Cykloturistika: 01/2012

64 

Koupit elektronickou verzi

Popis

vybavení XXXL
Řešení pro vazouny a čahouny

Kdo má přes 185 cm nebo přes 100 kg, měl by tomuto tématu věnovat mimořádnou pozornost. Cyklistům, jejichž tělesná hmotnost je nadprůměrná, zodpovíme asi jen některé otázky, ale chlapíkům nejvyšších postav bychom měli pomoci vyřešit téměř všechny potíže, které je při výběru kola a vybavení na něj potkávají.
Malí lidé mají určitou šanci v juniorském, dámském či dětském vybavení či v zásahu krejčího, ti velcí ale musejí jen hledat, zkoušet a tápat. Tápali jsme trochu za ně. Pro svůj průzkum jsme si vybrali zimní a podzimní bundy, bez nichž se v chladu žádný cyklista neobejde, dále přilby a hlavně rámy kol.

Domácí výšlap
Velký zimní kopec

V pořadí druhá nejvyšší hora Saského Švýcarska má oproti zdejší, jen o čtyři metry větší primadoně, několik podstatných výhod. Na vrchol Grosser Winterbergu vede od Labe pohodlná silnička, po jejím zdolání vás čeká osvěžení v příjemné turistické chatě, a jen co si trochu vydechnete, můžete celý výlet korunovat výstupem na malou rozhlednu.

Celý měsíc v městském provozu
Author Duplex

Skládačky prošly v posledním desetiletí obrovskou proměnou. Z těžkých jednorychlostních strojů se staly moderní velocipedy, které si co do váhy, pevnosti či počtu rychlostí nezadají se svými pevnými sourozenci. Společná mají snad jen dvacetipalcová kola, dlouhou sedlovku a univerzální posed. Tím asi podobnost končí, materiálově i technicky jsou někde úplně jinde.
Do redakce jsme dostali již zajetého a seřízeného Authora Duplex s podtitulkem City Concept. Bez jakéhokoli seřizování na něj šlo naskočit a nechat se unášet jízdou. Hned první pocity byly pozitivní, kolo jelo jako drak. A jaké byly další? Čtěte na str. 66¬-68.

Příběh jízdního kola (145)
Radiobike a kola z fiberglasu

Amerika, nepoznamenaná tolik válečnými událostmi jako evropské nebo asijské země, byla nositelkou technického pokroku. Tuto úlohu a toto postavení ostatně měla již i v první polovině 20. století. Projevovalo se to i v oblasti jízdních kol, o čemž svědčí následující ukázky: „Huffy-Radiobike" s vestavěným rozhlasovým přijímačem, z roku 1955, a zejména bicykly z nekovového materiálu, takzvaného „fiberglasu", navržené designérem Benjaminem Bowdenem, úspěšně se prosazujícím v automobilovém průmyslu. Materiál, který zvolil pro svá kola z první poloviny šedesátých let, lze právem považovat za přímého předchůdce dnešních moderních kompozitů.

Malý výlet s dětmi
Za pohádkovým zámkem

Jižní Čechy kolu zaslíbené, chtělo by se cykloklasikovi zvolat. Je to tak. Mírná, jen lehce zvlněná, malebná krajina mezi rybníky se mimořádně hodí k toulkám v sedle s celou rodinou. Velkým lákadlem pro ježdění s dětmi tu jsou také velmi kvalitní místní komunikace s nízkým provozem. Vyřčené plně platí i pro oblast mezi Jindřichovým Hradcem a Červenou Lhotou.

Malý výlet s dětmi
Podhůra plná překvapení

Náplní tohoto cyklovýletu budou nadšeni především ti, kterým o svezení na kole jde až v druhé řadě. Tak krátký a příjemný výšlap s tak zajímavým a rozmanitým programem jsme vám snad ještě nepředstavovali. Jen necelých patnáct kilometrů doplněných o dětský hrádek, zámek s anglickým parkem a hřebčínem, lanový park s rozhlednou, tělocvičnu pod širým nebem a skalní lezení však vydá na celý den. Vydejte se na dohled Železným horám, a dostanete se do rekreačních lesů Podhůra u Slatiňan.

Rozhovor
Svobodně a bez jistot po Blízkém východu

V minulém čísle Cykloturistiky jsme vám přinesli zprávu o Martinu Včelákovi, který byl ještě v té době na cestě po státech Blízkého východu. Bezprostředně po jeho příletu do Čech, kdy měl své zážitky v živé paměti, jsme ho stačili vyzpovídat, abychom zjistili, jaké dojmy, zkušenosti a postřehy si přivezl z téměř půlročního putování.

 

Z jiného pohledu

Za sto dní kolem Asie

Monika a Jirka Vackovi se nebojí ani nových kultur, ani nových zemí, natož novot, které s sebou přinášejí třeba netradiční dopravní prostředky. Takže se ani nezalekli myšlenky cestovat po světě na skládacích kolech. Expedici TransAsia zahájili už v polovině tohoto léta, a kdo byl zvědavý, jak se na cestě měli, mohl sledovat, co se s nimi aktuálně děje, na stránkách Cykloturistiky, kde o sobě dávali vědět formou krátkých článků. Na jejich celkové dojmy po návratu a praktické zkušenosti s cestováním na skládačkách jsem se jich zeptala na výstavišti v Brně, kde rozbili svůj poslední kemp.

S mapou na cestách, 1. díl
Mapa, přítel turisty

Co je to vlastně mapa a jak ji dobře používat? Jak se pozná dobrá mapa od špatné? Jaká mapa je důvěryhodná a co rozhoduje o jejím výběru? Na tyto a na spoustu dalších otázek se pokusíme odpovědět v novém seriálu o mapách a lidech, kteří je používají. Mapa je zkrátka základ úspěšného cestování.

Zahraniční region
Za sto dní kolem Asie

Tchaj-wan je v Evropě znám jako fabrika západního světa, tchajwanští továrníci ale byli do té míry chytří, že si často podrželi vlastnictví výrobních závodů a na spolupráci s námi hodně zbohatli. Každému se určitě vybaví nápis „Made in Taiwan" a určitě jej doma snad každý na nějakém produktu najde, na kolech téměř s jistotou. Právě pro výrobce kol je ale dnes tchajwanská výroba známkou kvality, nadstandardu, až by se dalo říci luxusu. Rádi upozorňují na to, že kolo není z Číny ani jiného koutu Asie, ale z Tchaj-wanu, případně že značka tam má svého agenta. Díky tomu je dnes Tchaj-wan také dražší a mnoho provozů se přesunulo do Číny za nižší cenou. Tchaj-wan hledá jak další zdroje financí, tak vyžití pro své obyvatele, kteří logicky požadují vyšší životní standard a mají více času na zábavu a rekreaci. Volba padla na turismus, a tak se asfaltují staré železniční svršky, kolem měst vznikají cyklostezky a půjčovny, udržují se vstupy do národních parků a obnovují tradice původních obyvatel. Využili jsem pozvání tchajwanského ministerstva dopravy a komunikací pro osm evropských novinářů a absolvovali devítidenní novinářský program za poznáním turistických a přírodních krás Tchaj-wanu.

Výlet se SHOCartem

Letem Českým lesem

Nedávný rozsáhlý průzkum mezi cyklistickou veřejností prokázal převratnou skutečnost: na cyklodovolenou se u nás nejvíc jezdí na Šumavu a do jižních Čech. Ještě že takové průzkumy máme, alespoň víme, kam se nevydat. Vydejme se tentokrát do Českého lesa, tam nám zaručeně nikdo houby nevysbírá, ani dítko nesrazí automobilem či na bruslích.

Výletní cíle

Staré školy
K tématu historie školství nás přivedla výstava Podlipanského muzea v Českém Brodě. Určitě i vy máte vzpomínku na některou farní školu, na kalamář s inkoustem, žlábek na pero i tabuli, co vypadala jako obrovský malířský stojan. Staré školy, které jsme vybrali jako tip pro vaše cyklotoulky, jsou každá něčím jiná a každá nějak významná. Člověk při nich nostalgicky zavzpomíná na vlastní dětství a dozví se možná o něco víc, než se ve škole naučil sám. A kdybyste náhodou jeli kolem Brodu; věrná rekonstrukce třídy, originální slabikář z r. 1773 nebo výtisk Komenského díla Orbis pictus se výstavě opravdu povedly. Otevřeno je do 26. února od pondělí do pátku.
Do výběru jsme zvolili tyto školy: Obecná škola 19.-20. století, Kozlovice, Valašsko; Farní škola 14.-17. století, Polabí, Kolínsko; Triviální škola 18. -19. stol., Polná, Havlíčkobrodsko; Literátská škola 15.-16. století, Prachatice, Pošumaví; Židovská škola 19.-20. století, Hartmanice, Sušicko; Venkovská škola 18. století, Krňovice, Třebechovicko; Škola umělců 18.-20. století, Hluboké Mašůvky, Znojemsko

Menu