Úvod » Technika » Domácí servis kol » vidlice » Údržba, případně výměna integrovaného hlavového složení

Údržba, případně výměna integrovaného hlavového složení

Hlavové složení nepatří ke komponentům, které by vyžadovaly extra zvýšenou péči, přesto i při provozu v běžných podmínkách zaslouží pozornost alespoň jedenkrát v roce. Systém ahead již mají cyklisté v malíku, zvládnou ho složit popaměti, integrované provedení téhož však může vyvolávat otazníky. Je to však jen zatím stále minimem zkušeností s ním.

Integrovaná hlavová složení lze rozdělit na dva základní typy. Integrované provedení pracuje s cartridgemi (zapouzdřená ložiska) uloženými v drahách, které jsou součástí rámu, zatímco u semiintegrovaných najdete na postu ložisek standardní věnečky otáčející se v miskách zalisovaných do rámu. Avšak i u tohoto typu složení je možné se setkat s cartridgemi.

Pokud dojde integrované složení konce životnosti, je třeba vyměnit cartridge, horní misku a misku na vidlici. Tyto součásti koupíte v jednom setu. V případě semiintegrovaného provedení je při poškození/ opotřebení hlavového složení třeba demontovat navíc misky v rámu a nahradit je novými (taktéž misku na vidlici), které by měly být součástí setu nového komponentu. Je ale třeba dodržovat příslušný rozměr, kterých je několik v rozsahu 38–50 mm. Jakou velikostí je osazeno vaše kolo, to zjistíte pomocí speciální měrky.

Žebříček náročnosti zásahu
Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.

  • 0 – minimální náročnost
  • 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
  • 10 – nastal čas navštívit servis

Potřebné nářadí:

  • imbusy
  • dřevěná/pryžová palička
  • čistící prostředek
  • vazelína
  • lis a vyrážeč (u SI verze)

<a> 1. Nejprve odpojíme přední brzdu. U V-typu stačí odmontovat pouze levou čelist, u kotoučovky je nutné sundat celý třmen, u silniční brzdy pak je nejlepší demontovat čelist z vidlice pomocí centrálního šroubu. V případě nutnosti je samozřejmě potřeba také rozpojit vedení cyklocomputeru.

2. Demontáž hlavového složení je jednoduchá, stejná jako u běžného ahead provedení: povolíme šrouby na představci, šroub v zátce zcela vyšroubujeme, představec a případně distanční podložky sejmeme a lehkým klepnutím pomocí paličky na sloupek řízení vyjmeme vidlici z rámu. Řídítka k němu následně opatrně připevníme pomocí drátku s plastovou bužírkou, aby nedošlo k poškození laku, nebo provázku, abychom zabránili zalomení bovdenů nebo brzdových hadiček.

3. Ložiska a prachovky vyjmeme z misek, v případě semiintegrovaného složení zkontrolujeme pracovní dráhy ložisek a jejich opotřebení. Ložiska včetně drah vymyjeme a po vysušení namažeme. Pokud jsou cartridge opatřeny prachovkami, pomocí jehly tyto opatrně vyjmeme, vypereme a po vysušení opatříme novou náplní vazelíny.

<a> 4. Vše znovu poskládáme v opačném pořadí a pomocí horní zátky seřídíme vůli. Hlavové složení se musí zcela volně otáčet, avšak bez sebemenší vůle. Tu lze snadno detekovat, pokud kolo zvedneme za sedlovku a předním kolem mírně klepneme o zem. Z oblasti hlavové trubky nesmí vycházet žádné vibrace.

5. V případě výměny integrovaného složení nahradíme stará ložiska za nová stejného rozměru a dále postupujeme podle bodu č. 4.

6. Jestliže měníme semiintegrované složení, je třeba vyjmout z rámu misky za pomocí vyrážeče a nalisovat nové. To samé platí i o spodní misce umístěné na sloupku řízení.

<a> 7. U některých složení především na silničních kolech je možné setkat se s tenkými plechovými podložkami, pomocí nichž se vymezuje prostor mezi spodní hranou hlavové trubky a korunkou vidlice. Ty se vkládají mezi cartridge a misky v rámu. Jejich absence může způsobit nefunkčnost celé soustavy

Připravil: André Vebr, Foto: Lubor Severin

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře