Odvzdušnění hydraulických brzd Hope

14.12.2020
Hydraulické kotoučové brzdy si na kolech našly za poměrně krátkou dobu stálé místo a těší se čím dál větší oblibě. K jejich hlavním přednostem patří zejména velká a hlavně neměnná účinnost při změnách počasí, minimální nároky na údržbu a v neposlední řadě nezávislost na ráfku kola. Ale proto, aby brzdový systém fungoval zcela bez problémů a s maximálním výkonem, je v první fázi bezpodmínečně nutné odvzdušnění. Tato situace může nastat třeba při výměně brzdové náplně nebo je u právě zakoupeného systému zapotřebí zkrátit hadičky. Nejedná se o nijak složitý úkon, vyžaduje však zvýšenou pozornost, brzdy přeci jen často rozhodují o našem bytí či nebytí.

1. Bike pevně upneme (nejlépe do montážního stojanu) a po vyjmutí předního či zadního kola pomocí plochého předmětu roztáhneme destičky od sebe. Poté kola opět nasadíme. Pozor na jejich správnou montáž, musí být přesně usazeny v patkách vidlic.

Postup při odvzdušnění se v několika případech liší podle typu, proto je lépe se na tento servisní zákrok informovat u prodejce či výrobce. V našem případě si představíme ten nejčastěji používaný způsob.

2. Povolíme objímku brzdových pák, poté je natočíme do vodorovné polohy a odstraníme víčko expanzní nádobky. Pozor na těsnění, právě nastal ideální čas pro jeho ztrátu.

Tip: Stejně tak je možné postupovat obráceně, kdy po odstranění víčka nádobky a povolení odvzdušňovacího šroubu protlačíme kapalinu pomocí injekční stříkačky a plastové hadičky odspoda nahoru, tedy od třmene brzdy do páky. Systém je odvzdušněn, když se v nádobce neobjevují žádné vzduchové bublinky. Pro větší jistotu můžeme ještě několikrát zmáčknout páku brzdy a důkladněji tak vyseparovat z kapaliny vzduch. Nesmíme ovšem zapomenout na odsávání přebytečné kapaliny z vyrovnávací nádobky.

3. Připravíme si brzdovou kapalinu nebo minerální olej, záleží pro jakou náplň je systém uzpůsoben, a odvzdušňovací sadu skládající se z hadičky a nádobky. Do té nalijeme brzdové medium tak, aby byl konec hadičky zcela ponořen. Druhý konec pak nasadíme na odvzdušňovací ventilek na třmenu.

4. Následující úkon si přímo žádá více rukou, pomoci si však můžeme zavěšením nádobky na vidlici. Ta by však měla být pod úrovní brzdového třmenu.

5. Nejprve několikrát zmáčkneme brzdovou páku, pak  ji přidržíme zmáčknutou a povolíme odvzdušňovací ventilek. Hadičkou proteče část kapaliny s bublinkami, poté ventilek opět utáhneme. To vše při stále zmáčknuté brzdové páce! Celý postup opakujeme do té doby, než z hadičky vytéká jen čirá kapalina bez vzduchu. Současně kontrolujeme množství brzdové náplně ve vyrovnávací nádobce, podle potřeby ji doplníme. Hladina by měla dosahovat po její okraj.

POZOR! Je bezpodmínečně nutné dodržovat stejné označení náplní a v žádném případě tyto navzájem neředit! Například při použití brzdové kapaliny v systému určeném pro minerální olej hrozí rozleptání veškerých těsnění!

6. Nádobku uzavřeme víčkem, opět pozor na těsnění – tentokrát hrozí jeho skřípnutí a tedy poškození. Zkontrolujeme dotažení odvzdušňovacího šroubu a otřeme místa potřísněná kapalinou.

Připravil: André Vebr Foto: Velo

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu