Úvod » Technika » Domácí servis kol » brzdy » Základní údržba kotoučových brzd – 2.díl Shimano

Základní údržba kotoučových brzd – 2.díl Shimano

Pro hydraulické systémy Shimano platí společný jmenovatel – minerální olej namísto standardní brzdové kapaliny používané většinou ostatních výrobců, a to především z důvodu ochrany životního prostředí. S tímto médiem souvisí i důležité upozornění – minerální olej nikdy nenahrazujte brzdovou kapalinou či jiným olejem, jinak dojde k destrukci všech pryžových částí systému! Postup servisu a údržby je v některých bodech stejný pro všechny značky brzd (mnohé již bylo naznačeno v předchozím díle tohoto seriálu), proto se detailně zaměříme pouze na podstatné odchylky. Opět je třeba předeslat, že následující řádky jsou určeny pro ty, kteří mají se servisem kol určité zkušenosti, v opačném případě je jistější obrátit se na odbornou dílnu.

SHIMANO
Z pohledu kotoučových brzd je Shimano zajímavé faktem, že nepředstavilo svůj historicky první produkt tohoto druhu v nejvyšší řadě XTR, jak u něj bývá zvykem, ale nejdříve v řadách nižších. V jednom případě (sada XT) dokonce Japonci využili produktu a výroby italské značky Grimeca. V řadě XTR pak byly kotoučové brzdy dodávány až s odstupem, zato však již vlastní konstrukce. Pro sezonu 2008 má Shimano v nabídce celkem deset hydraulických a pět mechanických provedení brzd odstupňovaných dle jednotlivých sad.

Potřebné nářadí:

  • sada imbusů,
  • tenké kleště
  • šroubovák
  • stranový klíč
  • čirá nádobka s hadičkou (nebo odvzdušňovací sada)
  • smirkový papír
  • minerální olej

Výměna a údržba brzdových destiček
Většina brzdových třmenů současné produkce Shimana má identické uložení brzdových destiček, které se z nich vyjímají vrchem. Pro zafixování ve třmenu slouží trn se závitem a pojistnou závlačkou (sady XTR, Saint, XT), ostatní používají pouze závlačku, na konci ohnutou. Podle typu tedy buď vyšroubujeme trn, nebo po narovnání vyjmeme závlačku a opatrně vyjmeme destičky.

Mezi mimi je vložena rozpěrná ocelová pružina (pouze u hydraulických brzd) usnadňující návrat destiček do výchozí polohy. Její napětí lze v případě nutnosti posílit mírným roztažením jejích ramínek.

Po vyčištění vnitřního prostoru třmenu vložíme rozpěrnou pružinku mezi destičky, ty lehce zmáčkneme k sobě a celý komplet umístíme zpět. Provlékneme závlačku, kterou na konci roztáhneme, nebo destičky zajistíme zašroubováním trnu. Destičky roztáhneme od sebe (podrobně viz Velo 1/08), po nasazení kola a několikerém zabrzdění dojde k jejich automatickému usazení. Pro údržbu či výměnu platí stejné pravidlo pro všechny typy brzd, a to zabránit kontaktu destiček s mastnotou.

Odvzdušnění systému
Brzdy z produkce Shimana lze odvzdušnit dvojím způsobem, a to jednak protlačením brzdového média ze třmenu do páky, tedy stejně jako u modelu Hayes, nebo opačně. Vzhledem k tomu, že prvně jmenovaný postup byl již popsán v předešlém dílu seriálu, zaměříme se nyní na druhý způsob. Brzdové páky natočíme tak, aby expanzní nádobky byly ve vodorovné poloze, přičemž kola jsou nasazena v rámu a vidlici.

Povolíme šrouby a opatrně odstraníme kryt nádobky.

Věnujeme při tom zvýšenou pozornost tenkému těsnění a malým šroubkům, aby nedošlo k jejich ztrátě nebo poškození.

Nádobku dolijeme po okraj minerálním olejem a na odvzdušňovací šroub nasadíme hadičku s lahvičkou na konci. Do té je vhodné nalít trochu minerálního oleje, aby nemohlo dojít ke zpětnému nasátí vzduchu. Brzdovou páku několikrát zmáčkneme (napumpujeme) a poté držíme stisknutou. Povolíme odvzdušňovací šroub, necháme protéct kapalinu (páka se „propadne“ k řídítkům), šroub utáhneme a páku povolíme. Tento proces provádíme do té doby, než z hadičky poteče čirá kapalina bez vzduchových bublin, přitom však nezapomínáme průběžně dolévat minerální olej do expanzní nádobky, tak aby nedošlo k opětovnému zavzdušnění. V opačném případě se musí celý proces opakovat znovu.

Jestliže však odvzdušňujete obráceným postupem, nezapomeňte naopak kapalinu z nádobky plynule odsávat. Pro tento způsob je lepší pozvat si pomocníka, nebo použít speciální odvzdušňovací sadu. Po odvzdušnění zakryjeme expanzní nádobku, kterou jsme před tím doplnili k okraji brzdovým médiem. Přebytečný vyteklý olej důkladně otřeme hadrem a páky nastavíme do původní polohy.

Nastavení třmenů vůči kotouči a seřízení mechanického systému je identické jako u Hayesu.

Jestliže i po důkladném očištění dochází k nadměrnému pískání brzd, pomůže ve většině případů podmazání brzdových destiček měděnou pastou, kterou lze zakoupit v prodejnách pro motoristy. Aplikuje se pouze na kontaktní místa mezi samotným pístek a destičku, pozor na potřísnění samotné brzdové plochy!

připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře