Cykloturistika: 11/2005

64 

Koupit elektronickou verzi
Kategorie: V prodeji od: 20.10.2005 Ukázka z časopisu: Na obou březích Pacifiku

Popis

František Šesták a František Hejtmánek si uskutečnili svůj životní cestovatelský sen – vykonat pouť do Santiaga de Compostela a na Capo Finisterre. Po půlroční přípravě se ve věku 64 a 63 let vydali na dvouměsíční šest tisíc kilometrů dlouhou pouť, k níž se inspirovali povídkou Aloise Jiráska “Z Čech až na konec světa”, sepsanou podle dochovaných záznamů vyprávění Václava Šaška z Bířkova. Tuto cestu se rozhodli absolvovat v roce, kdy uplynulo 540 let od doby, kdy se poselstvo krále Jiřího z Poděbrad, vedené panem Jaroslavem Lvem z Rožmitálu a na Blatné, vydalo na více než dvouletou pouť evropskými státy. A už tehdy hlásalo myšlenky a ideály sjednocené Evropy. Shodou okolností také uplynul rok, co se Česká republika stala členem Evropské unie. Současně také proběhly oslavy 60. let od skončení 2. světové války.

Úplně na konec seriálu o pražských potocích jsme zařadili náš druhý největší tok – Vltavu. Ta sice není potokem, ale pro pražskou cyklistiku představuje skutečnou magistrálu, která umožňuje projet celým městem po obou jejích březích s minimem příležitostí k ohrožení automobilovým provozem.

Jsou sedla, o kterých se moc neví, a jsou sedla, o kterých se neví vůbec. Přesně takhle lze charakterizovat dva italské průsmyky, přičemž první část předchozí věty platí spíš pro Passo Manghen a druhá pro Passo Cinque Croci. Oba jsou však vyšší než 2000 metrů! Společný znak mají jeden – silnice, respektive cesty přes ně vedou, s trochou nadsázky, odnikud nikam. Ale právě to by mohlo být lákavé. Očekávání zajímavého výletu se vám jistě potvrdí!

Předposlední zářijový týden a především 22. září bylo možno vidět v celé republice v ulicích více cyklistů, než je obvyklé v kterýkoliv jiný týden v roce. V České republice se už po čtvrté slavil Evropský týden mobility, který vyvrcholil Evropským dnem bez aut. Ten se slaví v ČR již po čtrnácté a tradičně ho vyhlašuje sdružení Děti Země. Mottem letošního ročníku bylo: “Do práce a do školy – bez auta”. Akce podporovala lepší mobilitu ve městech a po městech. Cílem bylo informovat o výhodách MHD, veřejné dopravy silniční i železniční, cyklistiky a chůze a upozornit na problémy, které s sebou nese individuální automobilová doprava. Podrobněji jsme se podívali do hlavního města, kde je situace s provozem aut asi nejvážnější.

V našem dalším putování na víkend se vydáme do blízkosti Krušovic a přírodního parku Džbán. Všeobecně známé Krušovice leží na sever od velkého celku, tzv. Poberounské soustavy, kam patří například Rakovnicko a Křivoklátsko. Okolí Krušovic je celkem pochopitelně součástí rozsáhlé chmelařské oblasti. A tak vyjížďka bude nejen zajímavá cykloturisticky, ale také z hlediska pitného režimu.

Na nedávno proběhlé konferenci o Národní strategii cyklistické dopravy jsem se seznámila s příjemnou dámou, s Radkou Žákovou. Ve svém příspěvku hovořila o jedinečném projektu cykloprohlídek v Plzni, který vznikl na jaře 2004 z její iniciativy. A tak jsme se sešli, aby mi řekla něco o projektu, který pořádá již druhým rokem Informační centrum města Plzně a jehož cílem je představit méně známá, ale zajímavá místa (památky, přírodní zajímavosti), ale také naučit používat cyklisty bezpečnější úseky silnic, cest i stezek.

Firma Dvě plus dvě, dovozce přívěsů za kola, uspořádala na šumavské Modravě Sraz rodičů, dětí a jejich cyklopřívěsů. Zájem byl nevídaný. V pátek 23. září 2005 zamířilo na Modravu 25 rodin z celé republiky.

V dalším pokračování >”Příběhu”“Bibendum”, jednom z nejzdařilejších nápadů v celé historii reklamy, který vznikl pro propagaci výrobků továrny na bicyklové pneumatiky firmy Michelin.

Menu