Základní údržba kotoučových brzd – 3.díl Avid

14.12.2014
AVID
Počátky této původem garážové americké značky zabývající se převážně brzdovými komponenty sahají do roku 1991. O rok později, v době, kdy kotoučové brzdy na MTB kolech patřily spíše do oblasti sci-fi a V-brzdy prodělávaly poslední vývojová stadia, si Avid na konto připsal primát výrobce produkujícího nejlehčí cantileverové brzdy na trhu (Tri-Align). Tento název se používá i u současných kotoučových brzd, kdy je tak označován systém uchycení jejich třmenu. V roce 2004 byla značka pohlcena cyklistickým magnátem Sram, kde momentálně vedle standardních ráfkových brzd také produkuje sedm modelů hydraulických a čtyři typy mechanických kotoučových brzd a je jednou z nejsilnějších na trhu.

Potřebné nářadí:

  • kleště
  • brzdová kapalina DOT 4 nebo 5.1
  • odvzdušňovací sada Avid
  • torx T10 (součástísady)
  • imbusy

výměna, údržba destiček
Pomocí kleští vytáhneme destičky z uchycení ve třmenu. Jeho vnitřní část očistíme a pomocí například plochého klíče roztáhneme pístky.

Destičky obrousíme pomocí smirkového papíru, popřípadě vyměníme za nové.

Rozpěrnou pružinu umístíme mezi ně, stiskneme mezi prsty a celek vložíme zpět do třmenu. Přitom dbáme na to, aby pravá destička (označená jako

  1. byla umístěna na stranu

blíže k výpletu. O spolehlivém zajištění destiček ve třmenu by nás mělo ujistit charakteristické kliknutí.

odvzdušnění
Nejprve je potřeba odstranit z kapaliny všechen vzduch. Naplňte jednu stříkačku do poloviny brzdovou kapalinou, uzavřete klapku a několikrát lehce povytáhněte tělo stříkačky. Povolte klapku a vytlačte uvolněný vzduch ven. Pozor, abyste nezatáhli moc silně, mohlo by dojít k nasátí vzduchu kolem těsnění.

Demontujte odvzdušňovací šroub na třme nu a místo něj zašroubujte stříkačku s brzdovou kapalinou.

Povolte nastavení vzdálenosti destiček (Pad Contact Adjuster – pokud jsou jím brzdy vybaveny), nebo destičky roztáhněte plochým předmětem.

Uvolněte šrouby objímky páky. Tu natočte tak, aby směřovala kolmo k zemi. Za tímto účelem bude pravděpodobně nutné povolit také řazení.

Demontujte odvzdušňovací šroub na páce a místo něj připojte prázdnou stříkačku s otevřenou klapkou. Stlačte páku brzdy až k řídítkům a zafixujte ji (například gumičkou).

Otevřete klapku stříkačky u třmenu a palcem jemně povytáhněte tělo stříkačky (vytvoříte podtlak). Jestliže je v systému nějaký vzduch, tímto způsobem jej dostanete zpět do stříkačky, přičemž držte stříkačku kolmo vzhůru, aby přebytečný vzduch nemohl zpět do systému.

Pomoci si můžeme poklepáním na třmen. Pusťte táhlo a celý proces opakujte, dokud ze systému nebude vycházet žádný vzduch, a klapku uzavřete. Tím je odvzdušněný třmen brzdy.

Odstraňte gumičku a uvolněte brzdovou páku. Za kolmého držení stříkačky otevřete klapku u třmenu a vytlačte kapalinu do systému, až začne vtékat do stříkačky u páky. Ta by se měla naplnit zhruba do čtvrtiny objemu. Zavřete klapku nejdříve u páky, potom u třmenu. Zde také odšroubujte hadičku a otvor zaslepte šroubem, který jste před tím demontovali. Systém je naplněn a odvzdušněn, včetně vedení.

Poslední fází je zbavení se nežádoucího vzduchu v pákách. Povolte klapku stříkačky (v kolmé poloze) u páky a stejně jako u třmenu palcem lehce povytahujte a povolte táhlo, čímž vytvoříte podtlak. Tímto způsobem se z kapaliny vytáhnou poslední zbytky vzduchu. Táhlo pusťte a proces opakujte, dokud v systému nebude žádný vzduch. Během procesu také zkuste poklepat na páku a několikrát zmáčkněte brzdovou páku. Klapku uzavřete.

S ještě připojenou stříkačkou natočte páku do horizontální polohy a hadičku odšroubujte. Otvor napusťte několika kapkami kapaliny až po okraj a zaslepte.

Otvor napusťte několika kapkami kapaliny až po okraj a zaslepte. Přebytečnou kapalinu otřete ze všech částí brzd, přičemž dbejte na to, aby se nedostala do kontaktu s brzdovými destičkami. Nastavte páky a popřípadě i řazení do optimální provozní polohy. Celý systém by měl být připraven k provozu.

připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu