iVelo.cz Domácí servis kol Výměna zapouzdřených ložisek v náboji kola

Výměna zapouzdřených ložisek v náboji kola

Tímto dílem Vyšší školy domácího mechanika vás zavedeme do nitra nábojů pracujících na zapouzdřených (cyklistickou hantýrkou průmyslových) ložiskách. Ačkoli bývá toto provedení velmi odolné, velké namáhání spolu s nečistotami způsobí, že nevydrží navěky. Zhoršený chod či vznikající vůle nám pak oznámí, že nadešel čas výměny. <br /><br /> V tuto kritickou chvíli máme dvě možnosti. Najít servis, který je vybaven speciálním stahovákem a lisem na ložiska, nebo výměnu ložisek provést sami. Nářadí na výměnu ložisek není levnou záležitostí, a tak hledání vybaveného servisu nemusí být jednoduché – nabízí se přirovnání k jehle v kupce sena. Pokud ale vlastníte drahá kola a chcete mít stoprocentní jistotu dobře odvedené práce, nezbývá, než odbornou výměnu doporučit. Následující návod totiž není zcela učebnicový, byť jej využívá většina servisů kol. Pokud ale jezdíte na jednoduchých nábojích a baví vás improvizace, dá se podle něj výměna s trochou opatrnosti zvládnout bez následků. <br /><br /> Síla, kterou je ložisko do náboje zalisováno, není příliš velká. Neměli bychom tedy mít problém s jejím vyvinutím. Musíme dát ale velký pozor, abychom jí působili v ose. Nejde ani tak o ložisko – staré budeme vyhazovat a nové stojí pár desítek korun –, ale mohli bychom poškodit relativně měkké tělo náboje. Tím by se výměna značně prodražila. Jakkoli by tedy čtyři rány z nadpisu teoreticky stačily, musíme je vnímat jako značnou nadsázku.

Žebříček náročnosti zásahu
Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.
  • 0 – minimální náročnost
  • 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
  • 10 – nastal čas navštívit servis

Potřebné nářadí:

  • u zadního náboje stahovák na kazetu a bič, případně i na ořech
  • malý imbusový klíč na povolení malého šroubku v matici na ose, případně stranový klíč na matice osy
  • gumová palice, případně kladivo a kus prkénka

1. Provádíme-li výměnu ložisek zadního náboje, musíme nejprve sejmout kazetu. K tomu potřebujeme stahovák a tzv. bič – nástroj k fixaci pastorků. Sundáme rychloupínák, bičem přidržíme pastorky a stahovákem povolíme pojistnou matici kazety. Matice má pravý závit, povolujeme ji tedy doleva.

2. Následně odstraníme z osy části, které se tváří jako kónusy. U nábojů s „průmysly“ se však jedná pouze o matice a podložky vymezující rozměr a zabraňující vnikání nečistot. Na ose bývají nejčastěji pouze navlečené a zajištěné „červíky“, drobnými šroubky.

3. Pokud je osa vybavena závitem, jsou na ní matice a podložky našroubovány.

4. Nyní musíme vyklepnout stará ložiska. Udeříme-li palicí do osy, mělo by ložisko na druhé straně náboje poměrně lehce vyskočit. Pokud nemáte po ruce gumovou palici, vyražte ložiska kladivem přes kus dřevěného prkénka. Zabráníte tím poškození konců osy. Pokud ložisko stále odolává, bude rozumné obrátit se s výměnou na mechaniky v servisu.

5. Postup opakujeme s ložiskem na druhé straně. Zde již musíme dávat větší pozor, abychom udeřili v podélné ose náboje. Pro jistotu můžeme místo prvního vyklepnutého ložiska vložit do náboje podložku.

6. Nyní, když je vše demontováno, zjistíme přesné označení ložisek. Většina výrobců používá standardizované typy, které lze koupit v kterékoli prodejně s ložisky. Cena by se měla pohybovat v řádu desítek korun.

(levý obrázek)Cokoliv už na kole rozebereme z jakéhokoliv důvodu, vytvoříme tím jedinečnou možnost i k očistě. V tomto případě je dobré suchým hadrem otřít dráhy ložisek a lehce je promazat vazelínou - ložiska jdou pak nalisovat s menším odporem a také je minimalizováno riziko křivého nalisování. Při větším znečištění je vhodné celý náboj omýt v rozpouštědle (petrolej, nafta apod.) a poté namazat znovu. I přes prachovky, kterými jsou zapouzdřená ložisky vybavena, nečistoty vnikají dovnitř a hrozí poškození dráhy.

(pravý obrázek)Před montáží ložisek do náboje je dobré podívat se na typ prachovek - některá ložiska mají na každé straně jinou, kupříkladu z jedné strany je kovový základ doplněn pryží a z druhé pouze kovová klícka zasazená do vnějšího „prstýnku“. Při montáži volíme orientaci ložiska tak, aby lépe utěsněná strana směřovala vně náboje.

7. Nastává těžší část operace – osazení náboje novými ložisky. Naklepnutí ložisek lze předem vyloučit, protože bychom napáchali více škody než užitku. Věc lze vyřešit například pomocí osy a podložek. Má-li osa závit, přiložíme po stranách náboje ložiska, za ně dáme podložky s matkami a vše opatrně stahujeme proti sobě.

8. Je-li osa bez závitu, může nám pomoci rychloupínák a soustava podložek. Páka rychloupínáku by měla být poskytnout sílu dostatečnou k tomu, abychom ložisko zalisovali.

9. Teoretickým problémem u popsaného postupu je, že tlakem působíme na vnitřní kroužek ložiska, zatímco v optimálním případě bychom měli působit na kroužek vnější. Pokud se nechcete spoléhat, že ložisko toto axiální zatížení vydrží, můžete se poohlédnout po podložce stejného průměru, jaký má vnější kroužek.

10. Jsou-li ložiska na svém místě, opět na osu umístíme podložky a matice. Těmi lze většinou vymezit vůli mezi osou a vnitřním kroužkem ložiska. Matice dotáhneme tak, aby vůle zmizela, zbytečně je však nepřetahujeme.

Karel Kuchler, foto: Štěpán Hájíček

Komentáře k „Výměna zapouzdřených ložisek v náboji kola“

  • Saddám Saddám
    04.07.2011 13:25 | trvalý odkaz

    Lisování za vnitřní kroužek bych se, jak píšete, opravdu vyhnul. Starým trikem při lisování ložisek do kol motorek je použití starého ložiska jako podložky pro nalisování (naklepnutí) nového. Samozřejmě lze použít jakékoli vhodné podložky, ale než ji hodinu hledat, je dobré si na ložisko vzpomenout :)

  • www.proprumysl.cz www.proprumysl.cz
    25.02.2014 12:33 | trvalý odkaz

    Ne ne ... do ložiska neklepat, pouze lisovat pod tlakem. Dynamické rázové zatížení ložisku škodí ...

Nový komentář: