1. Pro
naměření správné délky nového řetězu existují dvě možnosti. První
znamená spočítat články řetězu starého, protože při pouhém
poměření s novým je vytahaný řetěz delší. Druhou možností je
naměření délky přímo na kole. Řetěz nasadíme na velký převodník a
nejmenší pastorek, ramínko přehazovačky musí při správné délce
směřovat kolmo k zemi. Jezdci preferující lehčí převody mohou navíc
přidat dva články. Nesprávná délka znamená, že řetěz bude na
větších pastorcích příliš napínat ramínko s kladkami, a tedy více
„unavovat“ materiál pružiny, nebo bude v opačném případě
prověšený.
2. Při
rozpojování řetěz sundáme z převodníků abychom snížili jeho napnutí.
Článek usadíme přesně do nýtovače tak, aby trn směřoval doprostřed
čepu. Dotáhneme přítlačný šroub a otáčením trnu čep rozpojíme.
3. Pokud chceme řetěz jen zkrátit, čep zcela
neodstraňujeme, ale necháme jej lehce vyčnívat dovnitř článku. To
usnadní zpětnou montáž.
4. Nýtování probíhá opačným
způsobem – vnitřní článek vložíme do vnějšího, nasadíme nýtovač,
dotáhneme přítlačný šroub a trn utahujeme. Při této fázi není
opatrnosti nazbyt, čep musí přesně projít článkem a mírně a na obou
stranách stejnou částí vyčnívat. V opačném případě hrozí jeho
rozpojení při záběru!
5. Po
spojení je ještě v případě potřeby nutné řetěz rozhýbat. Zapřeme
palce o nýtovaný čep a řetěz malou silou ohneme k sobě a pak od sebe.
Tím by se měly vymezit správné vůle článku.
Tip: Mechaniky je doporučováno, aby spojení proběhlo na spodní „větvi“ řetězu v části vnějšího článku, který je blíže k přehazovačce ve směru obíhání řetězu.
6. Spojování
si lze usnadnit pomocí speciálního čepu dodávaného k řetězům Shimano.
Tento se zaváděcí polovinou volně prostrčí oběma články a za pomocí
nýtovače nalisuje. Poté se přebytečná část odlomí kleštěmi a již
stačí jen zkontrolovat, zdali je čep dostatečně volný. Pokud ne,
rozpohybujeme jej podle výše uvedeného postupu.
7. Při použití rychlospojky naměříme a zkrátíme řetěz na správnou délku tak, aby na obou jeho koncích byly vnitřní články. Do každého konce vložíme jednu polovinu spojky.
8. Nasadíme čepy do protilehlých částí a zatáhneme za řetěz. Čepy by se měly usadit v uložení. Pokud byl postup správný, není zapotřebí řetěz více rozhýbávat. U některých typů spojek je k usazení čepů zapotřebí prohnutí řetězu namísto zatažení za něj.
9. Při rozpojování není vhodné používat kleště, protože hrozí poškození spojky. Řetěz kolem ní prohneme do tvaru „U“ a prsty stiskneme protilehlé kraje spojky. Poté čepy vyvlékneme.
Tip: I přesto, že používáte rychlospojku, je nýtovač mezi nářadím pod sedlem nezbytný. To v případě roztržení řetězu.
Připravil: André Vebr
Foto: Velo
Přidat komentář