Servis vidlice RockShox

14.12.2020
Značka RockShox uzavírá čtveřici nejznámějších a zastoupením produktů na sériových kolech nejrozšířenějších výrobců v oblasti předního odpružení. Nelze prostě popřít, že Fox, Marzocchi, Manitou a RockShox tvoří hlavní pilíře oboru a do značné míry společně určují směr dalšího vývoje. Modelem pro demonstraci základní údržby byla vidlice Judy z modelové kolekce roku 2003. Ta má ale téměř shodnou vnitřní konstrukci jako novější provedení nebo také například modelová řada Pilot. Čistě vzduchové provedení představuje nejen mezi závodníky stále velmi oblíbený SID a pro alespoň letmou ukázku moderní konstrukce se systémem Motion Control jsme použili model Reba.
Důležité upozornění U většiny výrobců platí pravidlo, že jakýkoliv neautorizovaný zásah uvnitř vidlice v záruční době znamená ztrátu garance. Proto pokud nechcete o záruku přijít, svěřte raději v tomto případě péči o svou vidlici odbornému servisu. Při kompletní repasi vidlice většina výrobců doporučuje vyměnit kompletně všechna těsnění včetně prachovek. Těsnění bývají jednorázová a jejich opětovné nasazení může způsobit netěsnost vidlice a unikání oleje u vzduchových vidlic vzduchu z komory. Pokud jsou prachovky mezi vnitřníma a vnějšíma nohama (případně i podložky) použity opětovně, nemusí držet ve správné poloze a mohou poškodit povrch vnitřních nohou. Stejně důležité je i plnění výrobcem doporučovaným olejem – ostatní mohou mít příliš agresivní složení a mohou poškodit těsnění. Pro rozebrání vidlice je optimální využít k tomu určené nářadí, užitím nesprávného může dojít k nevratnému poškození vidlice nebo jejich částí.

1. Zahájením rozborky vidlice je základní očista, následovaná demontáží jednotlivých ovládacích prvků. U pružinové vidlice povolíme předpětí, u vzduchové pak vypustíme vzduch z jedné, nebo obou vzduchových komor. Ovládací kolečko zpětného útlumu na spodu pravé nohy stačí pouze stáhnout rukou, jelikož jej s vidlicí nepojí žádný šroub.

2. + 3. Než začneme rozebírat spojení vnitřních a vnějších nohou, připravíme si nejlépe dvě nádoby na vypuštěný olej. Poté povolíme šrouby na spodní straně a lehkým úderem gumové palice nebo jiného vůči komponentu „neagresivního“ nástroje odrazíme pístnice od vnějších nohou. Následně otočíme vidlici do běžné polohy, necháme vytéct olej a stáhneme vnější nohy.

4. + 5. Nyní můžeme přejít k očistě vnějších nohou. Nejprve sejmeme a otřeme pružinové o-kroužky, které jsou na těsnění (guferu). Pokud nejsou gufera viditelně poškozena, a není tak třeba je měnit, necháme je na svém místě a důkladně vyčistíme vnitřek vidlice. Vhodným nástrojem může být třeba štětka.

6. + 7. Máme-li již vnější nohy čisté, zaměříme svou pozornost na nohy vnitřní. U levé nohy povolíme příslušným nástrčkovým klíčem horní matici a vytáhneme vrchem pružinu. Pod ní se v případě našeho modelového provedení nachází ještě pístnice s pístem pomocného vzduchového systému, kterou také vytáhneme vrchem.

Tip 1 Aby se jednotlivé díly nepomíchaly, je vhodné skládat je zvlášť pro pravou a levou nohu a v pořadí, jak jsme je vyjmuli z vidlice. Tím si také usnadníme zpětnou montáž. Druhou možností je servisovat nejprve jednu nohu, poté druhou.

8. Prakticky shodný postup platí i pro druhou nohu, která má na starosti olejový útlum. Opět povolíme horní matici a směrem nahoru vystrčíme pístnici s pístem.

9. + 10. Nyní přichází na řadu očista jednotlivých dílů. Důkladně očistíme a otřeme vnitřek nohou, stejně tak i jednotlivé písty.

11. Na vinuté pružině je nasazen pryžový potah, který zabraňuje rachotu při jejím kontaktu se stěnou vidlice za jízdy. Jeho správná poloha je uprostřed pružiny, avšak vlivem provozu se často posune směrem dolů. Proto jej nezapomeňte posunout zpět na střed.

12. + 13. Po důkladné očistě můžeme vidlici začít opět pomalu skládat. Jednotlivé díly vsuneme do vidlice z vrchu v opačném pořadí, než jsme je vyndávali. Dříve, než tak učiníme, je ale vhodné namazat třecí plochy pístů vazelínou. Stejné ošetření mazivem si zaslouží také pružina, kde by měla být vazelína hlavně na již zmiňovaném potahu.

Tip 2 Aby se jednotlivé díly nepomíchaly, je vhodné skládat je zvlášť pro pravou a levou nohu a v pořadí, jak jsme je vyjmuli z vidlice. Tím si také usnadníme zpětnou montáž. Druhou možností je servisovat nejprve jednu nohu, poté druhou.

14. Zapomenout bychom neměli ani na závity plastových matic usazených v korunce. Při jejich zpětné montáži je také třeba dát pozor na pryžové těsnění, aby bylo na matici správně usazeno a neskříplo se do závitu. Matici na straně olejového útlumu nasadíme, až bude vidlice složená, jelikož tuto nohu bude třeba ještě naplnit olejem.

15. + 16. Dříve, než usadíme zpět spodní nohy vidlice, namažeme tlumičovým olejem gufera a hlavně pěnové kroužky, které jsou pod nimi. Poté nasuneme na vnitřní nohy pružinové kroužky a nakonec nasadíme vnější nohy na vnitřní.

