Cykloturistika: 01/2008

64 

Koupit elektronickou verzi
Kategorie: V prodeji od: 17.12.2007 Úvodník: *** Ukázky z časopisu:

Popis

Na mapě České republiky najdete hodně pohoří, ale jen jedno z nich má zřejmě víc kilometrů cyklotras než návštěvníků s koly – dva vrcholy pojmenované poeticky po borůvkách a obyvatele, kteří jsou šťastní, že žijí v bohem zapomenutém kraji. Rychlebské hory toho přitom nabízejí ještě víc.

Děj románu Adalberta Stiftera o rytíři Vítkovi se odehrává převážně v rozmanitých šumavských exteriérech od Plané až k Třístoličníku, pro nás se stal inspirací k výpravě po stopách slavného rodu pánů z Růže a především na nejvýše položený hrad u nás – Vítkův Kámen. Jen koňská sedla a plechové helmy brnění jsme vyměnili za veskrze lehčí a vzdušnější zbroj cykloturisty našich osvícených časů.

Před necelými dvaceti lety tvořila naší západní státní hranici neproniknutelná bariéra z ostnatého drátu, ne náhodou nazývaná železnou oponou. Překročit ji nebylo bez speciálního povolení možné. Volný pohyb většiny obyvatel tehdejšího Československa byl omezen prakticky výlučně na tuzemské pobyty a částečně na občasné výlety do zemí socialistického tábora. Tato doba je již naštěstí pryč, protože my vstupujeme do SCHENGENU. Budeme ale moci překračovat hranice úplně všude? Budou nás moci pohraničníci jen tak legitimovat na hranicích? Je možné, že se kontroly na hranicích znovu objeví?

Bilance cyklistické dopravy v roce 2007 a nahlédnutí do roku dalšího a zkušenosti z Evropy. To je článek, kterému je dobré věnovat chvíli pozornost. Jiří Juřík to viděl z pohledu hlavního města, Jaroslav Martínek v kontextu celorepublikovém a Zuzana Loubetová demonstrovala příklad z Paříže:
Cyklista jako rovnocenný účastník silničního provozu – nové chápání cyklistiky ve městě. To je myšlenka, kterou se na přednášce o Chicagu viz Cykloturistika č. 10/07, inspirovali pražská cykloskupina při Magistrátu hlavního města Prahy.

Příklad lze najít nejen za velkou vodou (Chicago), ale také v Evropě. Vélib, pařížský systém volně použitelných kol, již funguje přes čtyři měsíce, šedá kola jsou vidět všude. Obyvatelé i návštěvníci města nad Seinou mají k dispozici více než 10 000 kol rozmístěných na 750 stanicích. Do konce roku se má počet stanic zdvojnásobit, takže pak budou doslova na každém rohu. Stane se tedy v budoucnu z Paříže druhý Amsterdam?

Jaroslav Martínek neprezentuje největší projekty, ale ty, které svým rozsahem možná byly malé, ale svým významem obrovské. Jsou to projekty, jimiž se daří prolamovat bariéry a předsudky vůči podpoře cyklistické dopravy. Co doposud trvalo tři roky, jinde už může trvat jen rok.

Na konci 19. století se z početných firem vyrábějících velocipedy začaly vydělovat schopnější, úspěšnější a ekonomicky silnější. Což jim umožňovalo investovat do efektivnějšího výrobního procesu a tím dále posilovat své postavení na trhu. Mnozí významnější výrobci velocipedů se potom na začátku 20. století přeorientovali na výrobu motocyklů nebo automobilů, a výroba velocipedů se pro ně stala okrajovou záležitostí nebo od ní zcela upustili. Dokladem tohoto trendu mohou být anglické firmy Rudge a Triumph, francouzská Peugeot, německé Opel a NSU nebo naše Laurin & Klement…

Za tu dobu, co se Ivan Křemeček toulá na svém kole, už projel mnoho míst. Tentokrát se zastavil v Hrusicích, kam přijel hlavně za velkým oslavencem! Tento rok uplynulo přesně 120 let od narození a 50 let od úmrtí nezapomenutelného malíře Josefa Lady! To by byl tedy vskutku hřích, aby mu náš kreslíš nevzdal holt a aspoň symbolicky si s ním nepřipil v jeho slavném rodišti.

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky, tvrdí antická klasika. V případě Ipeĺu, Dunaje a Hronu, tedy okolí těchto řek, to platí trojnásobně. Každá z těchto řek protéká krajem, který je osobitý a jeho jednotlivé úsek jsou také neopakovatelné. Mísí se tu jazyky, kultury, národnosti i vody řek. Ani pro cykloturistiku to tu není k zahození, cyklomagistrála Poiplia se ve Štúrove spojuje s Dunajskou stezkou.

Zní to trochu jako z „rozprávky": čtyři kola, čtyři stany, čtyři deníky, čtyři členové slovenské expedice British Islands Tour, kteří objeli osm tisíc kilometrů za osmdesát dní a jejichž heslo je, že neúspěch není hanba, hanba je neudělat žádný pokus.

Pokud byste se i vy chtěli vydat s kolem do zachovalé přírody Národního parku Podyjí, do lužních lesů za památkami Velké Moravy, do přírodního parku Lednicko-valtického areálu pod ochranou UNESCO, na toulky po vinařských stezkách v kraji pod Pálavou či za tajemstvím podzemí Moravského krasu, a hledáte-li inspiraci, napovíme vám. Krajský úřad Jihomoravského kraje totiž nedávno spustil turistický portál zaměřený právě na cykloturistiku. Najdete ho na adrese www.cyklo-jizni-morava.cz.

Míst, na kterých nalézají elektrony uplatnění existuje celá řada. Můžeme si s nimi hrát v cyklocomputeru, mohou nám vyrobit světlo a umožnit bezpečný návrat domů, mohou nám dokonce pomoci při šlapání. Ale třeba takové Shimano již několik let vyrábí systém, který se automaticky stará o změnu převodu a nastavuje charakteristiku odpružení. Ve stopách Mavicu, který v roce 1999 předstihl zřejmě svou dobu a u sady Mektronic použil elektrickou energii k manuálně ovládané změně převodu, vykročilo letos prototypy svých silničních sad také Campanolo a s ním opět i největší konkurent Shimano. Takže stereotyp plně mechanického ovládání kola není zdaleka tak neohrožený, jak by se mohlo zdát…

Jestliže před lety bylo módní v zimě zásadně vyjíždět ve slušivé zateplené cyklistické čepici a přilba se s odporem používala pouze na závodech, dnešní doba volající po vyšší bezpečnosti si žádá jiné řešení. S masivním nástupem přileb se čepičky přemístily do spodních částí skříní a šuplíků, kde se z nich stávají dobové artefakty. S touto změnou vyvstala otázka týkající se vhodných pokrývek hlavy, které by zabraňovaly pronikání chladu a hlavně které by se daly kombinovat s přilbou. Od původního záměru využití pokrývky přilby bylo záhy upuštěno, protože tato varianta zdaleka neposkytovala dostatečnou ochranu před chladem, a bylo tedy zapotřebí přijít s účinnějším řešením. Tím jsou tenké čepice, které díky jednoduchému střihu a tenkému materiálu naleznou optimální místo pod přilbou a majiteli zajistí dostatečný tepelný komfort.

 

Menu