Úvod » Technika » Domácí servis kol » brzdy » Výměna lanek a bovdenů

Výměna lanek a bovdenů

Výměna lanek a bovdenů patří k častému bikerskému koloritu. Stačí trochu bláta, zanedbaná údržba a nezbývá nic jiného. Tedy, pokud se nehodláte smířit s tuhým, a v konečné fázi i nepřesným chodem řazení či brzd. Doma přitom nemusíte mít nic víc než kleště, olej a kousek drátu z produkce „sám si vařím, sám si peru“. Výměna, která zdokonalí přenos informací z řídítek na komponenty, je dílem okamžiku.

Demontáž starého lanka usnadní jeho přeštípnutí v půli, kratší díly se snáze sundávají z kola (vlevo). Chcete-li lanko zachránit pro další použití, uštípněte po jeho uvolnění ze stahovacího šroubu pouze roztřepený nebo zohybaný konec (vpravo). Lépe jej vyjmete ze starého bovdenu a provlečete novým. Na koncovku bovdenu, která uvízne v návarku, platí úzký šroubovák.

Montáži bovdenu předchází vždy naměření správné délky. Příliš dlouhý bovden překáží a může svým obloukem zvyšovat riziko zalomení a zvyšovat tření lanka, krátký bovden zase při zatočení dokáže nežádoucím způsobem ovlivňovat chod řazení i brzdění. Konec bovdenu nasaďte do páky či řadícího systému, otočte řídítka do maxima a naměřte nejkratší oblouk bovdenu. Pokud tuto naměřenou délku přidržíte u návarku a zatočíte řídítky, neměl by druhý konec bovdenu vyskočit. Vyplatí se ponechat centimetr délky navíc pro případ nepovedeného přeštípnutí bovdenu. Postačí také poměřit nový bovden se stávajícím, pokud jeho délka vyhovuje.

Po přeštípnutí nesmí být drát bovdenu ohnutý, ani nesmí ostrá hrana přeštípnutého drátu zasahovat do prostoru, kudy povede lanko. Nepovede-li se, nezbývá než chybu napravit opětovným uštípnutím konce. Kdo má po ruce brusku, může konec bovdenu zbrousit dočista. U podélně „vinutých“ bovdenů pro řazení vás nemine použití silnějších kloubových kleští. Přeštípnutí by nemělo být šikmé, ale rovné, aby bovden přesně zapadl do koncovky. Pokud praskne plastová bužírka, bude potřeba proces opakovat.

Následuje vyrovnání otvoru do teflonové trubičky, která může být po štípání zmáčknutá. Nejlépe poslouží drát z výpletu s hrotem zbroušeným do špičky (viz obrázek). Drát odpovídá vnitřnímu průměru bovdenu. Pokud se přeštípnutí bovdenu nepovedlo, obtížně procházející drát nedostatek odhalí.

Nasazení koncovky předchází poslední krok – promazání bovdenu. Vždy by jej měl provázet řídký olej. Dle vybavení jej lze do bovdenu vstříknout ze spreje, olejničky nebo speciální maznice.

Plastová bužírka bovdenu může po přeštípnutí přečnívat. Konec bovdenu vložíme mezi ostří nůžek, lehce stiskneme a bovden na konci „obtočíme“. Stejně pomůže ostrý nůž atd.

Po přípravě bovdenu se dostává ke slovu lanko a jeho montáž do brzdové páky. Pro snadné zavedení lanka mají brzdové páky proříznuté stavěcí šrouby i tělo. Provlékání lanka bovdenem je nejlepší začít od té strany bovdenu, kterou jste bovden mazali. Mazadlo se lépe dostane po celé délce bovdenu. Před zavedením je dobré potřít i lanko jemnou vrstvou mazadla. Stačí si olej kápnout mezi prsty a mezi nimi lanko protáhnout.

Velmi důležité je vedení bovdenů tak, aby se nekřížily.

Občas se lze setkat i s křížením lanek při spodním vedení bovdenů. Touto cestou lze snížit ohyb řadících bovdenů.

Lanko před konečným dotáhnutím utáhněte pouze lehce a zkuste krok brzdy. Až se dostanete k optimu, teprve pak dotáhněte „na fest“. Předejdete poškození lanka. U všech komponentů, zejména u řadícího systému, si vedení lanek často „sedne“, takže je potřeba je znovu dotáhnout.

Roztřepení lanka brání speciální koncovka. Na její upevnění je lepší použít kleště s nepříliš ostrými čelistmi (např. starší „model“, kombinačky apod.), aby se předešlo přeštípnutí koncovky při jejím zmáčknutí. Koncovku zmáčkněte na dvou místech.

V případě potřeby koncovku nahradí nipl – nejprve jej upevněte a poté uštípněte jeho hlavičku.

Takto vypadá lanko nechráněné koncovkou. Při zpětné montáži nezbývá než konec zkrátit. Což nelze do nekonečna. Roztřepený konec nejen vypadá nedobře, ale také se o něj lze snadno poranit.

Lanko by za utahovacím šroubem nemělo být příliš krátké, ani příliš dlouhé. U brzdy (MTB V-Brake) přečnívající konec snadno schováte za čelist.

Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře