iVelo.cz Domácí servis kol Výměna lanek a bovdenů

Výměna lanek a bovdenů

Výměna lanek a bovdenů patří k častému bikerskému koloritu. Stačí trochu bláta, zanedbaná údržba a nezbývá nic jiného. Tedy, pokud se nehodláte smířit s tuhým, a v konečné fázi i nepřesným chodem řazení či brzd. Doma přitom nemusíte mít nic víc než kleště, olej a kousek drátu z produkce „sám si vařím, sám si peru“. Výměna, která zdokonalí přenos informací z řídítek na komponenty, je dílem okamžiku.

Demontáž starého lanka usnadní jeho přeštípnutí v půli, kratší díly se snáze sundávají z kola (vlevo). Chcete-li lanko zachránit pro další použití, uštípněte po jeho uvolnění ze stahovacího šroubu pouze roztřepený nebo zohybaný konec (vpravo). Lépe jej vyjmete ze starého bovdenu a provlečete novým. Na koncovku bovdenu, která uvízne v návarku, platí úzký šroubovák.

Montáži bovdenu předchází vždy naměření správné délky. Příliš dlouhý bovden překáží a může svým obloukem zvyšovat riziko zalomení a zvyšovat tření lanka, krátký bovden zase při zatočení dokáže nežádoucím způsobem ovlivňovat chod řazení i brzdění. Konec bovdenu nasaďte do páky či řadícího systému, otočte řídítka do maxima a naměřte nejkratší oblouk bovdenu. Pokud tuto naměřenou délku přidržíte u návarku a zatočíte řídítky, neměl by druhý konec bovdenu vyskočit. Vyplatí se ponechat centimetr délky navíc pro případ nepovedeného přeštípnutí bovdenu. Postačí také poměřit nový bovden se stávajícím, pokud jeho délka vyhovuje.

Po přeštípnutí nesmí být drát bovdenu ohnutý, ani nesmí ostrá hrana přeštípnutého drátu zasahovat do prostoru, kudy povede lanko. Nepovede-li se, nezbývá než chybu napravit opětovným uštípnutím konce. Kdo má po ruce brusku, může konec bovdenu zbrousit dočista. U podélně „vinutých“ bovdenů pro řazení vás nemine použití silnějších kloubových kleští. Přeštípnutí by nemělo být šikmé, ale rovné, aby bovden přesně zapadl do koncovky. Pokud praskne plastová bužírka, bude potřeba proces opakovat.

Následuje vyrovnání otvoru do teflonové trubičky, která může být po štípání zmáčknutá. Nejlépe poslouží drát z výpletu s hrotem zbroušeným do špičky (viz obrázek). Drát odpovídá vnitřnímu průměru bovdenu. Pokud se přeštípnutí bovdenu nepovedlo, obtížně procházející drát nedostatek odhalí.

Nasazení koncovky předchází poslední krok – promazání bovdenu. Vždy by jej měl provázet řídký olej. Dle vybavení jej lze do bovdenu vstříknout ze spreje, olejničky nebo speciální maznice.

Plastová bužírka bovdenu může po přeštípnutí přečnívat. Konec bovdenu vložíme mezi ostří nůžek, lehce stiskneme a bovden na konci „obtočíme“. Stejně pomůže ostrý nůž atd.

Po přípravě bovdenu se dostává ke slovu lanko a jeho montáž do brzdové páky. Pro snadné zavedení lanka mají brzdové páky proříznuté stavěcí šrouby i tělo. Provlékání lanka bovdenem je nejlepší začít od té strany bovdenu, kterou jste bovden mazali. Mazadlo se lépe dostane po celé délce bovdenu. Před zavedením je dobré potřít i lanko jemnou vrstvou mazadla. Stačí si olej kápnout mezi prsty a mezi nimi lanko protáhnout.

Velmi důležité je vedení bovdenů tak, aby se nekřížily.

Občas se lze setkat i s křížením lanek při spodním vedení bovdenů. Touto cestou lze snížit ohyb řadících bovdenů.

Lanko před konečným dotáhnutím utáhněte pouze lehce a zkuste krok brzdy. Až se dostanete k optimu, teprve pak dotáhněte „na fest“. Předejdete poškození lanka. U všech komponentů, zejména u řadícího systému, si vedení lanek často „sedne“, takže je potřeba je znovu dotáhnout.

Roztřepení lanka brání speciální koncovka. Na její upevnění je lepší použít kleště s nepříliš ostrými čelistmi (např. starší „model“, kombinačky apod.), aby se předešlo přeštípnutí koncovky při jejím zmáčknutí. Koncovku zmáčkněte na dvou místech.

V případě potřeby koncovku nahradí nipl – nejprve jej upevněte a poté uštípněte jeho hlavičku.

Takto vypadá lanko nechráněné koncovkou. Při zpětné montáži nezbývá než konec zkrátit. Což nelze do nekonečna. Roztřepený konec nejen vypadá nedobře, ale také se o něj lze snadno poranit.

Lanko by za utahovacím šroubem nemělo být příliš krátké, ani příliš dlouhé. U brzdy (MTB V-Brake) přečnívající konec snadno schováte za čelist.

Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo

Komentáře k „Výměna lanek a bovdenů“

  • drak drak
    04.03.2012 14:17 | trvalý odkaz

    Jaký je rozdíl mezi bovdenem pro řazení a brzdy? Můžu použít brzdový na řazení?

    • Pitrison Pitrison
      23.03.2012 08:31 | trvalý odkaz

      Rozdíl je v jeho průměru. Pro brzdy se používá větší průměr.

      • Martin Martin
        17.04.2012 22:23 | trvalý odkaz

        Nesmysl. Průměr je dán výrobcem a není rozhodující. Řadící bovden je vyrobený jiným způsobem, než brzdový. Jde to poznat při příčném řezu, kdy řadící je spleten z mnoha drátů na délku, naopak brzdový je spleten z jednoho kusu na způsob točení, asi jako pružiny. Brzdový bovden nelze použít na řazení. Naopak řadící na brzdy použít lze. Spíš ale jen v nouzi nejvyšší. Od toho právě ono rozlišení pro přesnější řazení, respektive brzdění.

        • skeptik skeptik
          18.10.2012 22:28 | trvalý odkaz

          Miluju tyhle chytráky kterým je všechno jasné a ostatní mají za pitomce. Takže: Pitrison má pravdu, rozdíl je v průměru. To, co píše Martin je pouze vysvětlení, proč to tak je.

  • mirisko mirisko
    01.04.2012 01:11 | trvalý odkaz

    Pri vymene lanka...treba namazat olejom aj lanka potiahnute teflonom?
    alebo ten olej tomu teflonu "uskodi"?

    • Miloš Potocký Miloš Potocký
      25.08.2012 23:02 | trvalý odkaz

      Pokud se montuje nové lanko a bowden tak se tam zásadně žádné mazivo nedává, protože přidáním maziva snižujete životnost nového teflonu v bowdenu. A co se týká konce bowdenu tak je vhodné po ustřižení vždy každý konec zabrousit, získáte tím větší plochu na dosednutí do koncovky a tím je menší pravděpodobnost nějakého sedání a doseřizování řazení nebo brzd.

  • Ondřej Ondřej
    15.07.2012 17:31 | trvalý odkaz

    bowden pro řazení nelze použít jako brzdový - není tak pevný jako brzdový!

  • mr bike mr bike
    04.02.2013 18:59 | trvalý odkaz

    kokoti, v nouzi nejvyšší je to fuk, všechno jde použít na všechno, kromě lanka že, páč tam je jiná koncovka, já su denně 70 kiláků na cestě a zatím jsem vždycky všechno vyměnil na koleně

  • laik laik
    17.09.2013 12:15 | trvalý odkaz

    Prosba o radu.Jsem nucen vyměnit přehazovačku i lanko.Vše by šlo až na labyrint připojení lanka v rukojeti.Původně bylo asi vysmeknuté tak jsem to zdemontoval a mám problém to tam zapojit. Máte někdo radu či nákres jak to zapojit?Jde o siln kolo RED FOX cruiser.Díky.

  • Marek Marek
    08.05.2014 14:51 | trvalý odkaz

    Jen se chci zeptat jak dlouho trvá výměna lanka k brzdě?

Nový komentář: