Z pohledu kotoučových brzd je Shimano zajímavé faktem, že nepředstavilo svůj historicky první produkt tohoto druhu v nejvyšší řadě XTR, jak u něj bývá zvykem, ale nejdříve v řadách nižších. V jednom případě (sada XT) dokonce Japonci využili produktu a výroby italské značky Grimeca. V řadě XTR pak byly kotoučové brzdy dodávány až s odstupem, zato však již vlastní konstrukce. Pro sezonu 2008 má Shimano v nabídce celkem deset hydraulických a pět mechanických provedení brzd odstupňovaných dle jednotlivých sad.
Potřebné nářadí:
- sada imbusů,
- tenké kleště
- šroubovák
- stranový klíč
- čirá nádobka s hadičkou (nebo odvzdušňovací sada)
- smirkový papír
- minerální olej
Výměna a údržba brzdových destiček
Většina brzdových třmenů současné produkce Shimana má identické
uložení brzdových destiček, které se z nich vyjímají vrchem. Pro
zafixování ve třmenu slouží trn se závitem a pojistnou závlačkou (sady
XTR, Saint, XT), ostatní používají pouze závlačku, na konci ohnutou. Podle
typu tedy buď vyšroubujeme trn, nebo po narovnání vyjmeme závlačku a
opatrně vyjmeme destičky.
Mezi mimi je vložena rozpěrná ocelová pružina (pouze
u hydraulických brzd) usnadňující návrat destiček do výchozí polohy.
Její napětí lze v případě nutnosti posílit mírným roztažením jejích
ramínek.
Po vyčištění vnitřního prostoru třmenu vložíme rozpěrnou
pružinku mezi destičky, ty lehce zmáčkneme k sobě a celý komplet
umístíme zpět. Provlékneme závlačku, kterou na konci roztáhneme, nebo
destičky zajistíme zašroubováním trnu. Destičky roztáhneme od sebe
(podrobně viz Velo 1/08), po nasazení kola a několikerém zabrzdění dojde
k jejich automatickému usazení. Pro údržbu či výměnu platí stejné
pravidlo pro všechny typy brzd, a to zabránit kontaktu destiček
s mastnotou.
tip Stejně jako u ostatních brzd i u Shimana je
možné pomocí malého imbusového šroubu nastavit vzdálenost páky od
řídítek a přizpůsobit ji tak délce prstů konkrétního uživatele.
Odvzdušnění systému
Brzdy z produkce Shimana lze odvzdušnit dvojím způsobem, a to jednak
protlačením brzdového média ze třmenu do páky, tedy stejně jako u modelu
Hayes, nebo opačně. Vzhledem k tomu, že prvně jmenovaný postup byl již
popsán v předešlém dílu seriálu, zaměříme se nyní na druhý způsob.
Brzdové páky natočíme tak, aby expanzní nádobky byly ve vodorovné poloze,
přičemž kola jsou nasazena v rámu a vidlici.
Povolíme šrouby a opatrně odstraníme kryt nádobky.
Věnujeme při tom zvýšenou pozornost tenkému těsnění a
malým šroubkům, aby nedošlo k jejich ztrátě nebo poškození.
Nádobku dolijeme po okraj minerálním olejem a na
odvzdušňovací šroub nasadíme hadičku s lahvičkou na konci. Do té je
vhodné nalít trochu minerálního oleje, aby nemohlo dojít ke zpětnému
nasátí vzduchu. Brzdovou páku několikrát zmáčkneme (napumpujeme) a poté
držíme stisknutou. Povolíme odvzdušňovací šroub, necháme protéct
kapalinu (páka se „propadne“ k řídítkům), šroub utáhneme a páku
povolíme. Tento proces provádíme do té doby, než z hadičky poteče čirá
kapalina bez vzduchových bublin, přitom však nezapomínáme průběžně
dolévat minerální olej do expanzní nádobky, tak aby nedošlo
k opětovnému zavzdušnění. V opačném případě se musí celý proces
opakovat znovu.
Jestliže však odvzdušňujete obráceným postupem, nezapomeňte
naopak kapalinu z nádobky plynule odsávat. Pro tento způsob je lepší
pozvat si pomocníka, nebo použít speciální odvzdušňovací sadu. Po
odvzdušnění zakryjeme expanzní nádobku, kterou jsme před tím doplnili
k okraji brzdovým médiem. Přebytečný vyteklý olej důkladně otřeme
hadrem a páky nastavíme do původní polohy.
Nastavení třmenů vůči kotouči a seřízení mechanického
systému je identické jako u Hayesu.
Jestliže i po důkladném očištění dochází k nadměrnému
pískání brzd, pomůže ve většině případů podmazání brzdových
destiček měděnou pastou, kterou lze zakoupit v prodejnách pro motoristy.
Aplikuje se pouze na kontaktní místa mezi samotným pístek a destičku, pozor
na potřísnění samotné brzdové plochy!
připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček
Přidat komentář