VELO: 11/2002

89 

Koupit elektronickou verzi
Kategorie: V prodeji od: 30.11.-0001 Ukázka z časopisu: Nalaďte svůj FS budík

Popis

NEDEJTE ZIMĚ ŠANCI! Letošní zima má prý být v našich končinách mimořádně dlouhá a mimořádně krutá. Co naplat, vyjet si občas na kole i v následujících měsících, tomu se nikdo z nás neubrání, ale vyžaduje to nezbytnou přípravu. Nabízíme vám proto obecné principy zimního oblékání, především tolik otřepaný, ale nenahraditelný sendvičový systém – třívrstvé oblečení, kdy každá ze složek má svoji nezadatelnou úlohu. Zdálo by se, že je to opakování stokrát řečeného, ale spousta cyklistů dělá stále stejné chyby – stačí jedna nesprávně zvolená vrstva a celý systém i investované peníze jdou vniveč. Zimním jezdcům přijdou jistě vhod rady pro správný výběr rukavic a jejich přehled včetně doporučeného teplotního rozmezí pro jejich použití. Sérii článků pro chladné dny doplňují typologický přehled blatníků a návod jak “zazimovat” kolo, respektive jak jej připravit na zimní provoz.

ZÁKON NÁM ZDRAVÍ NEZACHRÁNÍ. Říká se tomu pasivní bezpečnost, tedy užívání těch prostředků, jimiž může cyklista zmírnit nebo částečně i předejít následkům nehody či kolize v silničním provozu, ale i mimo něj. Nová podoba technické vyhlášky o povinné výbavě jízdního kola nám dává dosud netušené možnosti i v oblasti bezpečnostních prvků, především v osvětlení či lépe řečeno “zviditelnění” cyklisty. Reflexní materiály hýbou světem. Víte ale vůbec, na jakém principu fungují? Lze jimi skutečně nahradit všechny “povinné” odrazky a kam umístit světloodrazivé fólie, aby byly co nejúčinnější? To ovšem nejsou jediné “bezpečnostní” otázky, na něž hledáme odpovědi. Kde skončí dostihy výrobců přileb v jejich odvětrání a odlehčování? Potřebuje běžný cyklista tyto superzávodní modely? Jsou ještě bezpečné a vyhovují testovací standardy helem současným požadavkům, nebo budou muset postižení cyklisté vysoudit další miliony, aby výrobci zásadně přehodnotili svůj dosavadní přístup?

TRANSALP PO ČESKU. Byl to splněný klukovský sen. Parta našinců-dobrodruhů se za poměrně výrazného přispění Vela vydala na horském kole za ambiciózním cílem – projet křížem krážem Alpami a nevynechat jediný zajímavý průsmyk. Celkem jich bikeři, vedení zkušeným cyklocestovatelem Michalem Buličkou (jistě si vzpomenete na jeho příspěvek o exotickém bikování na bahenních sopkách v Rumunsku), zvládli v sedle biku 91. Autentické zážitky, zkušenosti s vybavením a skvělé fotografie aneb původní reportáž této ojedinělé alpské expedice s českým rukopisem.

KAM S NÍM? Věčná otázka. Někomu to nedá a má kolo pod postelí či na stěně v předsíni, jiný požívá výhod prostorných suterénních prostor rodinného domu. Tipy pro skladování kol v domácnosti ale mohou být užitečné pro každého. Variant pro maximální využití prostoru je vícero.

VELETRŽNÍ DOZVUKY. V novinářském bloku zbyla z návštěvy největší podzimní evropské výstavy Eurobike ve Friedrichshafenu spousta zajímavostí, které se do hlavní reportáže v říjnovém čísle nevyšly. Echo od Bodamského jezera je doplněno aktuální reportáží z druhé kontinentální výstvay podobného významu – IFMA. Veletržní ohlasy však tím nekončí, rozsáhlou reportáž včetně názorů českého vystavovatele a obchodníka z amerického Interbiku v Las Vegas připravujeme do čísla 12/02.

HPV – NEJEN LEHÁTKOVÁ KOLA. Human Powered Vehicle, spojení anglických slov označující voidla poháněn lidskou silou. mylně bývají u nás takto označována pouze lehátková kola, tato skupina šlapohybů je však mnohem širší. A věděli jste, že ještě ve 30. letech minulého století závodily lehátková kola s klasickými bicykly na jedné dráze? Tušili jste, že na takovém šlapadle lze vyvinout rychlost nad sto kilometrů v hodině a jednu hodinu absolvovat průměrnou rychlostí přes 80 km/h? HPV jsou stále nedostatečně probádanou oblastí cyklistiky. Snažíme se to napravit.

NAŘIĎTE SVŮJ FS BUDÍK. Funkčnost celoodpruženého kola do značné míry závisí na odpovídajícím nastavení pružících elementů a jejich vzájemném sladění, což je zase podmíněno jezdcem preferovaným způsobem jízdy. Bez správnéího seřízení fullu nikdy nemůžete plně využít jeho možností. Nabízíme principy takového seřízení, bez nichž se neobejdete.

PRVNÍ VLAŠTOVKY. Jízdní test hardtailů ve spotřebitelsky zajímavé cenové relaci 25 000 – 35 000 korun otevírá pravidelné redakční jízdní zkoušky modelů kol určených pro sezonu 2003.

O TŘI PALCE VÍCE NEBO MÉNĚ. V rubrice Dva na jedno téma tentokrát bikemaratonec Dan Horák a redaktor Vela Tomáš Taich předkládají čtenářům své argumenty v preferování 26 nebo 29palcových kol pro cross-country. Oba mají dostatek zkušeností s oběmi variantami a oba si umějí tu svou hájit…

KAM KRÁČÍ SJEZDOVÉ DISCIPLÍNY? Stane se ze sjezdového Světového poháru biková formule 1 jen pro pár vybraných nejlepších jezdců, kterým bude schopna hrstka elitních stájí nabídnout dostatečné materiální zázemí? Odkud se budou brát další talenty, je vůbec užitečné vytvářet případnou nižší domácí soutěž souběžné s Českým pohárem, ovšem na lehčích tratích, s menšími nároky? To jsou otázky, které naznačují, že se DH & 4cross nachází na rozcestí a my se snažíme odhadnout, jakým směrem se nyní vydá.

POZLACENÁ LADA. Po 16 letech se naše dráhové cyklistika znovu dočkala zlaté medaile z mistrovství světa. Postarala se o ni mladá jezdkyně vyškovského klubu Rostex Quatum Lada Kozlíková (23). S jejím trenérem Břetislavem Usnulem rozebíráme nejen geniální závodnický tah, který se oběma povedl v disciplíněš zvané skreč, jímž zcela zaskočili všechny soupeřky, ale i alchymii zvolených převodů, taktiku a budoucnost závodnice, jež by okamžitě mohla přejít k některému ze silničních profitýmů, ale zároveň je pro ni mimořádně přitažlivá vidina olympiády konající za dva roky v Aténách.

VYČEKANÝ TITUL. Mario Cipollini to dokázal! Splnil nevděčnou roli nejžhavějšího favorita a stal se novým mistrem světa v silničním závodě v elitní kategorii. Dočkal se v 35 letech a poprvé v této dekádě mohl Ital na MS říci: Díky, kolegové, jeli jste opravdu jako tým. Řada předních jezdců, ale měla zájem na tom, aby “balík” pohromadě vůbec nedojel…

Menu