iVelo.cz Domácí servis kol Základní údržba kotoučových brzd - 2.díl Shimano

Základní údržba kotoučových brzd - 2.díl Shimano

Pro hydraulické systémy Shimano platí společný jmenovatel – minerální olej namísto standardní brzdové kapaliny používané většinou ostatních výrobců, a to především z důvodu ochrany životního prostředí. S tímto médiem souvisí i důležité upozornění – minerální olej nikdy nenahrazujte brzdovou kapalinou či jiným olejem, jinak dojde k destrukci všech pryžových částí systému! Postup servisu a údržby je v některých bodech stejný pro všechny značky brzd (mnohé již bylo naznačeno v <a href="./udrzba-kotoucovych-brzd-hayes" title="Základní údržba kotoučových brzd - 1.díl Hayes">předchozím díle</a> tohoto seriálu), proto se detailně zaměříme pouze na podstatné odchylky. Opět je třeba předeslat, že následující řádky jsou určeny pro ty, kteří mají se servisem kol určité zkušenosti, v opačném případě je jistější obrátit se na odbornou dílnu.

SHIMANO
Z pohledu kotoučových brzd je Shimano zajímavé faktem, že nepředstavilo svůj historicky první produkt tohoto druhu v nejvyšší řadě XTR, jak u něj bývá zvykem, ale nejdříve v řadách nižších. V jednom případě (sada XT) dokonce Japonci využili produktu a výroby italské značky Grimeca. V řadě XTR pak byly kotoučové brzdy dodávány až s odstupem, zato však již vlastní konstrukce. Pro sezonu 2008 má Shimano v nabídce celkem deset hydraulických a pět mechanických provedení brzd odstupňovaných dle jednotlivých sad.

Potřebné nářadí:

  • sada imbusů,
  • tenké kleště
  • šroubovák
  • stranový klíč
  • čirá nádobka s hadičkou (nebo odvzdušňovací sada)
  • smirkový papír
  • minerální olej

Výměna a údržba brzdových destiček
Většina brzdových třmenů současné produkce Shimana má identické uložení brzdových destiček, které se z nich vyjímají vrchem. Pro zafixování ve třmenu slouží trn se závitem a pojistnou závlačkou (sady XTR, Saint, XT), ostatní používají pouze závlačku, na konci ohnutou. Podle typu tedy buď vyšroubujeme trn, nebo po narovnání vyjmeme závlačku a opatrně vyjmeme destičky.

Mezi mimi je vložena rozpěrná ocelová pružina (pouze u hydraulických brzd) usnadňující návrat destiček do výchozí polohy. Její napětí lze v případě nutnosti posílit mírným roztažením jejích ramínek.

Po vyčištění vnitřního prostoru třmenu vložíme rozpěrnou pružinku mezi destičky, ty lehce zmáčkneme k sobě a celý komplet umístíme zpět. Provlékneme závlačku, kterou na konci roztáhneme, nebo destičky zajistíme zašroubováním trnu. Destičky roztáhneme od sebe (podrobně viz Velo 1/08), po nasazení kola a několikerém zabrzdění dojde k jejich automatickému usazení. Pro údržbu či výměnu platí stejné pravidlo pro všechny typy brzd, a to zabránit kontaktu destiček s mastnotou.

Odvzdušnění systému
Brzdy z produkce Shimana lze odvzdušnit dvojím způsobem, a to jednak protlačením brzdového média ze třmenu do páky, tedy stejně jako u modelu Hayes, nebo opačně. Vzhledem k tomu, že prvně jmenovaný postup byl již popsán v předešlém dílu seriálu, zaměříme se nyní na druhý způsob. Brzdové páky natočíme tak, aby expanzní nádobky byly ve vodorovné poloze, přičemž kola jsou nasazena v rámu a vidlici.

Povolíme šrouby a opatrně odstraníme kryt nádobky.

Věnujeme při tom zvýšenou pozornost tenkému těsnění a malým šroubkům, aby nedošlo k jejich ztrátě nebo poškození.

