Úvod » Technika » Domácí servis kol » řazení » Servis řazení Shimano RapidFire

Servis řazení Shimano RapidFire

S dvěma páčkami řazení Shimano RapidFire se na kolech setkáváme již téměř patnáct let. Za tu dobu se objevilo mnoho alternativních systémů, nelhal by asi ale ten, kdo by tvrdil, že japonské páčky v počtu přívrženců stále vedou. Hlavním důvodem je nejen dobrá ergonomie, ale i značná spolehlivost. Žádný mechanizmus však není absolutně bezporuchový a hlavně bezúdržbový.

Řazení různých sad a ročníků se od sebe mohou v detailech lišit. Princip jejich funkce je však stejný – na centrálním čepu se otáčí rohatka, v níž je uchycena hlavička lanka. Na spodní páčce je „kladívko“, které zapadá do ozubení rohatky a posouvá ji tak, aby se na ni lanko navíjelo. Na druhém ozubení rohatky pracuje západka, která brání, aby se lanko tahem přehazovačky opět uvolnilo. Tato západka je ovládána odřazovací páčkou.

V praxi se setkáváme se dvěma druhy problémů. Někdy se nám podaří zařadit „nahoru“, ale lanko se opět uvolní. To znamená, že je nefunkční západka. Mnohem častěji se však stává, že při řazení „nahoru“ páčka vůbec nezabere. Příčinou je znehybnění čepu, na kterém se otáčí kladívko zapadající do ozubení rohatky. Tato závada bývá nejčastěji způsobena zatuhnutím původního maziva uvnitř řazení. Spouštěcím mechanizmem problémů pak mohou být třeba nízké zimní teploty. Zatuhlé řazení lze většinou rozhýbat některým z maziv s dobrou vzlínavostí, které vazelínu „rozředí“. Pokud ale chceme jistotu, že se problémy nebudou opakovat, je rozebrání a vyčištění celého řazení nezbytností.
Stejným způsobem se však mohou projevit prasklé pružinky, které západku a kladívko do ozubení přitlačují. V tomto případě je situace složitější, neboť sehnat do řazení náhradní díly je nemožné. Z toho důvodu je také lepší nerozebírat řazení, není-li to bezpodmínečně nutné. Pokud bychom nějakou součást ztratili či poškodili, můžeme se s řazením pravděpodobně navěky rozloučit.

Žebříček náročnosti zásahu
Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.

  • 0 – minimální náročnost
  • 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
  • 10 – nastal čas navštívit servis

Potřebné nářadí:

  • imbusový klíč 4 nebo 5 mm
  • stranový klíč 8 nebo 10 mm
  • křížový šroubovák
  • pinzeta nebo jiný nástroj na pojistné podložky, tzv. ségrovky

1. Z řazení vyjmeme lanko a poté jej pro snazší manipulaci sundáme z řídítek. Někdy stačí z objímky odšroubovat řadící mechanizmus, jindy musíme nejprve sundat grip a brzdovou páku.

2. Odstraníme plastové kryty, které jsou k řazení přidělány drobnými křížovými šroubky. Mnohdy je nutné při odstraňování krytů vyšroubovat i stavěcí šroub lanka.

3. Odstraníme matici (u některých typů šroub), která drží celé řazení pohromadě. Někdy je nutné nejprve narovnat „pacičky“ pojistného plíšku. Nyní již držíme řazení při sobě prsty a postupně jej rozebíráme.

4. Řazení rozebereme tak, že máme zvlášť řadící páčku s kladívkem, odřazovací páčku, spirálové pružinky, rohatku, čep s centrálním šroubem, podložky a kostru řazení se západkami. Vše důkladně očistíme.

5. Propadala-li nám řadící páčka, je většinou zřejmé, že se kladívko na čepu neotáčí lehce. Odstraníme tedy z čepu pojistnou podložku, tzv. ségrovku, a kladívko sundáme. Kladívko i čep očistíme a systém opět zkompletujeme.

6. Stejně postupujeme, máme-li potíže se západkami, které zajišťují odřazování.

7. Nyní můžeme řazení opět složit dohromady. Mnoho mechaniků jej maže pouze řídkým olejem. Trváte-li na vazelíně, velmi s ní šetřete! Přebytečné mazivo je magnetem pro nečistoty a problémy by se mohly časem opakovat.

8. Postupujeme obráceně než při rozebírání. Nejprve umístíme rohatku s pružinou, která napomáhá odřazování. Při tom správně nastavíme západku do ozubení.

Nemáte-li dobrou paměť, foťte si při rozebírání průběžně polohu jednotlivých částí. Soustřeďte se zejména na místa uchycení pružinek. Postačí i telefon s kvalitním fotoaparátem zabavený některému z členů rodiny.

Zjistíte-li poškození součástí, zkuste se obrátit na servisy v okolí nebo na své známé. Naděje, že vám poskytnou náhradní díl ze staršího nefunkčního řazení, umírá poslední!

9. Nyní nasadíme na čep odřazovací páčku a umístíme pružinu, která zabezpečuje její chod.

10. Na čep nasadíme řadící páčku s kladívkem. Na závěr pomocí vnější podložky předepneme spirálovou pružinu, která umožňuje návrat řadící páčky do výchozí polohy.

11. Vše zajistíme maticí. V případě, že není jištěna pojistným plíškem, mívá tato matice levý (tedy obrácený) závit.

Karel Kuchler, foto: Štěpán Hájíček

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře