iVelo.cz Domácí servis kol Základní údržba kotoučových brzd - 1.díl Hayes

Základní údržba kotoučových brzd - 1.díl Hayes

Hayes, legenda kotoučového brždění nejen u kol, startuje zcela nový seriál věnovaný servisním radám a tipům pro kotoučové brzdy. Nebudeme vás nutit v domácích podmínkách dělat na brzdách úplně vše, naše ambice však nejsou o mnoho menší: značku po značce vás provést světem brždění prostřednictvím kotouče stisknutého z obou stran destičkami, ukázat pravidla a postupy běžné údržby tohoto důležitého prvku. Následující řádky a díly seriálu jsou určeny těm, kteří mají se servisem kola alespoň nějaké zkušenosti – v opačném případě doporučujeme raději návštěvu odborného cykloservisu, chyba by v tomto případě mohla mít fatální následky. <br /><br /> Všechny typy hydraulických brzd Hayes používají brzdovou kapalinu s označením DOT 3, eventuálně DOT 4. Platí, že čím vyšší číslice je uvedena v názvu, tím vyšší bod varu kapalina zvládne. Nejvyšší používaná hodnota (5.1, nejodolnější vůči přehřívání) není u těchto brzd doporučena z důvodu vysoké agresivity média vůči pryžovým částem.

HAYES
Značka Hayes vznikla již v roce 1946 v USA. Kromě cyklistů je také velmi dobře známa například fandům motocyklů Harley- Davidson, pro něž je dvorním dodavatelem brzd. Zajímavý zápis do historie firma zaznamenala v roce 1970, kdy byl těmito brzdami zakončen úspěšný pokus o rychlostní rekord. Raketové vozidlo jménem Blue Flame (modrý plamen) se tehdy na vyschlém dně Bonnevillského solného jezera dotklo hranice zvuku. Do cyklistické branže Hayes rázně vstoupil až v roce 1997, kdy svůj vyspělý technologický potenciál přenesl také na horská kola. Současná produkce čítá na patnáct modelů kotoučových brzd, těch s mechanickým ovládáním nevyjímaje, přičemž pokrývá celé spektrum MTB kol, odstupňovaných podle využitelnosti.

Potřebné nářadí:

  • sada imbusů
  • tenké kleště
  • stranový klíč
  • odvzdušňovací sada
  • brzdová kapalina
  • smirkový papír

Po demontáži kola opatrně, za pomocí tenkých kleští, vytáhneme destičky za jejich spodní výstupky.

Destičky drží na pístkách díky tvarovaným pružinkám a magnetům.

Destičky jemně obrousíme smirkovým papírem (nebo zaměníme za nové), pozor však na jejich potřísnění mastnotou (aby se objevil problém, stačí i jen mastné ruce) nebo brzdovou kapalinou.

Pomocí kousku hadříku navlečeného například na tenký šroubovák vyčistíme celý pracovní prostor uvnitř třmenu, popřípadě si můžeme pomoci čistícím prostředkem (například Cyklostar, může být i přípravek na čištění brzd).

Obráceným postupem namontujeme destičky zpět na místo a ujistíme se, že došlo k správnému zasunutí pružinek. Tenkým neostrým nástrojem (třeba kónusový klíč) vloženým mezi destičky roztáhneme pístky do výchozí polohy.

Po nasazení kola a několikerém zmáčknutí páky dojde k automatickému vystředění destiček.

K vystředění brzdového třmenu se používají imbusové šrouby. Po jejich povolení zatlačíme destičky do výchozí polohy (viz popis výše), nasadíme zpět demontované kolo a několikrát zmáčkneme brzdovou páku, aby se destičky a třmeny usadily.

Poté ji přidržíme stisknutou a utáhneme šrouby třmene. Brzdový kotouč (za předpokladu, že je rovný) by pak neměl nikde škrtat. Pokud k tomu dochází (při utažení šroubů třmene se přes veškeré úsilí třmen nepatrně pohne), můžeme si pomoci proužky tenkého materiálu (velmi dobře se osvědčily vizitky) vloženými před zmáčknutím páky mezi destičky a kotouč.

Mechanika jako přes kopírák
Pro mechanické brzdy platí stejný postup pro výměnu destiček, vystředění třmenu je podobné. Liší se pouze konstrukcí, kdy jedna pohyblivá brzdová destička tlačí na kotouč a dále na zadní, pevně uchycenou destičku. Tu je zapotřebí seřizovat v průběhu opotřebování přibližováním ke kotouči.

Vzduch musí pryč
Odvzdušnění brzd Hayes se neprovádí konvenčním způsobem jako u ostatních kotoučovek, tedy při odkryté expanzní nádobce, ale pomocí odvzdušňovacích adaptérů dodávaných k brzdám. Pozice kola v montážním stojanu by měla být minimálně vodorovná, lépe však nakloněná tak, aby se odvzdušňovaná páka dostala do nejvyššího bodu. V případě modelů HFX 9/Mag je navíc nutné povolit objímky a natočit páky, aby odvzdušňovací otvory čněly kolmo vzhůru. Samotné odvzdušnění se neobejde bez potřebných přípravků, v tomto případě se jedná o speciální sadu, kterou lze nahradit tenkou hadičkou z měkčeného PVC a uzavřenými, pokud možno průhlednými nádobkami. Dobře se také osvědčilo použití velké injekční stříkačky. Využít lze i skleničky či kelímky, manipulace s nimi je však špatná. Dále je zapotřebí stranový klíč.

Pístky ve třmenu zatlačíme do původní polohy (viz popis výše), spodní nádobku naplníme dostatečným množstvím kapaliny (horní jen do té míry, aby hadička nemohla zpět nasát vzduch), nasadíme jednu hadičku na odvzdušňovací šroub na třmenu brzdy, druhou za pomoci adaptéru do těla páky. Zde ale nejprve buď vyšroubujeme malý šroub (HFX Mag/Stroker) nebo odklopíme malou záslepku (HFX 9). Tuto činnost je pohodlnější provádět ve dvou lidech, nebo si druhou nádobku zavěsit na řídítka.

Šroub povolíme asi o čtvrtinu otáčky a zároveň lehce tlačíme kapalinu do systému – jakmile začne protékat skrze brzdovou páku, zmáčkneme ji a necháme samovolně vrátit do výchozí polohy.

Poté necháme kapalinu volně protékat do horní lahvičky tak dlouho, dokud ze systému nepřestanou vycházet vzduchové bubliny.

Šroub s citem utáhneme – pozor na přetažení, hrozí poškození závitu – a zaslepíme otvor v páce. Vše důkladně otřeme. K vystředění destiček dojde také automaticky po nasazení kola a několikerým zmáčknutí brzdové páky. Pozor na vytékající kapalinu, aby se nedostala na destičky – hrozí jejich znehodnocení!

Krok podle prstů
Krok páky je možné přizpůsobit délce prstů pomocí nastavovacího imbusového šroubu, ten se však typicky pro Hayes často samovolně povoluje a neúměrně tak prodlužuje krok páky i během vyjížďky. K jeho zajištění je ideální použít montážní lepidlo (například Loctite) nebo kapku barvy.

Pakliže páky vykazují vůli v čepech, můžeme ji eliminovat utažením šroubu v plášti páky.

Pokud jsme už u dotahování šroubů, nezapomeneme také na kontrolu uchycení brzdového kotouče.

připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

Komentáře k „Základní údržba kotoučových brzd - 1.díl Hayes“

  • Pavel Pavel
    10.05.2011 19:38 | trvalý odkaz

    Dobrý den, v članku máte napsanou větu: "Poté necháme kapalinu volně protékat do horní lahvičky tak dlouho, dokud ze systému nepřestanou vycházet vzduchové bubliny." Díky gravitaci, ale kapalina může volně protékat pouze směrem dolů a tak bych se chtěl zeptat, jak donutím kapalinu volně protékat do horní lahvičky?

  • zdenek zdenek
    26.05.2011 22:20 | trvalý odkaz

    dobrý den,chtel bych se zeptat jestli si musim kupovat specialni sadu na ovzdusnení hayes brzt nrbo stačí hadicky a nadobky jako u avidu atd...?diky za rychlou odpoved.

  • ondrejkropac ondrejkropac
    29.05.2011 13:21 | trvalý odkaz

    Myslim, že to pude se stríkačkou a dvěma hadičkama. Už sem to tak jednou dělal a teď du na to znovu.

  • kryštof kryštof
    05.06.2011 19:56 | trvalý odkaz

    taki to tak nělám a jeto dobré

  • UWE UWE
    07.07.2011 10:59 | trvalý odkaz

    Ahoj , chtel bych se zeptat co mam delat ,kdyz mi behem jizdy tzv. cinka kotoucova brzda?

    • DH DH
      25.10.2011 16:25 | trvalý odkaz

      Ahoj, mám přesně ten samý problém. A dělá mi to pouze zadní. Byla jsem už asi ve třech různých servisech, kde mi řekli, že brzdy jsou v pořádku a není tam co opravovat...Tak by mě zajímalo, jestli tento problém už někdo vyřešil??:)

      • mirda mirda
        15.04.2012 13:46 | trvalý odkaz

        Hydrauliky....mechan. budou vzdy cinkat

      • Jirka Jirka
        24.08.2013 21:43 | trvalý odkaz

        Měl jsem stejný problém, zvoní kotouč spíše při určitých rychlostech? Máte velmi hrubý vzorek pláště? Pak jde o přirozenou vlastnost kotoučové brzdy. Hrubý vzorek při určité rychlosti způsobi rozvibrování celého kola a kotoučová brzda se v té chvíli chová jako činel - rozevoní se. Taky jsem obcházel servisy vše utahoval a odmašťoval a kdo ví co...pak jsem koupil plášť s jemnějším vzorkem a od té doby kolo jenom ševelí (mám brzdy HAYES HFX-9XC)...

  • JANKA JANKA
    07.07.2011 18:56 | trvalý odkaz

    Po servisu kola v prodejně mi začal "řinčet" přední brzdový kotouč - při jízdě, nebo když se do něj cvrkne nehtem. Jedná se o hydraulické brzdy. cO S TÍM? Díky za radu - čím to může být?

    • Tommy Tommy
      31.05.2013 18:02 | trvalý odkaz

      mám podobný problem po výmene predného plasta mi zacala cinkat predná przda tak som vystredil brzdovy strmen vycistil platnicky aj komplet cele brzdove prasiatko ked to urobim vsetko funguje no ako nahle prejdem po nerovnostiach tak to zase zvoni asi skusim vymenit kotuc.

  • Jarda Jouja Jarda Jouja
    01.08.2011 08:37 | trvalý odkaz

    Dobrý den,
    mám asi 2 měsíce kolo Autor Vision. Je osazeno hydraulickými kotoučovkami Hayes a přední brzda, hlavně při silném brždění dost píská - je to normální nebo se musí nějak nastavit?
    V servisu mi řekli, že to časem přestane..... tak nevím. Díky za radu.

    • stony stony
      18.09.2011 08:31 | trvalý odkaz

      Zdar, mám to samý kolo a měl jsem i stejný problém, brzda pískala pořád stejně i po 2000 km. Vyřešil jsem ho až výměnou orig. destiček za organické.

    • Cupinar Cupinar
      21.06.2012 22:03 | trvalý odkaz

      ahoj,problem lze vyresit sintorovyma destickama,kde smes desticek je upravena do kazdeho pocasi.jsou sice malinko hlucnejsi nez klasiky,ale kratka doba zabehu a delsi zivotnost.duraz:zalezi na jizdnich vlastnostech

  • majo majo
    18.09.2011 11:31 | trvalý odkaz

    tu je pekne video na odvzdusnenie HAYES STROKER TRAIL http://www.youtube.com/watch?v=KpdTKzgoVGk

  • Ivo Ivo
    05.06.2012 13:48 | trvalý odkaz

    Dobrý den, mám otázku, zda je běžné, že destičky lehoučce třou o kotouč a za jízdy lehoučce, ale stále pískají. I při pomalé i při rychlé jízdě. V obchodě, kde jsem kupoval mi řekli, že brzdy brzdí. No to sice mají pravdu, ale taky za mnou nikdo nechce jezdit, protože to pískání je docela otravné. Při brždění nepotřebuju zvonek. Mám najeto cca 1000km. A připadá mi, že je to stále horší.

  • Ondra Ondra
    12.06.2012 14:21 | trvalý odkaz

    Perfektní stránka! :) díky... moc mi to pomohlo

  • David Minkovič David Minkovič
    30.08.2012 11:01 | trvalý odkaz

    Ahoj.Nevíte někdo kde se dá samostaně koupit odvzdušňovací šroub na brzdy Hayes?

  • Patrik Patrik
    08.09.2012 13:52 | trvalý odkaz

    Dobry den.Muj problem je s predni hydraulickou brzdou HAYES.Pri brzdeni dochazi k rozvibrovani predni vydlice.Kolo je nove 300km.Dekuji za radu.

    • Vojta Vojta
      14.09.2012 10:03 | trvalý odkaz

      Dobrý den, měl jsem velmi podobný problém jen se prokazoval u zadní brzdy. kolo je též nové najeto cca 600km. při zmáčknutí brzdové páky se kolo silně rozvibrovalo od zadní vidlice až po přední část rámu, bylo to velmi nepříjemné a myslím si že pro kolo to také není zrovna dobře. včera jsem z brzdy vyndal destičky obrousil, celé odmastil a zase složil a brzda zatím funguje bez problémů a to i když brzdu silně a náhle zmáčknu. Přeji hodně štěstí, snad se vám problém podaří odstranit a nadále si budete moci vychutnávat hezké chvíle na vašem novém kole. V případě že budete potřebovat detailněji poradit (s rozebráním, složením) neváhejte mne kontaktovat na mailbox.praha@gmail.com.

  • honza honza
    01.04.2013 21:27 | trvalý odkaz

    pls o radu, mám hayes hfx 9 carbon a mám problém se třmeny, pístky se hrozně málo vracejí a kotouče díky tomu pořád lehce přibržďují.

  • Matus Matus
    09.04.2013 09:45 | trvalý odkaz

    Dobry den,

    mam brzdy Hayes Stroker Trail 180/180 mm. Poslednu dobu sa mi packy brzd velmi pomaly po stlaceni vracaju do povodnej polohy. Nemate s tymto nejaku skusenost? Neviete cim by to mohlo byt sposobene? Su zavzdusnene alebo je skor problem s piestom v packe?

    Vopred vdaka za odpoved.

  • Jan Novotný Jan Novotný
    16.06.2013 13:02 | trvalý odkaz

    Díky moc za skvělý návod, přední drhnoucí kotouč se mi podařilo seřídit, když už jsem věděl jak na to!

  • Jiří Jiří
    21.06.2013 14:01 | trvalý odkaz

    Jakým způsobem je možno seřídit mrtvý chod páček brzd u Hayes dyno?U těchto páček jsem nenašel seřizovací šroub.

  • Honza Honza
    10.09.2013 12:17 | trvalý odkaz

    S novým kolem (najeto cca 200km) jsem jel terénem z prudkého kopce a byl nucen intenzivně brzdit. Po cca 50m mně přestala zadní brzda brzdit a po zastavení (bylo to o hubu) jsem ucítil spáleninu. Po kratší přestávce již zase brzda fungovala normálně. Chtělo by to jiné destičky nebo kapalinu? Díky. Honza

  • ISD ISD
    01.10.2013 15:07 | trvalý odkaz

    Original sada da sa nahradit aj infuznou hadickou zo zdrav. potrieb za 0,40 Eur + odvzdušňovací adaptér Stroker za 1,5 Eur, nejaka flasticka od starych liekov a brzd. kvapalina DOT3-4 z auta

  • venca venca
    04.10.2013 10:47 | trvalý odkaz

    zdravím ve spolek. daji se na ne koupit nahradni díly mam ohnutý ten čepík co drži destičku ten přitlačný . než kupovat novou brzdu mě spíše láka vyměnit jednotlivy poškozeny dilec. neporadí mi nekdo zda je to vubec realne sehnat takove dily?

  • Honza Honza
    26.04.2014 19:12 | trvalý odkaz

    Ahoj,

    mám na kole Specialized, model 2008 kotoučové brzdy Hayes Stroker Ride (http://kola.ramala.cz/specialized-fsr-xc-comp-l-2008-super-cena-posledni-kus-55925.html). Od loňska se mi už podruhé stalo, že mi zadní brzda přestala uplně brzdit a brzdová páka se nevrací (je volná, bez tlaku). Doplňoval jsem kapalinu, odvzdušnil, fungovalo to normálně, nedávno se mi opět začala špatně vracet brzdová páka a dnes to přestalo brzdit úplně.

    Od páky po brzdič je sucho, kotouč se zdá být taky suchý, máte někdo zkušenost s uvedeným problémem? Je třeba něco vyměnit?

    Předem díky za radu

    H.

    • Petr Štuka Petr Štuka
      27.04.2014 09:11 | trvalý odkaz

      Tipuji těsnění v páce, doporučím se obrátit na českého dovozce Vokolek-import a nechat si brzdu opravit.

Nový komentář: