Úvod » Technika » Domácí servis kol » vidlice » Výměna vidlice ahead

Výměna vidlice ahead

Montáž aheadové přední vidlice se na první pohled zdá naprosto jednoduchou záležitostí, ale opomenutí jakéhokoliv detailu může přinést zásadní problém při následném provozu. Víc než jindy platí pravidlo o dvojím měření před řezáním, protože není horší představy než nenávratně zkrácený krk u nové vidlice za několik tisíc.

Poklepáváním demontujeme spodní misku 1. Rozhodně není pravidlem, že s novou vidlicí přijde i nové hlavové složení. Pokud se snažíme demontovat stávající spodní misku ze staré vidlice, postupujeme opatrně. Vidlici opřeme o pevnou podložku a misku poklepáváme po obvodu menšími údery. Jedna velká rána na stejné místo na životnosti nepřidá.

POZOR! Při seřizování se vyhněte přetažení hlavového složení, protože hrozí neopravitelné poškození dráhy pro ložiska, které zhorší ovladatelnost kola.

Očistíme dosedací plochy2. Před instalací spodní misky hlavového složení na novou vidlici nejprve očistíme dosedací plochy a namažeme je trochou vazelíny. Pro narážení je nejlepší použít narážecí trubku, poslouží ale také miska ze starého hlavového složení a svěrák. Ty rozloží tlak úderů a minimalizují riziko prasknutí misky. Pokud nezbude, než pracovat bez těchto pomůcek, je třeba postupovat velice opatrně a naklepávat misku postupně po obvodu menšími údery.

Přebytečnou část krku vidlice odřízneme 3. Před samotnou montáží musíme dobře zvážit budoucí délku krku vidlice – je nutné počítat nejen s délkou hlavové trubky a hlavovým složením, ale připočítat i počet potřebných vymezovacích podložek a výšku představce. U ahead systémů se přebytečná část krku vidlice odřízne, takže špatné měření rovná se nenávratný problém. Nejlepší radou je v tomto případě sestavit celý mechanizmus hlavy nanečisto, naměřit a vyznačit malou rysku.

Poté vidlici opět demontujeme 4. Poté vidlici opět demontujeme. Odpočítáním několika milimetrů pod rysku docílíme prostor pro budoucí seřizování – navíc některé záslepky hlavového složení přesně kopírují vnitřní průměr představce, takže zkrácení krku pod jeho úroveň (cca o 3 mm) je nutné. Podle představce pak naznačíme linku po obvodu krku – tedy důležitá příprava pro optimální řez.

Řez by měl být co nejrovnější 5. Při řezání postupujeme velice opatrně, soustředíme se, aby řez byl rovný. Křivé uříznutí sice nemusí, ale může značit problém – může se zhoršit kvalita upnutí představce. Pozor – pokud se budete snažit nepřesný řez zarovnat, ohlídejte si minimální potřebnou délku krku. Z touhy po dokonalosti se může stát, že zkrátíte příliš.

Otřepy po řezu odstraníme pilníkem

6. Hrany řezu začistíme pilníkem z vnější i vnitřní strany trubky. Tím se usnadní montáž „ježka“ i představce a také eliminuje riziko zbytečného poranění při manipulaci s vidlicí.

Krk vidlice potřebe slabou vrstvou vazelíny 7. Před montáží vidlice do rámu je vhodné nakonzervovat její krk tenkou vrstvou vazelíny.

Správné umistění ježka do vidlice 8. Důležité je i správné umístění „ježka“ do vidlice. S jeho pomocí se seřizuje optimální chod hlavového složení. Nejlepší je použít speciální narážecí přípravek pro montáž, v domácích podmínkách si můžeme vystačit s obyčejným šroubem namontovaným do závitu v ježku, nebo s úzkou trubičkou. Musíme postupovat opatrně, naražení nakřivo znesnadní seřizování vůle hlavového složení i správné umístění záslepky.

Zkompletujeme hlavové složení 9. Nezbývá než zkompletovat hlavové složení, doplnit vymezovací kroužky a nasadit představec. Horní seřizovací záslepku jemně dotáhneme a můžeme začít se seřizováním. O postupu jsme psali ve Velu 7–8/02.

Připravil: André Vebr
Foto: Velo

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře