Úvod » Technika » Domácí servis kol » kola » Doplnění drátu do výpletu, docentrování kola

Doplnění drátu do výpletu, docentrování kola

Prasklý drát nebo lehce rozcentrovaný ráfek jsou poměrně častými bolístkami zvláště u biků. Stačí trefit kámen a ráfek zapláče. Tyto rány, jsou-li jen povrchové, se však velmi snadno hojí. Pravda, obtížněji u zadního kola, neboť většinou bývá nutnost sundat kazetu. Pak už stačí jen centrklíč, jako centrovací vidlice postačí samotný bicykl. Řeč bude o pouhém lehkém docentrování, případně i doplnění drátu. Větší zásahy včetně zaplétání kola schováme jako téma do budoucna.

1. Drát praskne ve většině případů v ohybu, tedy u příruby náboje. Pro snadnou manipulaci při odstranění z výpletu pomůže, když drát ohnete. Snáze se s ním pak pohybuje v závitu niple.

2. Pokud navíc vykloníte drát do strany, opře se nipl o kraj otvoru v ráfku a neprotáčí se. K odstranění prasklého drátu tak není zapotřebí žádné nářadí.

3. Jestliže drát praskne u niple, není zapotřebí sundávat plášť. Stačí vypustit duši a plášť zmáčknout ke straně. Po odklopení ochranné pásky pod duší stačí nipl vyměnit za nový.

4. Nový drát (samozřejmě odpovídající délky) je potřeba navléct přesně tak, jak byl nasazen ten původní. Hlavičky drátů by se na přírubě náboje měly střídat – jeden drát je provlečen z vnější, další z vnitřní strany náboje.

5. Pro snadné nasazení drátu do závitu niple stačí drát nepatrně prohnout. Zkrátí se jeho délka a nipl jde na závit natočit rukou. Zatím jej příliš nedotahujeme centrklíčem.

6. Poté přichází na řadu docentrování kola. Ráfek bude házet na opačnou stranu, než na které praskl drát. Pro docentrování stačí kolo upnout do rámu a dotáhnout čelist brzdy tak, aby se špalky přiblížily více k ráfku. Ráfek pak bude při točení škrtat o špalek přesně v bodě, který je potřeba napravit. U centrovací vidlice je to samozřejmě stejné a přesnější.

7. Při doplnění pouze jednoho paprsku a drobných docentrováních ráfku platí jednoduché pravidlo. Vždy je potřeba dotáhnout drát na opačné straně, než na kterou ráfek „hází“. Nebo varianta číslo dvě v případě pouhého docentrování kola – povolení paprsku na té straně, na niž ráfek „hází“. Pokud se tedy ráfek v určitém bodě vychyluje doprava, je potřeba dotáhnout paprsek na levé straně, nebo povolit ten na straně pravé, a to vždy nejblíže postiženému místu.

8. Pokud je ráfek rozcentrovaný na větší ploše, například tří paprsků, je nutné skombinovat obě možnosti – dva dráty proti postiženému místu dotáhnout a dva dráty, které vedou z protější příruby náboje mezi ně, povolit. Pokud bychom je totiž pouze dotahovali, mohlo by dojít k rozhození ráfku i na výšku. A to už vyžaduje větší zásah, počínaje demontáží pláště a využitím centrovací vidlice. O tom ale až někdy jindy.

Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře