Promazání kola před sezónou + odstranění nepříj. zvuků

14.12.2022
Sezónu jsme zvyklí dělit do dvou částí – zimní a letní. Přechod z jedné do druhé bývá spojen s kompletní údržbou kola. Z pohledu mazání komponentů jsou úkony běžné údržby, které je nutné provádět pravidelně (mazání lanek, řetězu, řazení, čepů brzd, údržba nábojů apod.), a zásahy, jež stačí provést právě před sezonou. Ty pomohou předejít jak rozčarování při demontáži komponentů, které za sucha mohou korodovat, tak zabránit kvílivým zvukům, linoucím se neznámo odkud. Doba příprav „letních“ kol vrcholí, na co se tedy zaměřit? Jen drobnost předem – ve všech případech platí, že před samotným mazáním je nutná dokonalá očista.

Šrouby pro připevnění košíku jsou častým zdrojem vrzání

1. I zdánlivá maličkost, jako jsou šrouby pro připevnění košíků, si zaslouží pozornost. Zvláště v případě, že jde o ocelové šrouby v hliníkovém rámu. Tyto dva materiály velmi rády „srůstají“.

TIP: Po montáži komponentu je dobré zkontrolovat po ujetí několika desítek kilometrů dotažení šroubů. I přes důkladnou montáž si mohou součástky „sednout“.

Promažte sedlovku

2. Ke kritickým místům, na něž je vhodné se soustředit, patří sedlovka. Stačí pouze tenká vrstva mazadla, dobré je neopomenout ani její vnitřní část.

Promažeme středy

3. Komplet klik a středového pouzdra doporučujeme dobře vyčistit a konzervovat hned na třech místech – za prvé závity misek středové osy, za druhé plochy čtyřhranu (stejně i osy Octalink a ISIS) a za třetí závit šroubu pro dotažení kliky.

Promazat je potřeba většina závitů šroubů

Pozor: Maziva by neměl zůstat ušetřen téměř žádný závit šroubu – sedlovky, sedlové objímky, představce a „ježka“, brzdových čelistí, přehazovačky, přesmykače atd.

Promažeme závity pedálů

4. Od klik se pozornost přesouvá na závity pedálů.

Promažeme styčnou plochu niple a kalíšku v ráfku

5. Konzervovat lze i styčnou plochu niple a kalíšku v ráfku. V tomto případě je lepší použít řídké a nelepivé mazivo (např. WD-40).

Namažeme nohy představce

6. Klasické představce již nejsou příliš rozšířené, ovšem kdo je má, neměl by zapomenout na namazání „nohy“ představce. Bez něj bude jeho povolení a demontáž bojem.

Vrzající manuál

Pokud se vrzání ozývá z přední části, na vině jsou nejčastěji:

  • nečistoty na styčné ploše řídítek a představce
  • nečistoty mezi krkem vidlice a představcem

Pokud zvuky přicházejí odzadu, mohou za to nejčastěji:

  • málo dotažené pedály nebo nečistoty v jejich závitech
  • nedostatečně dotažené misky středové osy, šrouby klik nebo šrouby v převodnících, případně nečistoty v závitech
  • nečistoty v zámku sedlovky, málo dotažený šroub sedlovky
  • suchá sedlovka
  • povolená patka přehazovačky

Náprava: Nejdříve stačí použít jednodušší postup – zkontrolovat dotažení šroubů. Pokud nepomůže, nezbývá než postižené místo rozebrat, důkladně vyčistit, promazat, namontovat zpět a důkladně dotáhnout.

 

nedostatečně dotažené misky středové osy
povolená patka přehazovačky nečistoty mezi krkem vidlice a představcem
málo dotažené pedály suchá sedlovka
málo dotažené pedály POZOR! Není dobré mazat – styčnou plochu mezi krkem vidlice a ahead představcem, stejně tak místo mezi řídítky a představcem.

Připravil: Rudolf Hronza Foto: Velo

1 komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Zdenek (zdenekkolarusti@***) napsal:

    A velmi časté místo vrzání (patka přehazovačky a její uchycení) tu chybí 🙂

Menu