Úvod » Technika » Domácí servis kol » brzdy » Základní údržba kotoučových brzd – 7.díl Hope

Základní údržba kotoučových brzd – 7.díl Hope

Sedmý a zároveň také poslední díl seriálu o údržbě hydraulických kotoučových brzd bude věnován značce Hope. Ukázkový postup jsme provedli na modelu Mini, který patří mezi nejrozšířenější. Pro následující úkony není zapotřebí žádné speciální nářadí, údržba je tedy velmi jednoduchá a proveditelná i v domácích podmínkách. Co se týče typu brzdové kapaliny, je doporučena verze s označením DOT 5.1, tedy s nejvyšším bodem varu, možné je však také použít DOT 4. Z typu brzdného média vyplývá, že doporučený interval jeho výměny je zhruba dva roky, a to proto, že kapalina během provozu absorbuje vodu a tím klesá její bod varu. Starou brzdovou kapalinu rozhodně nevyléváme do kanalizace, ale odevzdáme na některém ze sběrných míst! Odvzdušňování probíhá konvenčním způsobem známým z motorových vozidel.

HOPE
Tato mnohými za kultovní považovaná značka pochází z britských ostrovů, založena byla začátkem 90. letech 20. století. Ač název Hope v překladu znamená naději či víru, majitelé těchto výrobků rozhodně nemusí doufat v jejich bezvadnou funkčnost, ale mohou se na ni spolehnout: filosofie firmy spočívá v kladení vysokého důrazu na design ve spojení s dokonalou funkčností a také jednoduchostí. Hlavním znakem produktů Hope jsou hliníkové slitiny ve spojení s bohatým CNC opracováním, veškeré výrobky tak lze bezesporu označit jako hi-endové, a že jich není málo. Vedle šesti typů kotoučových brzd se tato firma také například zabývá vývojem a výrobou nábojů, středových a hlavových složení, představců či vlastního nářadí, osvětlení a dalších drobných doplňků. Tím, že všechny nabízí v různých barevných modifikacích, stávají se vyhledávaným artiklem především mezi „ladiči“ a nejeden výrobek se pro mnohé bikery stává snovým. Tomu také odpovídá jejich vyšší pořizovací cena. Majitel takového produktu pak ale může o svém kole vybaveném komponentem s logem britské vlajky hovořit bez přehánění jako o klenotu.

Potřebné nářadí:

  • imbusový klíč 2 a 2,5 mm
  • stranový klíč 8 mm
  • plochý předmět na roztažení destiček
  • plastová průhledná hadička
  • nádobka
  • injekční stříkačka
  • brzdová kapalina DOT 5.1 (popřípadě DOT 4)

Výměna destiček
1. Po vyjmutí kola destičky od sebe roztáhneme plochým předmětem (například kónusovým klíčem).

2. Imbusovým klíčem demontujeme dřík, který je drží. Ten ještě bývá opatřen malou závlačkou (tu ale lze snadno ztratit při jízdě, takže ji možná ani nenajdete).

3. Destičky poté vyjmeme z těla třmenu spolu s rozpěrnou pružinou.

4. Po výměně nebo jemném obroušení vše vložíme zpět v opačném pořadí. Pokud použijeme původní rozpěrnou pružinu, neuškodí, pokud ji posílíme mírným roztažením, destičky se budou lépe vracet zpět.

Výměna brzdové kapaliny a odvzdušnění
1. Brzdovou páku povolíme a natočíme tak, aby expanzní nádobka byla ve vodorovné poloze.

2. Demontujeme imbusové šrouby na víčku a nádobku odkryjeme.

3. Přitom dbáme na to, abychom nepoztráceli malé šrouby nebo nepoškodili pryžové těsnění.

4. Na odvzdušňovací šroub nasadíme průhlednou hadičku (dlouhou přibližně 30 cm) s injekční stříkačkou na konci. Povolíme odvzdušňovací šroub, zmáčkneme brzdovou páku a pomocí stříkačky ze systému odsajeme starou kapalinu. Šroub poté dotáhneme.

5. Ujistíme se, že expanzní nádobka je plná kapaliny, několikrát pomalu zmáčkneme páku brzdy a při posledním zmáčknutí povolíme odvzdušňovací šroub na třmenu. Z hadičky nejprve vychází vzduch, po chvíli kapalina. Šroub utáhneme, páku opět několikrát zmáčkneme a celý proces opakujeme tak dlouho, dokud z hadičky nevytéká čirá kapalina bez bublin.

6. Při této činnosti průběžně a často doléváme do expanzní nádobky kapalinu, aby nedošlo k nasátí vzduchu. Pokud by se tak stalo, musíme celý proces znovu opakovat.

7. Expanzní nádobku naplníme novou kapalinou a konec hadičky vložíme do nádobky s trochou brzdové kapaliny.

8. Po odvzdušnění dolijeme kapalinu až po okraj nádobky, opatrně zakryjeme nádobku víčkem a dotáhneme šrouby tak, aby nedošlo k přiskřípnutí těsnění.

9. Vše důkladně otřeme nebo omyjeme vlažnou vodou s trochou saponátu. Páku vrátíme do původní pozice.

André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře