Úvod » Eshop » Archiv časopisů » Cykloturistika » Cykloturistika: 1/2015

Cykloturistika: 1/2015

64 

Koupit elektronickou verzi
Kategorie: V prodeji od: 04.02.2015 Úvodník: Slavíme dvacet let Ukázky z časopisu:

Popis

Cykloturistika slaví 20 let a 200. vydání

 

vývoj časopisu a jeho předchůdci
Od Cykloturisty k Cykloturistice

Protože se mění skladba našich čtenářů, přibývá mladších a nových a ti starší si určitě také rádi oživí události spojené s vývojem časopisu Cykloturistika, chtěli bychom na úvod zavzpomínat na jeho předchůdce a na okolnosti, které provázely vydávání a šíření této tiskoviny v dobách minulých. Článek o tomto jednou už v Cykloturistice vyšel (12/2002), my ho tentokrát v lehce upravené podobě uveřejňujeme znovu.

 

řeč čísel
Statistika není nuda

Léto nás překvapilo. Ne, nemyslíme ani horka ani vydatné deště loňského léta. Myslíme speciální číslo, které vyšlo v roce 1996 s názvem Léto. Bylo vložené mezi číslo čtyři a pět. To nám totiž pomohlo doplnit seznam vydání Cykloturistiky na kulaté dvě stovky. Je pravda, že minulý vydavatel Cykloturistiky Jiří Říha byl velmi dobrý systematik. To my už si zdaleka tak dobrou evidenci čísel nevedeme. Proto při zjišťování statistických údajů jsme byli velmi mile překvapeni, že toto číslo je vlastně dvousté… Také jsme se dozvěděli mnoho zajímavého, například jaký rozměr má největší a druhé největší náměstí v České republice a že České Budějovice stále vedou spor o prvenství s Vysokým Mýtem. Kolik modelů tatrovek je na trhu, jaká je jejich pohotovostní a užitečná nosnost. Jaký rozměr má fotbalové hřiště. A trošku jsme si procvičili i matematiku…

 

 

rozhovory s kmenovými autory

Lidé na kolech, lidé u klávesnic, lidé za objektivy
Autorů, kteří prošli dvacetiletím Cykloturistiky, jsou desítky. Těch, kdo na adresu tohoto časopisu zaslali nějaký text nebo jen pozdrav jsou stovky. Cykloturistika stojí na lidech, na širokém okruhu lidí, to je její obrovská deviza, to jí činí pestrou, plnou rozdílných přístupů a atraktivní šíří dosahu. Někdo má na starosti pravidelné měsíční dopisování, jiný se ozve jednou za rok nebo má svou cestu naplánovanou jednou za život. Bez lidí, kteří se vydávají na své cesty a pak se rádi podělí se svými zážitky a poznatky, by tento časopis nemohl existovat. Některým z nich jsme položili krátký dotazník, třeba vám je přiblíží ještě víc, než jejich běžná časopisecká práce. Vybrali jsme tyto: Ivo Hrubíšek, Slávka Chrpová, Martin Raufer, Ivan Křemeček, Michal Třetina, Jiří Juřík, Petr Štěpánek, Martin Severa, Jirka Sázavský, Karel Kuchler, Jan Zídek, Andrej Halada, Honza Galla, Alena Zárybnická, Jaromír Krejčí, Vladimír Pustina, Petr Růžička, Roman Šinkovský, Dana Jakoubková, Irena a Jiří Páleníčkovi, Tereza a Jiří Boškovi, Michal a Lucie Jonovi, Monika a Jirka Vackovi.

 

Grafická podoba cykloturistiky 1995-2014
Vývoj a trendy…

Cesta, jakou urazila grafická podoba časopisu Cykloturistika, je přímo úměrná řadě let, po které vychází, především pak obrovskému vývoji, dalo by se říci několikageneračnímu přerodu, jímž počítačová grafika prošla. Co bylo tehdy zhola nemožné nebo grafikovi zabralo dlouhé desítky minut, je dnes hotové díky dvěma kliknutím. Grafika se zklidnila, přestala se opájet možnostmi počítačových programů a dá se říci, že opět slouží čtenářům svou přehledností, srozumitelností a čitelností. Zajímavé je sledovat, jak se v jednotlivých etapách časopisu odrážejí osobnosti grafiků. Jejich rukopis je tu jasně čitelný, což samo o sobě dokazuje, jak důležitou složkou grafika je.

 

 

Kalendárium cyklistických událostí 1995-2014
V materiálech připomínajících v Cykloturistice č. 1/2005 deset let trvání časopisu nechyběl přehled významných cyklistických událostí, které se v tomto období odehrály. Tento přehled otiskujeme znovu a k němu přidáváme na něj navazující, vztahující se k druhému desetiletí existence časopisu. V každém kalendářním roce přináší deset či jedenáct stručných záznamů, snažících se o proporcionalitu mezi vrcholovou závodní cyklistikou a oblibou jízdy na kole v celé šíři její rozmanitosti, nezapomínající ani na zásadnější technické či jiné novinky.

 

Co se psalo v každém prvním čísle prvních patnácti let
Do tohoto narozeninového čísla jsme původně zamýšleli připravit deset nejlepších článků za posledních deset let. Ale vznikla otázka kritérií, a kdo je bude vybírat. Nakonec jsme od toho upustili a připravili krátký výběr ze všech prvních čísel za posledních patnáct let. Domníváme se, že posledních pět let mají čtenáři ještě dostatečně v paměti. Vybrali jsme úryvky textů napříč rubrikami a takové, které z hlediska vývoje nebo časového odstupu, byly nějak zajímavé.

 

zahraniční cyklotrasa Kampánie
Na pravém italském jihu

Jih Itálie představuje jedinečnou kombinaci fantastické středomořské přírody a předlouhé a vskutku všudypřítomné historie. Kromě uchvacujících a velmi zachovalých památek od antických dob až po současnost naleznou cestovatelé také vpravdě úžasná pobřeží, krásné tiché hory a příjemnou atmosféru městeček rozesetých po stráních uprostřed zelené přírody. Zmíněná superlativa nejsou žádným přeháněním. Návštěva jihu Itálie, především regionu Kampánie, tvořícího pomyslnou holeň na italské botě, byla dalším kamínkem do mozaiky cest ve Středomoří cestovatelů Jaromíra Krejčího a Jany Pavlusové. A že to byl kamínek opravdu cenný, se přesvědčili na necelých dvanácti stech kilometrech apeninského putování.

 

z jiného pohledu
Cyklistické polobotky

Retro styl je v cyklistice cítit stále víc. Ne až tak mezi levnějšími produkty, ale spíše v exkluzivních sférách. Ať už se bavíme o kožených sedlech, brašnách vyrobených z voděodolné bavlny, nebo o dřevěných gripech, či dokonce řídítkách. K tomu je třeba ovšem přibrat ještě ohromnou škálu dalších doplňků. A mezi ně pak mohou patřit i mírně překvapivé kožené polobotky s prostorem pro montáž třeba SPD kufrů. Použít výraz „tretry" se však v tomto případě opravdu nehodí. Snad jediným výrobcem podobných unikátních botek je pan Quoc Pham a jeho stejnojmenná firma. A s ním kolega připravil rozhovor.

 

Cestovatelé vaří Renáta Lorišová
Vegetariánské biryani

V Indii, kde byl partner Renáty Lorišové na pracovním pobytu, strávila téměř dva roky. Měli tak spoustu příležitostí pochutnat si na indické kuchyni. Indie není země, ale zážitek, a to platí i pro místní kuchyni. Zážitkem jsou totiž i chutě, které se nijak nepodobají těm, které český jazýček zná z domova. Mezi jejich oblíbená jídla v Indii patřilo červené kuře tandoori a masala dosa, kořeněná bramborová směs v křupavé placce z těsta vyrobeného z rýže a černých fazolí mungo zdlouhavým kvasným postupem a podávaná s typickou bílou omáčkou. Kuře tandoori se připravuje v žáru starobylé jednoduché pece tandoori, kterou si z Indie cestovatelé přivezli a zabudovali na zahradě. Čtenář ji zřejmě ale k dispozici mít nebude, proto pro našince zvolili dostupnější rýžové biryani.

 

Kuchyňský výletník
Je-li řeč o jídle, jeden se vždycky rád zapovídá. O tom, že jsme národ značně při chuti, svědčí sledovanost pořadů o vaření, návštěvnost kuchařských webů srovnatelná s těmi fotbalovými nebo třeba festival polévky. Ale i čeština má k apetitu co říci – je jí výmluvná přísudková kuriozita, která nás jako jedlíky od jiných národů odlišuje. Jsme totiž polévkoví, knedlíkoví, tvarohoví i jinak -oví, a všichni do jednoho víme, o co jde. A jestli snad nám bude vytýkáno blažené obžerství, je třeba zůstat hrdým jedlíkem. Nakonec – tučná zadnice či kulatý břich přece cykloturistice nijak nepřekáží.
Rybník z Vepřové, Žďárské vrchy, Přibyslavsko; Festival dobové kuchyně, Hrad Šelmberk, Mladovožicko; Kuchařka ze Všeradic, Český kras, Berounsko; Psí kuchyně, Svitavská pahorkatina, Českotřebovsko; Žemlička v písku, Hluboká, Borovansko; Kamenná Kuchyňka, Brázdim, Okolí Prahy; Držková, Hostýnské vrchy, Vsetínsko; Černá kuchyně, Hrad a zámek, Jindřichův Hradec

 

malý výlet s dětmi
Krajem bitvy tří císařů

Při častých rodinných cestách z Brna směrem na východ po dálnici D1 byl náš autor Petr Růžička s dětmi vždy dotazován na obrovské dělo a vojáky stojící vedle dálnice. Zde v místech slavné bitvy tří císařů u Slavkova stojí betonárka, již patrně aktivní majitel vyzdobil na obrovský historický kanón a čtveřici vojáků z napoleonských dob. A protože v těchto místech v roce 1805 došlo k události světového věhlasu, přemýšlel, jak vše dětem nejlépe přiblížit.
Při studiu mapy a vzhledem ke znalosti okolí, které je doslova prošpikováno komunikacemi s opravdu enormním počtem vozidel, vznikl tak nápad na celodenní výlet s dopolednem věnovaným památkám slavné bitvy a s odpolední projížďkou na kole v nejbližších atraktivních lesích nedaleko bojiště. Historický exkurz započal s dětmi na vrcholu Žuráň, což je návrší nedaleko obce Podolí, z něhož velel Napoleon Bonaparte v prosinci 1805 bitvě u Slavkova.

 

malý výlet s dětmi
Za rozhlednou mezi ovcemi

Desetitisícové město Kuřim je největším centrem okresu Brno-venkov, který jinak však jako jeden z mála v naší zemi nemá své hlavní okresní město. Vedle hojně zastoupeného průmyslu disponuje region především přírodními rezervacemi a úkazy, jež vlastně obklopují město ze všech stran. Kuřim se vyznačuje vskutku malebným okolím s lesnatým členitým terénem. Málokde u nás naleznete na několika málo čtverečních kilometrech tolik pěkných kopců s rozhlednami. Jen v bezprostředním okolí jsou tři: Čebínka, Zlobice, Babí lom. V neposlední řadě zmiňme i upravené okolí rybníka Srpek a nedalekou cyklostezku, po níž jsme se svezli.

 

Počasí na cestách – 7. díl
Iberský poloostrov a španělské ostrovy

Les Botiques v Sitges ve Španělsku, Platja de Migjorn na Formenteře, Cofete na Fuerteventuře, Praia de Atalaia u Albufeiry v Portugalsku… ačkoli všechny tyto pláže považují průzkumy za vůbec nejkrásnější v Evropě, pravověrné cyklisty taková slova těžko nadchnou. Co ale tak plážové kolování? Na ostrově se vyplatí půjčit si kolo a toulat se z pláže na pláž. Zvlášť když si uvědomíme, že díky klimatu můžeme cyklistickou sezonu ve Španělsku, Portugalsku i na Kanárských a Baleárských ostrovech považovat prakticky za nepřetržitou. Ostatně, kdyby „náhodou" někdy zase přišla do Česka opravdická zima, jsou právě tyhle lokality možno variantou, jak „nevypadnout" ze sedla. Ne nadarmo jim znalci přezdívají Karibik Středomoří.

 

nákladní vozíky za kola

Zvyšujeme kapacitu
V minulém čísle Cykloturistiky jsme se věnovali nejrůznějším nosičům na kola. Pokud však uvažujete o převozu rozměrnějších předmětů za pomoci jen lidské, případně elektrické síly, na řadu musí nutně přijít nákladní vozík, případně nákladní kolo. Cargo biky si necháme na příště a tentokráte se ponoříme do světa přívěsů za kolo. Opět je to část cyklistiky velmi pestrá, s množstvím krásných a zajímavých technických řešení, a opět platí, že je třeba si především ujasnit, jak bude člověk vozík používat, aby si správně vybral.

 

Filmová místa
Hrabalovo Kersko

Kdo by si nechtěl trochu zahřešit. Nelekejte se, není to nic, co by pak vyžadovalo návštěvu zpovědnice v nejbližším kostele. Myslíme tím kalorické jídlo, které se k výletu na kole moc nehodí. Už se nám párkrát přihodilo, že jsme neodolali a v hospůdce poblíž cyklostezky si dopřáli smažák. Další cesta pak byla větší utrpení než výšlap na Praděd. Krevní řečiště bylo zmateno a kyseliny v nohou si libovaly. A tak jsme si řekli: Když už, tak s noblesou. Náš odborník na filmová místa Martin Severa se vydal podél Labe do Kerska a jeho cílem byla „Hrabalova" Hájenka. Prý tam mají výbornou kančí pečeni. Otázka celého výletu ale zněla „Se zelím, nebo se šípkovou?"

 

Příběh jízdního kola (166)
Opojná rychlost: Na aerodynamicky kapotovaných kolech

Kapotované velocipedy nejsou žádnou převratnou novinkou a za těmi prvními je třeba se vydat bezmála sto let zpátky. Od té doby se však změnily k nepoznání. Nejstarší kapotované velocipedy „první generace" vycházely z běžného závodního kola, které bylo různě krytováno nebo opatřováno aerodynamickými doplňky či nástavbami. Samotné kolo však zůstávalo beze změny, ty se týkaly až „druhé generace", což byla především kapotovaná lehokola. Aerodynamické kapotáže mohou mít různé formy – od jednodušších částečných kapotáží až po plně kapotovaná vozidla určená k závodním účelům či k překonávání rychlostních rekordů.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak si zajistit předplatné

Nejsnadnější způsob – web

V našem e-shopu vyberte požadované tituly, vyplňte základní osobní údaje a odešlete objednávku. Obratem Vám budou vygenerovány údaje pro bezhotovostní platbu, kterou provedete Vám obvyklým způsobem.

Přejít na výběr předplatných

Na Slovensku

Sjednání předplatného na Slovensko je možné pouze přes agenturu Mediaprint-Kapa Pressegrosso, a. s. (sjednání přes web ani poštovní složenkou nebude akceptováno). Kontaktujte prosím:

Mediaprint-Kapa Pressegrosso, a. s. oddelenie inej formy predaja
P. O. Box 183
Vajnorská 137 830 00 Bratislava 3
tel.: 00421 244 458 821, 16

bezplatná linka: 0800 188 826
f­ax/zázn.: 00421 244 45 88 19
e-mail: predplatne@abom­pkapa.sk
www.mediakapa.sk (predplatiteĺské a mailingové služby – ponúka titulov)

V případě nejasností – telefonicky

Zavolejte do redakce Lenku Blechovou na tel. 604 763 835 nebo mailujte na predplatne@vpress.cz

Právě v prodeji

CO SE DĚJE NA FACEBOOKU

7 hodinami

Časopis VELO & iVelo.cz

O finálovém závodě letošního cyklokrosového poháru jsme vás informovali již dříve, zde přidáváme ještě pár pohyblivých obrázků...

CYKLOŠVEC
Velká cena města Kolína v cyklokrosu 1. David Van der Poel, 2. Diether Sweeck /oba na Stevens Bikes/, 3. Tomáš Paprstka, 5. Jan Nesvadba, 7. Emil Hekele /Stevens Bikes CZ - Emilio sport/
Ženy: 1. Nikola Nosková na Stevens
... VíceMéně

CYKLOŠVEC

12 hodinami

Časopis VELO & iVelo.cz

Nastává doba bikesharingová. A s ní rostoucí počet bikeidiotů. Ano, ta kola jsou fakt těžká a ten schod byl fakt vysoký...

Cycling Porn
He had it coming.

Cyclorise
... VíceMéně

Cycling Porn

 

Comment on Facebook

Působí to na mě dojmem, že to snad takle chtěl... ? Protože nevim co by dělal, kdyby to nedej bože odjel. Na koupání totiž moc oblečenej není. 😀

Vsimli jste si ze to sharingove kolo se ani neponicilo a nic se s nim nestalo? 😀 Husty. 😀

Já vím člověk se nemá smát cizímu neštěstí, ale někdy se to prostě nedá vydržet😀

rozhodně mu ale nechyběla odvaha 🙂

ani nešlo o váhu jako o to, že se odrazil pozdě.

A helma mu sjela pri "nadzvednuti"..

To je tak kdyz přeskočíš fazy, kdy se ucis padat.

A co nejakej pud sebezachovy?ruce pred sebe ne??☺☺☺☺

Školácká chybka🙄

...a ta technika sjezdu fakt špatná 😀

Ale kolo, držák!! 😂

Alex Dichtl

Pavlo Duro uuuu

+ View more comments

13 hodinami

Časopis VELO & iVelo.cz

A co si letos udělat hlad na kapra pořádnou slunovratovou vyjížďkou?

BJKZL Slunovrat Ride Volume IXProsinec 23, 2017, 5:00amBajkazylTentokrat je nutny jit rovnou k veci.
Dalsi slunovratova jizda po konci sveta.
Tunely, parky, mosty, nabrezi, centrum i blizka periferie.
Praha jak ji moc neznas v hodine, kdy zpravidla nejses venku.
Sejdeme se jako obvykle na schodech u Rudolfina,
tentokrat dva dny po nejdelsi noci v roce.
Sobota 23.12.
5,30 (rano)

Vychod slunce je hlasen na 7:59, casu mame tak akorat.
Pravidla jako obvykle - kazdej za sebe a vzdycky spolu.

START: RUDOLFINUM
CIL: ZIZKOV
Kampa, Petrin, Prikopy, Staromak, Karluv most,
Stromovka, Letna, Blanka, Troja, Karlin...
Trasa bude upresnena tady nebo na miste..
V cili BK_JS - azyl se vsim vsudy.
... VíceMéně

BJKZL Slunovrat Ride Volume IX
Load more