VELO: 3/2001

89 

Koupit elektronickou verzi
Kategorie: V prodeji od: 30.11.-0001 Ukázka z časopisu: Amatérský guláš

Popis

DVA NA JEDNOM KOLE. Někdy také tři a možná i čtyři. Řeč bude o tandemech, přídavných vozíčcích, půlkolech, dětských sedačkách. Dozvíte se, co všechno tato hromadná jízda na jednom oři obnáší, jaké poskytuje nové zážitky a možná zjistíte, že ani coby rodičové nemusíte opustit svůj oblíbený koníček. Těm, kteří při vyjížďkách na kole nehodlají nechávat svoji rodinu doma, také podrobně poradíme, jak vybírat vhodnou sedačku pro děti.

AMATÉRSKÝ GULÁŠ. Poslední desetiletí uplynulého století se neslo ve znamení totálního boomu amatérské cyklistiky ve smyslu skutečného, ryzího amatérizmu. Proč k tomu došlo a proč vznikly nejrůznější ligy a soutěže silniční i bikové, dávno víme a dnes to zřejmě ví už i svaz cyklistiky (s křížkem po funuse, hobby licence mohla být zavedena už dávno a ne až jako reakce na postih ohledně povinné výbavy jízdního kola…). Zaměřujeme se spíše na podstatu těchto sdružení a na to, jakým vývojem prošly. Jsou dnes tyto soutěže ještě stále určeny pro skutečné hobby závodníky nebo ve své špičce suplují profesionální cyklistiku a “honí si v nich triko” pár ambiciózních jedinců, kteří jsou už dnes pouze pseudoamatéry a nemají odvahu to zkusit někde výš? Dosti palčivý otazník na to, abychom se pokusili tuhle problematiku rozkrýt. Většina z těch tisícovek účastníků silničních či bikových seriálů a především cyklomaratonů však jezdí skutečně pro zábavu a v tom je obrovská síla hobby cyklistiky, s níž se nemůže v tomto hledu rovnat hned tak ledajaké sportovní odvětví. Nabízíme navíc kalendář nejvýznamnějších podniků hobby cyklistiky v roce 2001 včetně stručné charakteristiky amatérských lig, kontaktů na pořadatele vybraných MTB seriálů a silničních i bikových maratonů. Vyberte si a vyražte na start. Závodní sezona je za dveřmi.

VOLANT PEVNĚ V RUKOU. Řízení kola obvykle nikdo z cyklistů nepodceňuje, většinou se však jejich uvažování o výběru řídítek či představce odehrává v rovině pořizovací ceny a hmotnosti, možná i designového provedení v rámci sladění celého kompletu. Ve spolupráci s kladenským Metrotestem jsme se opět podrobněji podívali na mechanické vlastnosti řídítek a představců, a to jak silničních tak bikových a v kombinaci různých materiálů, délek, průměrů, hmotností a systémů (klasický, ahead, rovná, vlaštovky apod.) zkoumali pružnost celku. I tato kriteria mohou hrát při vašem výběru značnou roli. A když zjistíte, že máte vybrán svůj typ řídítek a představce, můžete si konkrétní model zvolit v aktuálním přehledu vybraných kompletů (řídítka, představce, u MTB i rohy).

VĚCIČKY CO SEDNOU. Záplava ergo, anatomických a kdoví jak jinak tělu přizpůsobených komponentů útočí na spotřebitele na každém rohu, či lépe řečeno ze všech kontaktních částí jeho dvoukolého oře. Oslovili jsme lékaře, spoustu věcí sami vyzkoušeli, abychom mohli posoudit, kde má ergonomické tvarování součástek skutečně smysl a kde je spíše jen důsledkem snahy výrobce být “in” a zvýšit atraktivitu jím nabízeného zboží. Nevěřili byste, co všechno může být na kole ergo…

TESTY KOL: NA OBOU PÓLECH. V poslední době se množí výtky proti tomu, že ve Velu testujeme spíše dražší kola. Je to pravda, což vyplývá i z prostého faktu, že na na dražších kolech je opravdu co testovat. Tentokrát jsme chtěli uspokojit i ty, kteří teprve objevují kouzlo jízdy na kole a začínají pochopitelně na nižších stupních nabídky kol a přitom požadují solidní kvalitu a hlavně pohodlí a přehled. Právě tyto požadavky splňuje nová sada Shimano C50, zalovili jsme proto v Čechách i na Slovensku a vybrali horská i crossová kola s touto výbavou, často značek, které se v našich testech objevují jen zřídka či vůbec ne. Pro závodivé fajnšmekry jsme zase otestovali špičkové fully pro XC. Co systém, to trochu jiný typ závodníka. Vyberte si!

CAUSA RÁFKY. Jednostěnné, dvoustěnné, jednokomorové, dvoukomorové, nýtované, kalíškované, keramické plochy, hliník, elox, komax, karbon. Který ráfek je ten správný a pro koho je určen? Toto téma jsme konzultovali s odborníky, abychom vám mohli být nápomocni při výběru odpovídající typu ráfku, součástky, kterou neradno podceňovat.

EXOTIKA, DOBRODRUŽSTVÍ, DIVOČINA. Na nejnavštěvovanější cykloturistické oblasti v únorovém čísle navazujeme tentokrát Top 12 nejexotičtějších míst naší planety. Kdo by se nechtěl projet po lávových polích na Hawaii, vyšplhat do závratných výšek Himálají, sjíždět několik desítek kilometrů po hřebenech And a Kordiller, brouzdat romantickou pustinou mezi gejzíry na Islandu nebo si dát schůzku s medvědy na Aljašce? Vybrali jsme to nej, co lze podle názoru našeho a zkušených cestovatelů na kole objet na planetě Zemi a v čem mají tyto oblasti cyklistické kouzlo. I když hned zítra nevyrazíte na opačný konec zeměkoule, zkuste se na chvíli alespoň zasnít…

BUDOU DEPA NEBO NE? Povolení cizí technické pomoci v závodech XC a zavedení mechanických dep je jednou stranou vnímáno jako šance pro oživení disciplíny a druhou jako cesta k její zkáze. At už skutečně budou depa v cross-country realitou či nikoliv, tato otázka vyvolává řadu protichůdných názorů. Se dvěmi z nich se seznámíte v březnovém Velu.

TÁBOR, BAŠTA TÉMĚŘ NEDOBYTNÁ. Cyklistika zase jednou na jeden únorový víkend zcela ovládla domácí sportovní národ. Můžou za to naši cyklokrosaři, kteří prokázali, jak nádherná může být tato disciplína, o jejíž podstatě jsme psali obšírně před startem světového šampionátu v Táboře. Čeští reprezentanti tam z tuctu možných medailí získali plných šest. To je historický úspěch, o němž se bude ještě dlouho mluvit, stejně jako o zážitku, o nějž se v elitním závodě postaral nový fantom terénu Petr Dlask. Pohráváme si s myšlenkou, proč se nestal mistrem světa právě on a sesbírali jsme pro vás spoustu perliček ze zákulisí šampionátu.

TRÉNUJTE S PROFESIONÁLY. Dvě z uznávaných trenérských kapacit našeho pelotonu – Jiří Mikšík a Libor Matějka, odstartovali na našich stránkách nový seriál (a pro ty náročnější, kteří chtějí vědět víc také na webu). Bude to trénink pro hobíky, tedy pro každého z vás, pro silničáře i bikery, závodníky amatérských lig, účastníky cyklomaratonů i pohodáře, kteří si chtějí jízdu na kole prostě více užít. Sledujte další čísla Vela.

Menu