Seřízení ráfkových V-brzd

14.12.2022
Až do minulého čísla jste mohli v tomto seriálu sledovat postupy při seřizování kola či návody na drobné opravy, které je průměrně zručný cyklista schopen zvládnout sám. Vzhledem k tomu, že náměty byly prakticky vyčerpány a že jsme s předstihem dali našim čtenářům šanci zeptat se na řešení konkrétních problémů, budeme se v této rubrice dále věnovat jejich dotazům. Máte-li problém, neváhejte a obraťte se na své Velo! Nenecháme vás na holičkách! Jednou z nejvíce kladených otázek byly problémy s chodem ráfkových V-brzd. K nejčastějším patří zanesené a nepromazané vedení lanek, staré a prodřené bovdeny, špatně nastavené čelisti či brzdové špalíky.

Zkontrolujeme, zda jsou nepoškozené a promazané bovdeny

1. Pro hladký chod brzd jsou nezbytně nutné promazané a nepoškozené bovdeny a lanka, včetně hliníkových kolínek vedených od čelistí. V případě jakéhokoliv problému s brzdou se vyplatí začít zde. K tomu není zapotřebí celý systém rozebírat, stačí jen konce bovdenů vyjmout z návarek, lanko otřít hadrem a následně promazat řidším olejem. Nezapomeneme ani na promazání čepů čelistí.

2. Pokud jsou tyto nebo jen některé z těchto částí poškozené (vydřené bovdeny, zlomené či rozpletené lanko), vyměníme je. Jedná se o korunovou záležitost, bovden zakoupíme v každém cykloservisu na metráž, lanka raději volíme nerezová. Pokud si netroufáte na správné nastříhání bovdenu, vezměte s sebou do prodejny ty staré, které prodavači poslouží jako vodítko pro správnou délku. Po ustřižení by měly být plochy zabroušeny a otvory na koncích ještě protaženy tenkým trnem. Nezapomeňte také na montáž koncovek.

Špalky nastavíme rovnoběžně s ráfkem 3. Problémy se špatnou funkcí V-brzd mohou pramenit také ze špatné polohy špalků vůči ráfku. Ty se již nenastavují do „šípu“, jako tomu bylo u typů cantilever, ale rovnoběžně s ráfkem.

Špalky obrousíme na rovnou plochu

4. Pokud se stane, že ve špalíkách jsou vybroušené žlábky z důvodu špatného nastavení, celou plochu obrousíme smirkovým papírem, nebo jemným pilníkem, v případě vyšší hranky použijeme nůž a až poté plochu začistíme. To vše ovšem jen v případě, že mají dostatečnou tloušťku, jinak je vyměníme za nové.

V případě potřeby vyměníme distanční podložky

5. Pokud jsou špalíky ještě použitelné, ale čelisti jsou díky jejich opotřebení při zabrždění již příliš blízko sebe, zaměníme distanční podložky pod špalíky.

Nastavíme chod brzdových pák

6. Po instalaci lanka, bovdenů a kolínka (a promazání) nastavíme chod brzdových pák. Většina modelů je také vybavena stavěcím šroubkem pro optimální vzdálenost páky od řídítek, kterou přivítají především osoby s kratšími prsty.

Nastavíme krok brzdící páky

7. Po částečném dotažení šroubu na brzdové páce, který slouží k jemnému nastavení jejího kroku, nastavíme a dotáhneme lanko na čelisti tak, aby při zabrždění byla páka brzdy zhruba v necelé polovině její dráhy. Jedná se ale o individuální nastavení, někomu může vyhovovat kratší, případně delší krok.

Dorazovými šrouby vystředíme polohu čelistí

8. Pomocí dorazových šroubů vystředíme polohu čelistí tak, aby jejich chod byl stejnoměrný. Pokud šroub utáhneme, čelist se dostane dále od ráfku a naopak.

V případě, že je již dorazový šroub zcela zašroubován ...

9. Pakliže je některý zcela zašroubován a čelisti přesto nejsou vystředěny (a jste si jisti dobře vycentrovaným a nasazeným kolem), stavěcí šroub vyšroubujeme zpět do poloviny délky závitu, pružinu vyhákneme z úchytu a mírným tlakem směrem dolů ji „posílíme“. Poté ji vrátíme zpět a šroubem doladíme nastavení.

Nastavíme chod pák

10. Pomocí šroubů na pákách docílíme stejného nastavení chodu pák, zkontrolujeme pevné dotažení všech šroubků a případný dlouhý konec lanka zkrátíme pomocí štípacích kleští a opatříme jej koncovkou zabraňující roztřepení lanka.

Zkontrolujte vycentrování kol

Tip: Správné nastavení čelistí záleží také na přesném vycentrování kol, hlavně na jejich vystředění v rámu a vidlici. Proto ještě před samotným seřizováním brzd zkontrolujte jejich vycentrování.

Připravil: André Vebr Foto: Velo

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu