Základní údržba kotoučových brzd – 4.díl Tektro

14.12.2022
Nabídka kotoučových brzd firmy Tektro zahrnuje dva modely v hydraulickém a tři v mechanickém provedení. Systém hydraulik pracuje s minerálním olejem, obdobně jako například Shimano. Odvzdušnění si představíme na modelu Auriga Comp. Protože u tohoto typu je znesnadněn přístup k vyrovnávací nádržce, je zapotřebí systém plnit od třmenu. Odvzdušňuje se pomocí adaptéru našroubovaného v páce brzdy. Ten se dodává současně s odvzdušňova­cí sadou.
TEKTRO Značka Tektro se na trhu vyskytuje takřka od počátku zrodu horských kol. Tato firma mající své kořeny na Taiwanu vešla ve známost především díky spolehlivým a cenově dostupným ráfkovým brzdám, ať již v provedení „V”, cantilever anebo U-brzdy, nejvíce rozšířené v BMX. V současné době je stejně jako v minulosti její výrobní program zaměřen především na mechanické ráfkové brzdy, přičemž kotoučové systémy, hydraulické či mechanické, zde oproti jiným značkám nehrají až takový prim.

Potřebné nářadí:

  • torx T15
  • imbusový klíč 3 a 4 mm
  • odvzdušňovací sada
  • minerální olej

Výměna destiček Manipulace s destičkami je velmi podobná jako u Shimana. Jejich stabilitu a zajištění v třmenu zajišťuje dřík šroubu. Ten povolíme imbusovým klíčem (3 mm).

Destičky spolu s rozpěrnou pružinou vyjmeme z těla třmenu.

Po výměně či jejich očištění a osmirkování postupujeme při montáži obráceným způsobem. Před tím však můžeme pružinu trochu posílit mírným roztažením, pístky se budou lépe vracet.

Odvzdušnění Brzdové páky zajistíme ve vodorovné poloze.

Pomocí klíče torx T15 demontujeme šroub.

Do vzniklého otvoru našroubujeme redukci.

K níž dále upevníme hadičku s prázdnou plastovou nádobou nebo druhou injekční stříkačku.

K odvzdušňovacímu šroubu na třmenu brzdy připojíme hadičku s injekční stříkačkou naplněnou minerálním olejem.

Povolíme odvzdušňovací šroub, systémem protlačíme kapalinu a poté, co začne plynule vytékat do nádobky, šroub opět utáhneme.

Několikerým zmáčknutím brzdové páky dokončíme odstranění vzduchu z kapaliny. Tím je odvzdušnění hotové.

Redukci demontujeme, otvor pro jistotu zakápneme olejem a zaslepíme. Vše důkladně otřeme.

připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

2 komentářů

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. martinhaj (martinhaj@***) napsal:

    Dobrý den . Mám problém s přední brzdou. je hrozně na tvrdo a nebrzdí. Větší silou už nejde stisknout ale nefunguje. Destičky vyčistěny, vyměněny ale problém je stejný.
    Je tam štelování tlaku? Počítám že při zavzdušnění je spíš brzda měkká (vzduch).

    1. Stuka (petr.stuka@***) napsal:

      Dobrý den, doporučíme navštívit servis, musí se zkontrolovat, zda při zmáčknutí páčky dochází k pohybu pístků a tím i destiček. Pokud ano, problém bude pravděpodobně v páce.

Menu