17. + 18. Než spojíme prostřednictvím šroubů vnitřní a vnější nohy, je třeba nalít ze spodní strany do levé (pružinové) nohy trochu oleje. Jeho přesné množství by mělo být uvedeno v technických specifikacích k dané vidlici. Případně si jej můžete odměřit při demontáži. Pozor, šrouby neutahujte přílišnou silou, jinak může dojít k poškození těsnění.

19. + 20. Na straně útlumu se vidlice plní olejem z horní strany, jelikož zde funguje na principu otevřené olejové lázně. Před tím, než budeme měřit výšku hladiny oleje, je vhodné vidlici několikrát lehce stisknout, aby olej protekl celým tlumícím systémem.

21. Výšku hladiny oleje lze změřit klasickým plechovým metrem nebo pomocí posuvného měřítka. Správnou hodnotu najdete ve specifikacích ke konkrétní vidlici.

22. + 23. Je-li již vidlice naplněna, můžeme ji uzavřít a usadit na svá místa ovládací prvky, případně nafouknout vzduchovou patronu. Nakonec již jen umístíme do drážky v guferu pružinové kroužky.

Vzduchová verze (RS SID)

U čistě vzduchového provedení se postup liší jen v několika málo krocích. Vzhledem k přítomnosti uzavírání, jak bylo vysvětleno v úvodu, je hlavním rozdílem uzavřená olejová patrona. Specifickou péči vyžaduje také vzduchové pružení DualAir.

24. + 25. Nejprve je třeba vypustit vzduch z obou komor, nejdříve však z negativní (ventil na spodu vidlice), poté z pozitivní. Dále povolíme šrouby a odrazíme je pomocí gumové paličky. Pozor – aby nedošlo k poškození vzduchového ventilu, je třeba odrazit šroub na levé noze prostřednictvím nástrčkového klíče či jiného vhodného nástroje.

26. + 27. Další postup je stejný jako v předchozím případě. Tedy necháme vytéct olej, stáhneme spodní nohy a očistíme vnitřek kluzáků, gufera, pružinové kroužky a vnější nohy.

28. Rozebírat další části vidlice již v podstatě není třeba, ani to nelze v domácích podmínkách doporučit! Olejová patrona s uzavíráním totiž vyžaduje při kompletaci odvzdušnění. To je ale práce pouze pro příslušným nářadím vybavený odborný servis. Domácí údržba tak může zasáhnout pouze vzduchovou patronu. Ta potřebuje k hladkému chodu menší množství speciálního maziva (o něm již byla řeč – RockShox Redrum), jehož přítomnost je třeba zkontrolovat, případně trochu oleje doplnit.

29. Pozor, dříve než začneme vidlici opět skládat, je nejprve třeba utáhnout tlumení odskoku (ve směru hodinových ručiček). Uvnitř pístnice je totiž závit pro šroub spojující vnitřní a vnější nohy. Pokud bychom nechali útlum povolený, mohl by se při dotahování vážně poškodit pohyblivý člen (také uvnitř pístnice) ovládající útlum.

30. Následné zpětné skládání vidlice je již téměř shodné jako u předchozího provedení. Jediný větší rozdíl je, že menší množství oleje, které bude mazat vidlici, je třeba nalít do obou nohou. Důvodem je uzavřená tlumící patrona.

31. Ještě před dotažením spodních šroubů je vhodné zkontrolovat stav těsnění u vzduchového ventilu. Pokud je viditelně poškozené, je třeba jej vyměnit, jinak nebude vidlice těsnit. Abychom toto těsnění nepoškodili při montáži, je nutné utahovat šroub s citem. Stačí lehčí tah dvěma prsty.

32. Na úplný závěr vidlici opět nafoukneme, nejprve pozitivní komoru (na vrchní straně), poté negativní.

Vidlice s tlumením Motion Control

Na rozdíl od starších provedení není třeba u vidlic vybavených tlumením MotionControl tlumičovou patronu odvzdušňovat. Není tak problém odšroubovat a vyjmout kompresní tlumič. Jelikož výrobce ale doporučuje výměnu tlumícího oleje v intervalu tří let, není vlastně třeba tlumení při běžné údržbě rozebírat. Přesto si můžeme krátce předvést, jak demontovat Motion Control, pokud bychom například chtěli kontrolovat správnou výšku hladiny oleje.

33. + 34. Abychom mohli vyšroubovat kompresní tlumič, je potřeba demontovat ovládací kolečko. To je zajištěno rozpěrnou podložkou, kterou sejmeme.

35. Než začneme povolovat kompresní tlumič, je dobré sundat a odložit pryžový o-kroužek, abychom jej při dalším postupu neztratili.

36. Nakonec stačí již jen povolit matici příslušným nástrčkovým klíčem a celý kompresní tlumič vytáhnout. Následné skládání probíhá v přesně opačném pořadí.

Text a foto: Štěpán Hájíček

oblast dotazu

3 komentářů

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Marek (simak.82@***) napsal:

    Dobrý den, chci se zeptat jaká je cena repasu vidlice Rockshox sektor RL 150mm. rok výroby cca 2010. Včetně pouzder. Děkuji za informace

    1. Stuka (stuka@***) napsal:

      Dobrý den, cena servisu se může různit od místa, kde si ho necháte udělat.
      Seznam autorizovaných, proškolených servisů najdete zde http://www.cyklozitny.cz/seznam-partneru/ceska-republika/ a jistě jich bude i více.

  2. Vlastimil Polách (vlas1@***) napsal:

    Zdravím potřeboval bych vědět kolik oleje se leje do rockshox pike 150 /29 Debon Air (do každé nohy)

Menu