Nádobku dolijeme po okraj minerálním olejem a na odvzdušňovací šroub nasadíme hadičku s lahvičkou na konci. Do té je vhodné nalít trochu minerálního oleje, aby nemohlo dojít ke zpětnému nasátí vzduchu. Brzdovou páku několikrát zmáčkneme (napumpujeme) a poté držíme stisknutou. Povolíme odvzdušňovací šroub, necháme protéct kapalinu (páka se „propadne“ k řídítkům), šroub utáhneme a páku povolíme. Tento proces provádíme do té doby, než z hadičky poteče čirá kapalina bez vzduchových bublin, přitom však nezapomínáme průběžně dolévat minerální olej do expanzní nádobky, tak aby nedošlo k opětovnému zavzdušnění. V opačném případě se musí celý proces opakovat znovu.

Jestliže však odvzdušňujete obráceným postupem, nezapomeňte naopak kapalinu z nádobky plynule odsávat. Pro tento způsob je lepší pozvat si pomocníka, nebo použít speciální odvzdušňovací sadu. Po odvzdušnění zakryjeme expanzní nádobku, kterou jsme před tím doplnili k okraji brzdovým médiem. Přebytečný vyteklý olej důkladně otřeme hadrem a páky nastavíme do původní polohy.

Nastavení třmenů vůči kotouči a seřízení mechanického systému je identické jako u Hayesu.

Jestliže i po důkladném očištění dochází k nadměrnému pískání brzd, pomůže ve většině případů podmazání brzdových destiček měděnou pastou, kterou lze zakoupit v prodejnách pro motoristy. Aplikuje se pouze na kontaktní místa mezi samotným pístek a destičku, pozor na potřísnění samotné brzdové plochy!

připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

Komentáře k „Základní údržba kotoučových brzd - 2.díl Shimano“

  • sentl sentl
    13.05.2011 09:45 | trvalý odkaz

    dobry den mel bych dotak k tejto udrzbe hyd. brzd shimano mam uz naplnene brzdy ale zadni brzda ma daleko desticky od kotouce a nwm jak to dostelovat bliz k tomu dekuji za odpoved

    • Filip A Filip A
      02.03.2014 08:55 | trvalý odkaz

      Problem se spravnym chodem desticek at uz jsou blizko nebo daleko vyresite tak ze namazete valecky pistu ktery tlaci na desticky. Povymacknete ho pakou a pak nastriknete nejakym olejem aby se dobre a simetricky vysouval pravi i levy valecek... :-), dalsi dulezita vec je Pruzina pokud mate pruzinu moc mala napnutou budou se vam spatne vracet valecky a desticky budou drhnout o kotouc. urcite vyzkousejte namazat. me to funguje

      • michal H michal H
        03.03.2014 17:43 | trvalý odkaz

        nějakým olejem?? no to nene ;) na olejové brzdy ideálně brzdový minerální olej a na DOT brzdy Dotku.. nekombinovat, nečistit odmašťovačem, nebrousit...

  • scott scott
    14.05.2011 10:49 | trvalý odkaz

    Ahoj,skus vyndat desticky a lehce zmackny brzdu,melo by se to priblizit ke kotouci.

  • Adam Adam
    06.06.2011 20:46 | trvalý odkaz

    Ahoj, mám přesně opačný problém, protože sem udělal nechtěně to co si tu popsal a chci to zas oddálit, jak na to?

  • evilcleaner evilcleaner
    13.06.2011 11:54 | trvalý odkaz

    vraž mezi destičky velký plochý šroubovák a zatlač pístky o kousek zpět. pokud se bojíš o desky, tak je vyndej a zatlač přímo na pístek

    • michal H michal H
      03.03.2014 17:37 | trvalý odkaz

      jakkoli velký plochý šroubovák poškodí destičky a tuplem pístky..

  • Dan Dan
    15.06.2011 07:11 | trvalý odkaz

    Ahoj,
    mám problém s brzdama. Když brzdím, tak mi celé kolo poskakuje. Vypadá to, jako když se destičky zakopávaj o kotouč. Když sem vyměnil destičky, tak to tak cca 50 km bylo super a pak to začlo dělat zase. Vyměnil sem kotouče a taky se to po nějakém čase vrátilo. Kapalina je taky ok. Vůbec netuším, jak to odstranit a bohužel ani servisáci.
    Nevíte někdo, co s tím ?
    Dík.

    • minfi minfi
      01.08.2011 22:53 | trvalý odkaz

      ja mám tento istý problém akurát ze niekedy sa mi stáva ,že brzdy maju extrémne nízku účinnosť a inokedy zase brzdia tak na 70%, a o tom ze dám bycikel na predne koleso ako s klasickými V-brake môžem len snívať ak niekto viete čím sa to dá napraviť prosím píšte vopred díky.

  • Corty Corty
    16.06.2011 22:02 | trvalý odkaz

    Cau,
    Mam zadni Deore LX a kdyz brzdim tak pačku zmacknu az ke gripu a kotouč pořád prokluzuje desticky jsem ošmirgloval kotouč odmastil a dela mi to pořád.Je to spis takova pribrzdovacka nez brzda. Jak to mam zpravit ??? aby mi to neslo tak lehko ke gripu a aby to brzdilo ?? Brzda je nedavno odvzdusnovana a je tam novy olejk i hadice a i destičky.
    Díky za radu.

  • Vašek Vašek
    19.06.2011 20:44 | trvalý odkaz

    Ahoj
    Mám Shimano kapalinové brzdy. Při brždění se mi propadá brzdová páčka. Nechal jsem je odvzdušnit, ale závada je stále stejná. Mám podezření, že je to jako u auta. Když se propadá pedál jsou gumičky v pumpě vadný. Dají se nějak vyměnit v těchto brzdách "O" kroužky nebo je to na výměnu celých brzd?
    A ještě jakou mají kotouče hraniční tloušťku pro výměnu?
    Dík za radu.

    • Ladis Ladis
      13.03.2014 21:58 | trvalý odkaz

      Mám stejný problém, mě už to z tohoto důvodu nebrzdí už vůbec. Možná jsem to zvojtil tím, že jsem doplnil chybějící kapalinu hydraulickým namísto minerálním olejem.

  • SID SID
    09.07.2011 11:16 | trvalý odkaz

    Zdar bikeři

    Jelikož jsem head mechanic týmu SCOTT Velehrad a všichni tu máme hydr. kotoučovky.
    Jeden z nás má brzdy ze sady XT a pokaždé když brzdí i přední i zadní brzdou jde slyšet drhnutí. Prosím poraďte. Díky

    • lidumil lidumil
      24.07.2011 12:58 | trvalý odkaz

      nevhodné destičky???

    • Peta Peta
      06.08.2011 21:39 | trvalý odkaz

      Ahoj chtěla bych se zeptat. Dostala jsem nové kolo Scott mám na něm najeté asi 670km a podařilo se mi na něm spadnout. A potom mi začala pištět zadní brzda a když nadzvednu kolo a potočím s ním tak to zadrhává, mohly se tam nějak pohnout ty brzdové destičky ?

      • Skvedo Skvedo
        01.09.2011 12:38 | trvalý odkaz

        Spíš se ti pohlo zadní kolo v patce a s ním i kotouč vůči třmenu. Povol u postaveného kola upínák a zase jej utáhni.

      • filipek bajker filipek bajker
        17.02.2013 20:12 | trvalý odkaz

        zkus je dat do oleje

      • Martin Martin
        01.03.2013 17:37 | trvalý odkaz

        je možné, že při spadnutí se ti mohl trochu pohnout třmen brzdy. oni servizáci všechno na novém kole nedotáhnou. zkusil bych třmen uvolnit, vycentrovat a utáhnout se zmáčknutou pákou

      • Paja Paja
        02.06.2013 10:25 | trvalý odkaz

        to mě taky dělalo že to drhlo tak jem povolil jemně brzdu na rámu zmáčkni brzdovou paku a při tom zmáčknuti to utáhní tím vystředíš brzdu

  • jitt jitt
    26.07.2011 16:35 | trvalý odkaz

    Nevíte prosím, co s tím, když mi píská přední kotoučovka? píská to strašně ostře... dělám s tím rozruch po silnici a trhá to uši :) :-/. Moc děkuji.

    • Ladis Ladis
      13.03.2014 21:51 | trvalý odkaz

      Mě proti pískání pomohlo s citem přebrousit destičky na rovném brousku (tím se odstranilo "zesklovatění" na povrchu destiček a bylo po pískání). A až si destičky časem sedly brzdný účinek byl lepší než při pískání.

  • minfi minfi
    01.08.2011 22:47 | trvalý odkaz

    mám rovnaky problem ako DAN takze ak viete ze co s tym prosim poradte diky.

  • Staňa Staňa
    08.08.2011 21:50 | trvalý odkaz

    Čaute bikeři. Já teda nejsem zrovna odborník, ale s většinou problémů, co tu popisujete jsem se už setkal. Na svým posledním kole jsem měl už z výroby BR-M485, takže majitelé stejných určitě pochopí... Některé odpovědi už tu padly, ale ať je tu máte všechny najednou.

    Vzdálenost destiček od kotouče-
    Pokud jsou desky moc daleko, tak vyndejte kolo ven, mezi desky vražte nějakou věc o trochu tenší než kotouč (ideální je kreditka) a sevřete zlehka páčku až se destičky dotknou. Pak tam vraťte zpátky kolo a zkuste to na kotouči. Já osobně kreditku ani nepoužívám a dělám to citem na oko.

    Pokud jsou destičky moc blízko, tak doporučuju vydělat destičky a zatlačit velkým šroubovákem opatrně pístky až na doraz. Dá se to dělat i přes desky, ale nedoporučuju. Ta minuta co ušetříte za to nestojí. Pak vrátíte desky zpátky a pohrajete si s nastavením vzdálenosti (viz předchozí a následující bod)

    U levných brzd, jako ty moje, se vám často stane že jeden pístek se ani nehne a druhej dělá celou práci. Pak máte problém s tím, že celej třmen musíte na vidlici posunout moc na jednu stranu. Navíc ten jeden pístek je při brždění komplet vysunutej což tichosti chodu moc nepomůže a může to podle mého názoru vést i k vibracím (to je ale jenom můj názor). V tom případě vyndejte destičky a oba pístky zatlačte tlustým šroubovákem opatrně až na doraz. Pak tím šroubovákem zatlačte jenom na ten pístek co chodí dobře a lehce zmáčkněte brzdu. Ten druhej pístek se vysune trochu ven a často se i rozhýbe. Pak si můžete začít hrát s přesným nastavováním celé brzdy.

    Hlučnost-
    Pokud jsou desky při brždění hodně hlučné, pak mám jenom jedno vysvětlení - sintrované destičky. Organika bude vždycky o dost tišší, ale v mokru sintrované oceníte. Ještě jsem se asi nesetkal s organikou, která by i po zajetí řvala. Ale na rovinu v lese ten řev nevadí a na cyklostezce se vám aspoň bruslaři klidí z cesty. Ovšem pokud je pro vás hluk problém, tak budete muset laborovat s destičkama. Další možností je že se vám trochu natočil celej třmínek v adaptéru, takže svírá kotouč zkřiva, tak to zkontrolujte taky. Poslední možností je uvolněnej kotouč nebo nějaká jiná součástka navázaná na brzdy.

    Hlučnost + vibrace-
    Tohle je hodně zapeklitý problém, se kterým jsem hodně bojoval u těch svých vraků. Zadní brzda se chovala jako ABS a celá zadní stavba mi vibrovala, že mi až mravenčilo v nohách (nekecám). V servisu mi doporučili nepoužívat drsný odmašťovače, ale otřít kotouč mezi prsty mydlinkama. No nebylo to špatný, ale po sto kilácích to je zpátky. Pak jsem laboroval s rozpohybováním obou pístků. Pak přišlo na řadu podmazání prostoru mezi destičkou a pístkem tenkou vrstvou měděné vazelíny. Dá se to sehnat v motorkářských shopech. Teda nevím co z toho zabralo, ale každopádně to je teď v pohodě. Od té doby co jsem začal používat to kolo výhradně v lese, kde se kotouž vždycky pěkně vyžhaví tak mi to připadá ještě o trochu lepší.

    Zadrhávání destiček o kotouč-
    Pokud je kotouč ohnutý po pádu, tak můžete prubnout leda tak rovnák, ale myslím že to už nikdy nebude jako dřív. Při výraznějším ohnutí doporučuju nový kotouč (pozn. na centerlock se používá stahovák na kazetu)
    Pokud je škrtání jenom lehké v rámci velikosti mezery mezi destičkama a kotoučem, tak prostě lehce povolte šrouby, co drží třmen, pak silně zmáčkněte brzdu a ve zmáčknutém stavu utáhněte šrouby. Třmen se srovná na kotouč tak že je uprostřed. Pokud to nezabere, tak musíte povolit šrouby a chvíli si hrát se seřízením přesné pozice třmene od oka. Je to celkem drbačka, ale co už. Mě se stávalo že mi nechodil jeden pístek a pořád jsem posouval třmen na stranu až mi začal drhnout kotouč o adaptér :D. Takže to zkontrolujte napřed a pokud to tak je tak postup hledejte o pár řádků výš.

    Nedostatečná brzdná síla-
    Tak tady je víc možností. Jako nejpravděpodobnější se mi jeví, že máte destičky moc daleko od kotouče, takže postupujte podle postupu na snížení vzdálenosti. Druhou možností je zavzdušnění, ale to jste už kontrolovali. Třetí možnost je problém s destičkama. Hodně dobře zkontrolujte jestli vám neprolíná hydraulická kapalina. Olej u Shimana je v tomhle případě opravdu dárek z pekla, ale zase nerozežírá nic jinýho když už teče. Pokud to bude velký únik tak to poznáte snadno pokud bude malý tak budete muset hledat (přeju dobrou zábavu).

    Propadání brzdové páky-
    s tím jsem se ještě nesetkal. Takže jenom hádám. Buď to bude těsnění jak píšete, nebo bych omrknul ještě jestli je v okruhu dostatečné množství kapaliny. Ono to nemusí být zrovna zavzdušněný, ale bez brzdovky je problém.

  • Lucky ass Lucky ass
    12.08.2011 08:42 | trvalý odkaz

    Zdravím mám brzd SAINT a je tam velkej hluchej chod než zašnou zabírat (páčku mám teda nastavenou dost křídítkům). Dá se toto nějak vyřešit
    : aby brzda zabírala hned při minimálním zmáčknutí??

  • devet devet
    12.09.2011 17:21 | trvalý odkaz

    Shimano M445 (haibike Attack 2011) Brzdy brzdí, jak mají, nicméně při zastavení a následném zpětném rázu se ozve z brzdy rána. Měl jsem strach, že je prasklý rám. Lze nějak (něčím) vymezit vůli destiček ve třmenu?

    • Staňa Staňa
      16.09.2011 10:22 | trvalý odkaz

      Klasika, časem se to podá. Mě to na těch mých šuntech M485 dělalo taky. Po roce to přešlo. Na funkci to nemá vliv tak to neřeš, jinak na tom necháš nervy.

  • budík budík
    13.09.2011 21:02 | trvalý odkaz

    hojte, sem se chtěl optat zda-li je závadou to, že zadní brzda mi zabírá až v druhé půli po stisknutí, ale jakmile brzdovou páku několikrát zmáčknu, jako napumpuju, tak pak mi brzda zabírá hned od začátku, ale po chvíli, zase zabírá až od půlky po zmáčknutí, tak nevim. :-/

    • ondra ondra
      26.10.2011 18:06 | trvalý odkaz

      Tak to máš zavzdušněné. Jestli ti to nevadí, tak to na závadu není, ale počítej že časem to budeš "pumpovat" dost dlouho, než ti začnou brzdit.

  • Martin Martin
    15.12.2011 14:42 | trvalý odkaz

    čau všichni.
    mam xt a zavzdušnění mě netrápí, ani jiný problém ale, po umití vodou mi třmeny brzd trochu vržou při stisknutí brzdové páky. Mohu na třmeny opatrně kápnout olej? Brzdy mám krátce, jezdil jsem véčka, tak nemám zkušenosti. Díky Martin.

    • Staňa Staňa
      13.01.2012 21:11 | trvalý odkaz

      To bych nedělal. Hele ty brzdy se v provozu běžně ve vodě pohybují a sou na to dělaný. Ta voda jim nevadí. A jestli něco vrže na nových brzdách, tak si to brzo sedne. Hádej kam steče ten olej po pár zabržděních, když mezi prasátkem a třmenem je gufero, který ho dovnitř nepustí. To se pak touha po tichým stroji rázem změní v nákup nových desek. Takže s tím nic nedělej a hodně jezdi. Ono to přestane až si to sedne.

  • Tomáš Tomáš
    29.12.2011 17:29 | trvalý odkaz

    Prosim vás .. já mam s těma brzdama problem .. ma je čerstvě opravené a stále sou okolo poklopek u páky takový mastný a když to utřu tak je to tam znova pls help :(

  • laadic laadic
    14.04.2012 21:49 | trvalý odkaz

    Zdravím Vás,
    mám shimano LX BR-M585, přečtu si článek, jdu do obchodu, koupím destičky, vyměním. Pohoda. Zjistím však, že mi jeden píst vyjíždí víc, než druhý. Ok, dle návodu se to snažím rozhýbat..chyba. Tak moc jsem se snažil, že ten víc pohyblivý píst mi vyskočil z třmenu a ten míň zůstal lehce vysunutý na místě...vyskočil z třmenů znamená,že se i rozlil olej na podlahu v pokoji .. :) Co s tím? Má to nějaké special těsnění, nebo ten pístek stačí zatlačit zpět do třmenu, doplnit olej bude se vesele brzdit dál? Jsem rád , za každou radu .) Rozdělával už někdo tyto brzdy do šroubku ? DÍKY

  • Petr Petr
    18.04.2012 21:15 | trvalý odkaz

    Zdravím. Mam postarší hydraulické brzdy Grimeca (brzdová kapalina) a mám problém v tom že při brždění brzdy „tuhnou“, (dle zátěže) – až do stavu že skoro nejde protočit kolo - dokud nevychladnou, nebo neupustím kapalinu spodním odvzdušňovacím šroubem. Co s tím? Děkuji za odpověď.

  • dan dan
    16.05.2012 14:39 | trvalý odkaz

    dobry den chtel bych se zeptat mam hydraulicke brzdy a mam problem kdys zabrzdim tak packy se nevraca a na brzdovem kotouci mi to brzdi co mam delat poradtemi dekuju

    • Michal Michal
      19.05.2012 20:01 | trvalý odkaz

      vytáhni desky a zkus víc roztáhnout tu rozpínací pružinu co tlačí desky na písty.

  • dan dan
    16.05.2012 14:58 | trvalý odkaz

    dobry dn potreboval bych poradit mam hydraulicke brzdy a kdys jedu na kole a zabrzdim tak packy se mi nevraca a na kotoci to trochu brzdi dekuju

  • Maho Maho
    27.07.2012 13:40 | trvalý odkaz

    Dobrý deň, mám otázku ohľadom pák na deore 595.
    Pri stlačení v pokoji vydávajú taký praskajúci zvuk v páke pri dosadnutí platničiek na kotúč - zvíšený tlak na páku.
    Je to zhruba po roku používania. Je pravda že páka má väčšiu vôľu ako od novoty.
    Na funkčnosti som nepostrehol zmenu.
    Je treba niečo v páke skontrolovať, zoservisovať, aby sa predišlo nejakej závade, alebo opotrebeniu nejakého dielu v páke?

    • Petr Štuka Petr Štuka
      01.08.2012 13:09 | trvalý odkaz

      dotazy prosím posílejte přímo do Poradny.
      Zkuste páku promazat olejem, skřípání je normální u všech značek.

  • medard medard
    12.08.2012 23:46 | trvalý odkaz

    před školou my někdo do mych brzd shimano xt nastřikal olej a mě nejdou vyčistit nevite někdo jak se daj vyčistit

  • Mark Mark
    19.08.2012 21:13 | trvalý odkaz

    Vyměnit desky a kotouče podřadně vystříkat čističem brzd a jeto . I když v mém pripadě pomohlo vyměnit i desky a kotouče .

  • Ondra Ondra
    19.10.2012 20:40 | trvalý odkaz

    prokluzuje mi přední brzda a už jsem dvakrát vyměnil destičky a vyčistil kotouč a problém je zpět.Nevíte někdo čím to může být.

  • heklik heklik
    22.10.2012 21:49 | trvalý odkaz

    Pístky jsou těsněny guferokroužky,nebo jen O kroužky?A dají se sehnat?Nemají je ani v servisu-to asi výrobce chce,aby kvůli korunové součástce koupil biker celou novou sestavu??

  • Ondra Ondra
    23.10.2012 21:40 | trvalý odkaz

    Ahoj mám problém s brzdama prokluzuje a vrže mi přední kotouč i přes to že jsem vyčistil kotouč a dal nové destičky.

  • Franta Franta
    03.11.2012 19:57 | trvalý odkaz

    Mám na kole kotoučové brzdy XT 2012, při brždění v přední brzdě cvrdliká, jako kdyby tam byl cvrček. Poraďte co s tím mám dělat.

    • Petr Štuka Petr Štuka
      05.11.2012 11:54 | trvalý odkaz

      cvrdlikání dělá poškozená rozpěrná pružinka. Doporučuju vyndat destičky a zkontrolovat, případně vyměnit

  • Igor Igor
    08.12.2012 22:23 | trvalý odkaz

    Zdravím,
    mám problém s přední hydr. kotoučovou brzdou Shimano BR-M535. Pístky se nevrací do základní polohy, přitom při zabrždění se jeden pístek vysouvá víc než druhý. Po uvolnění brzdy už deštičky pořád drhnou o kotouč. Může to znamenat zavzdušnění brzdy? Je možné v domácí dílně rozebrat a vyčistit třmen? (nikde jsem nenašel návod jak je možné třmen vyčistit) Poraďte prosím. Dík.

    • simon simon
      09.01.2013 21:17 | trvalý odkaz

      Zdravím, čas od času musím pístky rozhýbat ale opatrně abys nedopadl jako laadic. Sundám kolo, yyndám destičky, hadříkem vyčistím vnitřní prostor třmenu, poté trochu zapumpuji brzdami, aby pístky vylezly. Hadříkem očistím vylezlé části pístků a stříknu na boky pístků trošku silikonu (co používám na vidlici) nebo MD. Zatlačím písky zpět (nějakým plochým klíčem, rovnoměrně ) a několikrát opakuji. Pozor, abys měl v nádobce dost kapaliny.
      No a pak vše zpět, povolit brzdové třmeny, zabrzdit, držet a utáhnout třmeny. Zatím mi to vždy pomohlo, holt je to daň za pokrok :-).

  • Johny Johny
    25.01.2013 22:42 | trvalý odkaz

    Díky moc ! ještě sem nikdy nepotřeboval odvzdušnit brzdy (prvně sem měl hayes stroker ryde, teď mám shimano saint, a potřeboval jsem odvzdušnit sainty, tak sem se to díky vám naučil ;) fachaj perfektně !

  • Vítek Vítek
    13.05.2013 19:28 | trvalý odkaz

    Problém s vrzáním kotoučové brzdy
    Zdravím, když dobržďuju tak mi dost vrže zadní kotoučovka. Jednou jsem promazával kolo a myslím, že se mi do zadní kotoučovky dostalo trochu oleje, tak jsem kotoučovou brzdu utřel, ale stále to vrže. Měl jsem to i v servisu.
    Název kotoučové brzdy je SHIMANO SM RT56-S.
    Poraďte někdo děkuju.

  • Tadi Tadi
    18.05.2013 14:47 | trvalý odkaz

    Zdravim...omylom som stlacil prednu brzdu ked nebolo nasadene koleso:-) Teraz je to cele pohnute ....da sa to spravit doma alebo treba ist dos ervisu?

  • Tadi Tadi
    18.05.2013 15:01 | trvalý odkaz

    Ahojte co mam robit ked som omylom tslacil brzdu bez toho aby tam bolo koleso??

  • luke luke
    29.05.2013 15:27 | trvalý odkaz

    zdravim, vadí moc když sem použil místo minerální oleje brzdovou kapalinu do auta?

  • Richard Richard
    19.06.2013 18:53 | trvalý odkaz

    ahoj koupil jsem si nove brzdové destičky protože mi pískaly brzdy.nové destičky tam mám a pískaji ještě více co mam s tím udelat? díky moc

  • jira jira
    22.06.2013 10:03 | trvalý odkaz

    zdar mam kolo kelsis a vrze mi na nem vidlice.prosim poradte mi co mam delat.thank

  • David David
    10.07.2013 10:35 | trvalý odkaz

    Ahojte, mám jeden dotaz pro zkušené servismany: je možné použít odvzdušňovací sadu (Avid) již použitou minerálním olejem na brzdovou kapalinu? Resp. čím ji efektivně vyčistit? Nechce se mi kupovat dvě sady.. Díky moc.

  • Daniel Daniel
    17.05.2014 15:56 | trvalý odkaz

    Ahoj , mam problem z kotoučovými brzdy .Když brzdím dal to začne dělat strašny kraval . Nevíte jak nato ?

Nový komentář: