VELO: 2/2002

89 

Koupit elektronickou verzi
Kategorie: V prodeji od: 30.11.-0001 Ukázka z časopisu: Co je mýtus a co pravda

Popis

3 x BIG STORY. Únorovým číslem se prolínají tři velká témata. Používání 29palcových kol na mountain biku může způsobit doslova revoluci. Různí konstruktéři, zainteresovaní na vývoji děvatadvacítek i nikoliv, se vyjadřují k tomu, zda tento průměr kol je cestičkou vedoucí k budoucnosti MTB. Konfrontujeme různé názory s pohledem veličin, které koketovaly s myšlenkou ležící na úplně opačném pólu průměrové algebry – 24palcové pneumatiky. Kde je pravda? Zvítězí velká nebo malá kola? Odpověď hledejte ve Velu. Stejně jako ostrý jízdní test dvou biků na 29″ – Gary Fisher a Nishiki, speciálně do redakce dodaný ze zahraničí jen pro účely tohoto ojedinělého testu.

Druhým tématem je uplatnění elektroniky v cyklistice, a to hned v několika rovinách. Její použití v cyclocomputerech, měřičích tepu, navigačních přístrojích, trenažerech apod. asi nikoho nepřekvapí, jenomže ovládnou mikroprocesory a čipy také základní funkční prvky bicyklu – řazení, pružení či dokonce brzdění? Není to vyloučeno, tím spíše, že se tak už děje! Nad problematikou elektronizace diskutují dva odborníci – elektroinženýr a účastník cyklomaratonů Robert Kleiner a Jiří Heiník, bývalý motokrosař a bikový sjezdař, dnes především manažer nahlížející pod pokličku vývoje špičkové MTB techniky – oba v polemické rubrice 2 na 1 téma.

A do třetice všeho dobrého i zlého je tu pořádně “hustý” huštění – vše o pumpičkách (včetně praktického testu – André se mohl ušťouchat…), tlacích, procvaknutých duších, o ventilcích apod.

KOLAŘSKÁ MAPA EVROPY. Troufnout si o některém státě prohlásit, zda je či není cyklistickou zemí, to už chce mít v záloze dostatek informací a argumentů. Ale Shimano, byť sídlící mimo starý kontinent, si vystavit podobné vysvědčení dovolit mohlo, neboť si zadalo dosti podrobný a rozsáhlý průzkum. Podle něj tak na poli závodní cyklistiky dominantní krajiny jako Itálie nebo Španělsko na tom s uplatněním bicyklu v běžném životě nejsou vůbec dobře, tím hůř ve srovnání s Německem či Nizozemskem. Vyplňujeme důležité body na kolařské mapě Evropy, zůstávají však stále bílá místa, jedno i v samotném srdci kontinentu…

PROČ JEN SMETÁNKA? Máte pravdu, když nám vyčítáte – “netestujte jen drahý biky, většina lidí na ně stejně nemá.” Jenomže o špičkových modelech se hezky čte a taky hezky píše. Tentokrát jsme ale opravdu při výběru testované skupiny kol výrazně slevili a při tom jsme zjistili, že ty biky na Aliviu nejsou vůbec špatný. A přizvali jsme si k tomu hned deset testovacích jezdců z Čech i Moravy, aby si čtenáři nemysleli, že si ty básně o obyčejným “Alívku” cucáme z prstu namočenýho v japonským cukrkandlu.

PRO SILNIČÁŘE. Už je to tady – očekáváný silničářský komponentový hit pro země s omezenou koupěschopností obyvatelstva. Jednoduše řečeno: na scéně je Campagnolo Xenon. Sada, která je dost levná a přitom toho dost umí. Aby to neměl Xenon tak jednoduché, postavili jsme proti sobě dvě silničky (samozřejmě z modelové řady 2002) na Campě a dvě na Tiagře od Shimana, která je relativním Xenonovým konkurentem, alespoň co do cenové hladiny i devítirychlostní nabídky. Testrideři odvedli solidní práci, zbytek už je na vás! A když jsme u silničářů – ještě jeden bonus speciálně pro ně. Termíny letošní silniční Velo série jsou již známy (čtěte v závodní sekci).

DOMÁCÍ GIGANTI, KTERÉ NEZNÁTE. Malé kvíz? Může malá továrna kdesi v severních Čechách vyrobit několik milionů pedálů ročně? A může je také úspěšně prodat? Odpověď zní: dvakrát ano s jednou tajenkou – Marwi CZ. Česká firma s dánskými majiteli a indonésko-taiwanským kapitálem, jinak také největší evropský producent pedálů pro jízdní kola. To jste určitě netušili. V novém původním seriálu objevujeme pro cyklistickou veřejnost dosud utajené domácí cyklovýrobce, kteří patří v Evropě i ve světě k velmi významným, i když se jim nedostává patřičné publicity.

KDYŽ SE STYDÍŠ SÁM ZEPTAT. Tak si přečti, na co se ptali ti odvážnější. Vybrali jsme nejzajímavější otázky, které zazněly na sklonku loňského roku během obou veláckých tréninkových seminářů Libora Matějky. Odpovědi čtěte pozorně, možná máte stejné problémy aneb všechno, na co jste dosud báli zeptat…

MÝLITI SE JE LIDSKÉ. Znáte to: co bylo před dvaceti deseti lety považované ve sportovní výživě za (ne)zdravé, je dnes zcela (ne)přípustné aneb aby se v tom čert vyznal. Už jste si ale zvykli, že výživová poradkyně Vela, dr. Renáta Dlouhá, nepodléhá žádným tendenčním teoriím ani reklamnímu básnění výrobců doplňkové sportovní stravy. Když ona tvrdí, že je něco zažitý výživový omyl, můžete jí věřit. A že jich není málo.

TOP CLUB ANEB VEJDI A VYPADNI! Bylo to šalamounské rozhodnutí hodné generálů mezinárodní cyklistické federace. Pro letošní sezonu se počet silničních trade teamů I. divize rozšířil z 22 na 30, ovšem zároveň byl ustaven elitní Top Club deseti nejvýše postavených stájí. Prostě zrno musí být odděleno od plev, i když dnes hraje první ligu už spousta silničářských týmů. Nás těší, že se ve vybrané společnosti najde hned několik Čechů. Předkládáme stručné vizitky Top 10 profistájí se všemi novými posilami, ztrátami i perličkami, které je na prahu nové sezony provázejí.

BEZ DLASKA, ALE S BÍNOU. Možná trochu nelogické tvrzení. Samozřejmě, loňský juniorský mistr světa Martin Bína ještě nedosáhl cyklokrosových výšin, které si loni podmanil Petr Dlask, letos laborující se zraněným kolenem. Nicméně mladý Bína se stal meteorem domácího šampionátu v Hlinsku, kde řádně potrápil staronového mistra Pospíšila.

Menu