Úvod » Technika » Domácí servis kol » brzdy » Základní údržba kotoučových brzd – 1.díl Hayes

Základní údržba kotoučových brzd – 1.díl Hayes

Hayes, legenda kotoučového brždění nejen u kol, startuje zcela nový seriál věnovaný servisním radám a tipům pro kotoučové brzdy. Nebudeme vás nutit v domácích podmínkách dělat na brzdách úplně vše, naše ambice však nejsou o mnoho menší: značku po značce vás provést světem brždění prostřednictvím kotouče stisknutého z obou stran destičkami, ukázat pravidla a postupy běžné údržby tohoto důležitého prvku. Následující řádky a díly seriálu jsou určeny těm, kteří mají se servisem kola alespoň nějaké zkušenosti – v opačném případě doporučujeme raději návštěvu odborného cykloservisu, chyba by v tomto případě mohla mít fatální následky.

Všechny typy hydraulických brzd Hayes používají brzdovou kapalinu s označením DOT 3, eventuálně DOT 4. Platí, že čím vyšší číslice je uvedena v názvu, tím vyšší bod varu kapalina zvládne. Nejvyšší používaná hodnota (5.1, nejodolnější vůči přehřívání) není u těchto brzd doporučena z důvodu vysoké agresivity média vůči pryžovým částem.

HAYES
Značka Hayes vznikla již v roce 1946 v USA. Kromě cyklistů je také velmi dobře známa například fandům motocyklů Harley- Davidson, pro něž je dvorním dodavatelem brzd. Zajímavý zápis do historie firma zaznamenala v roce 1970, kdy byl těmito brzdami zakončen úspěšný pokus o rychlostní rekord. Raketové vozidlo jménem Blue Flame (modrý plamen) se tehdy na vyschlém dně Bonnevillského solného jezera dotklo hranice zvuku. Do cyklistické branže Hayes rázně vstoupil až v roce 1997, kdy svůj vyspělý technologický potenciál přenesl také na horská kola. Současná produkce čítá na patnáct modelů kotoučových brzd, těch s mechanickým ovládáním nevyjímaje, přičemž pokrývá celé spektrum MTB kol, odstupňovaných podle využitelnosti.

Potřebné nářadí:

  • sada imbusů
  • tenké kleště
  • stranový klíč
  • odvzdušňovací sada
  • brzdová kapalina
  • smirkový papír

Po demontáži kola opatrně, za pomocí tenkých kleští, vytáhneme destičky za jejich spodní výstupky.

Destičky drží na pístkách díky tvarovaným pružinkám a magnetům.

Destičky jemně obrousíme smirkovým papírem (nebo zaměníme za nové), pozor však na jejich potřísnění mastnotou (aby se objevil problém, stačí i jen mastné ruce) nebo brzdovou kapalinou.

Pomocí kousku hadříku navlečeného například na tenký šroubovák vyčistíme celý pracovní prostor uvnitř třmenu, popřípadě si můžeme pomoci čistícím prostředkem (například Cyklostar, může být i přípravek na čištění brzd).

Obráceným postupem namontujeme destičky zpět na místo a ujistíme se, že došlo k správnému zasunutí pružinek. Tenkým neostrým nástrojem (třeba kónusový klíč) vloženým mezi destičky roztáhneme pístky do výchozí polohy.

Po nasazení kola a několikerém zmáčknutí páky dojde k automatickému vystředění destiček.

K vystředění brzdového třmenu se používají imbusové šrouby. Po jejich povolení zatlačíme destičky do výchozí polohy (viz popis výše), nasadíme zpět demontované kolo a několikrát zmáčkneme brzdovou páku, aby se destičky a třmeny usadily.

Poté ji přidržíme stisknutou a utáhneme šrouby třmene. Brzdový kotouč (za předpokladu, že je rovný) by pak neměl nikde škrtat. Pokud k tomu dochází (při utažení šroubů třmene se přes veškeré úsilí třmen nepatrně pohne), můžeme si pomoci proužky tenkého materiálu (velmi dobře se osvědčily vizitky) vloženými před zmáčknutím páky mezi destičky a kotouč.

Mechanika jako přes kopírák
Pro mechanické brzdy platí stejný postup pro výměnu destiček, vystředění třmenu je podobné. Liší se pouze konstrukcí, kdy jedna pohyblivá brzdová destička tlačí na kotouč a dále na zadní, pevně uchycenou destičku. Tu je zapotřebí seřizovat v průběhu opotřebování přibližováním ke kotouči.

Vzduch musí pryč
Odvzdušnění brzd Hayes se neprovádí konvenčním způsobem jako u ostatních kotoučovek, tedy při odkryté expanzní nádobce, ale pomocí odvzdušňovacích adaptérů dodávaných k brzdám. Pozice kola v montážním stojanu by měla být minimálně vodorovná, lépe však nakloněná tak, aby se odvzdušňovaná páka dostala do nejvyššího bodu. V případě modelů HFX 9/Mag je navíc nutné povolit objímky a natočit páky, aby odvzdušňovací otvory čněly kolmo vzhůru. Samotné odvzdušnění se neobejde bez potřebných přípravků, v tomto případě se jedná o speciální sadu, kterou lze nahradit tenkou hadičkou z měkčeného PVC a uzavřenými, pokud možno průhlednými nádobkami. Dobře se také osvědčilo použití velké injekční stříkačky. Využít lze i skleničky či kelímky, manipulace s nimi je však špatná. Dále je zapotřebí stranový klíč.

Pístky ve třmenu zatlačíme do původní polohy (viz popis výše), spodní nádobku naplníme dostatečným množstvím kapaliny (horní jen do té míry, aby hadička nemohla zpět nasát vzduch), nasadíme jednu hadičku na odvzdušňovací šroub na třmenu brzdy, druhou za pomoci adaptéru do těla páky. Zde ale nejprve buď vyšroubujeme malý šroub (HFX Mag/Stroker) nebo odklopíme malou záslepku (HFX 9). Tuto činnost je pohodlnější provádět ve dvou lidech, nebo si druhou nádobku zavěsit na řídítka.

Šroub povolíme asi o čtvrtinu otáčky a zároveň lehce tlačíme kapalinu do systému – jakmile začne protékat skrze brzdovou páku, zmáčkneme ji a necháme samovolně vrátit do výchozí polohy.

Poté necháme kapalinu volně protékat do horní lahvičky tak dlouho, dokud ze systému nepřestanou vycházet vzduchové bubliny.

Šroub s citem utáhneme – pozor na přetažení, hrozí poškození závitu – a zaslepíme otvor v páce. Vše důkladně otřeme. K vystředění destiček dojde také automaticky po nasazení kola a několikerým zmáčknutí brzdové páky. Pozor na vytékající kapalinu, aby se nedostala na destičky – hrozí jejich znehodnocení!

Krok podle prstů
Krok páky je možné přizpůsobit délce prstů pomocí nastavovacího imbusového šroubu, ten se však typicky pro Hayes často samovolně povoluje a neúměrně tak prodlužuje krok páky i během vyjížďky. K jeho zajištění je ideální použít montážní lepidlo (například Loctite) nebo kapku barvy.

Pakliže páky vykazují vůli v čepech, můžeme ji eliminovat utažením šroubu v plášti páky.

Pokud jsme už u dotahování šroubů, nezapomeneme také na kontrolu uchycení brzdového kotouče.

připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře