Průběžná údržba řadícího systému

14.12.2020
<p>Do změny převodů je zapojena celá řada komponentů. Spolehlivé a přesné řazení je velmi citlivé jak na správné seřízení, tak zejména na pravidelnou údržbu, tedy očistu každého prvku. Rám může jezdit celou sezonu pod nánosy bláta, neudržované brzdy, pokud nebudou ojeté špalíky, budou brzdit, jen možná bude mít páka tužší chod a sem tam to zachroupá. Nečistoty v řadícím systému ale způsobí nepříjemné nepřesnosti, tuhý chod a také se projeví na životnosti.</p>

Naprostým základem je péče o lanka, o které není nutné se příliš rozepisovat – stačí vytáhnout bovden z návarky na rámu (nejsnazší je zařazení lehkého převodu, respektive velkého převodníku a poté na sucho odřadit – lanko se uvolní a není problém bovden vyjmout (1).

Posunout jej po lanku a to očistit suchým hadrem (2) a následně namazat odpovídajícím mazadlem, nejlépe řídkým.

To stačí buď nastříkat sprejem přímo do bovdenu a jím pak několikrát posunout po lanku, aby se mazivo pravidelně rozetřelo (3).

Nebo nanést mazivo mezi prsty a rozetřít jej přímo po lanku (4).

Na převodníky se při údržbě často zapomíná. K odstranění starších nečistot stačí zubní kartáček, v lepším případě speciální kartáč s tvrdými štětinami. Čistit je dobré nejen převodníky (5)

…, ale také prostor mezi nimi (6). Potom přijde ke slovu buď hadr, nebo mycí prostředek a opláchnutí vodou.

Kazeta je zvláště na horském kole vystavena náporu nečistot. S vrstvou šmíru na pastorcích si podobně jako u převodníků poradí zubní kartáček, případně opět speciální kartáč (7).

Ten mívá druhý konec uzpůsobený tak, aby se přesně vešel mezi pastorky a bylo možné odstranit nečistoty i odtud (8).

Stejně dobře poslouží i úzký šroubovák a podobně. Na mastnotu a drobnější špínu stačí hadr (9) nebo mycí prostředek a následné opláchnutí vodou.

Čas od času je dobré pamatovat na čepy přehazovačky a přesmykače. Pro mytí stačí teplá voda s „jarem“ nebo mycí prostředky na jízdní kola. V obou případech je dobré použít houbičku nebo ještě lépe štětec. Po umytí je potřeba nechat vše důkladně oschnout a až poté aplikovat mazadlo. Ideální jsou mazadla ve spreji, která lépe pronikají do skrytých míst (10).

Navíc v případě kvalitních přípravků vůbec nevadí prostříkat celý vnitřek mechanizmu – vytvoří se suchý film, který současně i konzervuje. Přebytky stačí otřít hadrem (11).

TIP: Pokud se rozhodnete mýt kazetu rozpouštědlem, je nutné dát pozor, aby chemikálie nenatekla do ložisek ořechu a náboje. Následky pro vazelínu jsou zřejmé. Není proto od věci kazetu před tímto zákrokem demontovat

Připravil: André Vebr Foto: Velo

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu