Výměna gripů a omotávek

14.12.2020
Gripy a omotávky patří k položkám, které cenově až tak nezatíží kapsu a přitom dokáží znatelně ovlivnit zjev kola – tedy zejména omotávky u silniček (gripy se zase rychleji „opotřebují“). Proto je také občas měníme i bez toho, že by to bylo nutné z důvodu jejich funkčnosti. A nejčastěji zřejmě vždy před sezonou, aby náš miláček alespoň trochu prokoukl.

1. Sejmutí gripů by mělo předcházet odstranění záslepek z konců řídítek. Jejich hrany mohou celou operaci zbytečně znesnadnit.

2. Demontáž gripů výrazně usnadní jejich navlhčení vodou. Poslouží injekční stříkačka s tenkou jehlou, která dobře propíchne grip a nepoškodí jej. Druhou variantou je spolupráce šroubováku zasunutého pod grip a nádobky s vodou.

3. Takto připravený grip lze kroutivými pohyby snadno stáhnout ze řídítek.

4. Postup při montáži gripů na řídítka je podobný – vnitřní stěnu navlhčit a pak jej navléknout na řídítka. Pozor – voda vyschne a grip se nebude protáčet. Ovšem při použití oleje, jaru apod. se jeho protáčení nezbavíte. Vhodný není ani benzín.

5. Pokud chcete zachovat starou silniční omotávku, je nutné při jejím odmotávání dávat pozor na zatrhávání tenkých krajů – lepidlo drží místy až příliš dobře. Staré lepidlo ponechte na řídítkách, neodstraňujte jej. Nová omotávka bude lépe držet, stačí odstranit větší zbytky staré.

6. Omotávku začínáme instalovat vždy od spodní části řídítek. Začínáte-li odshora, pohybují se pak vaše ruce po řídítkách proti srsti omotávky a dochází k ohrnování jejích okrajů a rychlejšímu opotřebení. Dobré je také začít namotávat směrem k rámu – při častém horním úchopu řídítek nedochází k povolování vinutí.

7. Omotávku můžeme navinout buď těsně podél kraje řídítek (viz předchozí obrázek), nebo nechat její část přečnívat přes kraj a poté jej ohrnout dovnitř řídítek a zajistit záslepkou.

8. Místo proti brzdové páce vyžaduje předchozí překrytí částí omotávky, samotné vinutí tento prostor těžko skryje. Tento malý díl bývá součástí sady omotávky, nebo jej snadno z omotávky odstřihnete.

9. Každé další vinutí překrývá předchozí zhruba necelou půlkou šíře omotávky. Jednotlivé „závity“ je zapotřebí utahovat stejnou silou, omotávka by se neměla navíjet pouze volně. Záleží na typu a provedení omotávky, každopádně výsledkem by měla být rovná plocha. Trefit aspoň přibližně přesně spodní kraj brzdové páky si možná vyžádá jedno dvě převinutí.

10. Brzdovou páku neovíjíme kolem dokola, omotávka by měla projít pouze po jedné straně páky a poté pokračovat v omotávání horní části řídítek. Pryžový potah brzdové páky často do jejího kovového těla přesně zapadá různými výstupky, proto pozor na jejich překrytí omotávkou.

11. Výsledek omotání brzdové páky – žádný odstávající okraj, žádný odkrytý prostor na řídítkách. Ohyby řídítek jsou na správné navinutí náročnější, vnější strana je delší. Pozor, i zde se musí omotávka dostatečně překrývat.

12. Omotávku lze zakončit samolepkami přiloženými v balíčku. V praxi se však lépe osvědčuje běžná izolepa, která je elastičtější. Velmi praktické jsou plastové krytky na spodní část řídítek, kde omotávka při opírání kola nejvíce trpí.

Připravil: Rudolf Hronza Foto: Velo

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu