněné tím, že se na ně díváte ze sedla kola, je natolik fantastická představa, která by asi nenechala v klidu žádného bikera.“ Přijměte i vy pozvání na BIKOVÁNÍ PÁKISTÁNEM a nebudete litovat!

Škola jízdy pokračuje i v tomto čísle, a sice radami, jak si poradit s překážkami v technickém výjezdu. Z jiného soudku pak je návodný článek Velo trenéra Libora Matějky, kdy zařadit tréninkové volno a jak jej pojmout. Není zaměřen pouze na výkonnostní cyklisty, ale hned na tři různé skupiny.

Sám Ugo de Rosa nás pozval a provedl svou továrnou, v níž vznikají ony nádherné silniční šperky nesoucí jeho jméno, které má v logu srdce. A musíme potvrdit, že De Rosa opravdu má právo být srdeční záležitostí.

CLAUDIO CHIAPPUCCI přijede do Čech! Tato zpráva se v cyklistickém českém mikrosvětě rychle rozšířila. A Claudio opravdu přijel, závodil na Author Králi Šumavy i se zde skvěle bavil u českého piva. Samozřejmě jsme si nemohli nechat ujít původní rozhovor.

Cannondale Rallye Sudety se letos podruhé jely jako M ČR v bikemaratonu. Podívali jsme se na ně však dvěma pohledy – celoročně značená trať se přímo nabízí k projetí kdykoliv během sezony. Jak dopadlo porovnání výletního a závodního pojetí Sudet?

Olympijské hry v Aténách byly pro cyklisty tvrdým oříškem, vždyť před nimi i po nich se odehrávaly důležité soutěže. Ale olympiáda je přeci jen olympiáda. Některé hvězdy chyběly, jiné je však skvěle nahradily a souboje to byly opravdu zajímavé.

Letošní mistrovství světa v MTB znamenalo pro Čechy historicky nejlepší medailovou sklizeň – dvakrát bronz a jedno zlato. I zde probíhaly nádherné boje, o kterých si můžete přečíst v působivé reportáži.

Menu