Úvod » Technika » Domácí servis kol » kola » Oprava defektu, výměna pláště

Oprava defektu, výměna pláště

Defekt je zřejmě nejčastější závadou na jízdním kole. Vzhledem k jednoduchosti opravy by mělo být pro každého cyklistu standardem obejít se bez návštěvy odborné dílny. To vše samozřejmě za předpokladu, že naše podsedlová brašna při pohybu dále od domovské základny v sobě skrývá náhradní duši, montpáky, případně sadu lepení.

1. Po defektu z duše vypustíme zbytek vzduchu a odtlačíme patku pláště po celém obvodu od ráfku. Pokud je ventilek v ráfku zajištěn pomocí matice, odšroubujeme jí.

2. Staré pravidlo hovoří o tom, že s demontáží bychom měli začít naproti ventilku. Zásadně používáme speciální montpáky, šroubovák a podobné náhrady jsou pro plášť zlem. U plášťů s kevlarovou patkou si většinou vystačíme s jednou. Tu vložíme mezi plášť a ráfek, nadzvedneme patku, přetáhneme ji přes hranu ráfku a plášť rukou shora stlačíme. Tahem montpáky po celém obvodu ráfku uvolníme zbytek pláště.

3. Protože pláště vybavené ocelovou patkou (někdy i v případě kevlarové) bývají při manipulaci houževnatější, nezbývá než použít dvě montpáky. Základní krok je stejný jako v předchozím bodě, pouze s tím rozdílem, že první montpáku uchytíte druhým koncem s hákem za drát ve výpletu. Druhou potom dokončíte demontáž. Pak už stačí jen vyjmout duši.

TIP: Některé rychloupínáky lze nouzově použít jako montpáky. Myšlena je tím samotná páka, nikdy ne osa!

4. Pokud dáme přednost opravě duše před její výměnou, neobejdeme se bez sady lepení. Poškozené místo důkladně obrousíme smirkovým papírem a poté potřeme vrstvou lepidla na ploše nepatrně větší než zvolená záplata. Po zavadnutí lepidla sejmeme ze záplaty ochrannou fólii, přiložíme na poškozené místo a pevně stiskneme. Zhruba po dvou až pěti minutách (záleží na druhu lepidla, je dobré vycházet z údajů v návodu) můžeme přistoupit k vložení duše zpět do pláště. Mějte na paměti, že lepit lze pouze drobné defekty. Nelze (případně jen velmi těžko a s nejistým výsledkem) opravovat velké průrazy.

Tip: Defekt nemusí znamenat pouze problémy s duší, otvor se může objevit i v plášti. Pro nouzové dojetí může pomoci jeho vypodložení např. několikrát přeloženým obalem z tyčinky, igelitovým sáčkem, kusem staré duše atd. (fantazii se v tomto případě meze nekladou).

Hodnoty předepsaných tlaků:

Doporučené i maximální tlaky pro konkrétní plášť jsou na jeho boku udávány v konstantách PSI, Bar nebo kPa. PSI (pound-weight per square inch) – tlak jedné libry na čtverečný palec, Bar – starší jednotka atmosférického tlaku, kPa (kiloPascal). Pokud se údaj na plášti neshoduje s hodnotami na stupnici vaší pumpy, pomůže jednoduchá převodní tabulka:

1 Bar = 14,5 PSI nebo 100 kPa
1 PSI = 6,89 kPa nebo 0,069 Bar
1 kPa = 0,145 PSI nebo 0,001 Bar

Příklad: označení na boku pláště upozorňuje na maximální tlak 115 PSI, ale ukazatel tlaku na hustilce je udán ve stupnici Bar. Tedy: 115 × 0,069 = 7,9 Bar

5. Před samotným vložením duše do pláště se hmatem ujistěte, že v něm není zaražen nějaký předmět, který mohl defekt způsobit a mohl by opravenou duši opět poškodit (většinou to bývají trny, sklo, tenký drát, ostrý kámen, větev nebo „jen“ nečistoty).

TIP: Netěsnost duše mohou mít na svědomí také ventilky. Ty se rozdělují na tři typy: galuskový, auto a typ Dunlop.

Galuskový – některé se skládají ze dvou kusů, zde pomůže kontrola dotažení samotného ventilu do těla ventilku (stačí kombinované kleště). Pokud ani to nepomůže, lze vyměnit vnitřek ventilku. Ten se však cenou blíží levné duši, proto se vyplatí uschovat vnitřky ze starých duší (pokud jsou demontovatelné).

Autoventilek – kontrolovat dotažení vnitřku, nebo jej vyměnit – zde se výměna vždy vyplatí i finančně, vnitřky do autoventilků nejsou drahé

Dunlop (používaný většinou na starších kolech) – netěsnost způsobuje nedostatečně dotažená převlečná matice nebo zpuchřelá pryžová hadička vně ventilku, kterou stačí nahradit novou.

6. Poté duši lehce nafoukněte (tak, aby držela svůj tvar), vložte ventilkem do ráfku a rovnoměrně rozložte do pláště. Plášť začínáme nasazovat do ráfku od ventilku – na konci si lze v případě většího odporu pomoci vypuštěním vzduchu z duše, případně montpákou (pozor na její usazení, aby nedošlo k procvaknutí pláště). Po umístění pláště do ráfku trochu zamáčkneme ventilek, aby plášť duši nepřiskřípl k ráfku a nevytvořila se boule. Dbejte na to, aby ventilek nebyl nakřivo, časem by mohlo dojít k jeho ustřižení (duše se posune po ráfku a ventilek se utrhne)! Po důkladném usazení pláště v ráfku duši nahustíme na předepsaný tlak a případně ventilek zajistíme matičkou.

7. V případě výměny pláště je postup stejný až po vyjmutí duše. Patka druhé strany pláště jde přes ráfek snadno převléci, takže už není potřeba nářadí. Pokud měníte plášť s jinou šířkou než byla stávající, ujistěte se, že jeho rozměru odpovídá i duše. Další věcí, kterou se pro optimální jízdní vlastnosti vyplatí sledovat, je označení směru rotace pláště. Ta je v drtivé většině případů na boku pláště vyznačena.

Připravil: André Vebr
Foto: Velo

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře