Úvod » Technika » Domácí servis kol » Běžná údržba odpružení

Běžná údržba odpružení

O jednotlivých systémech odpružení bylo popsáno mnoho řádek, stejně tak i o jednotlivých modelech vidlic či tlumičů. Jedná se někdy více, někdy méně, o technicky složité komponenty, na jejichž správném chodu závisí i výsledné jízdní vlastnosti kola. Mylně se domnívají ti, kteří tyto komponenty považují za bezúdržbové, protože na kole je opravdu málo takovýchto součástek a odpružená vidlice či tlumič k nim rozhodně nepatří. Přinášíme několik tipů, jak předcházet nepříjemným závadám způsobeným zanedbanou údržbou, která u pružících segmentů současně znamená snižování životnosti.

  1. Nečistoty na kluzácích a kolem těsnění důkladně otřeme suchým a čistým hadrem. Očista by rozhodně měla proběhnout pokaždé vyjížďce či závodě ve zhoršených podmínkách, ovšem pravidelnost by měla platit i při provozu v suchu.

  2. Ochranné pryžové manžety, pokud je jimi vidlice vybavena, vyjmeme z uložení v těsnění, zevnitř vytřeme a necháme je přes noc volně na kluzácích, aby vyschly. Tato očista je vhodná především po umytí kola či po delší jízdě v dešti. Jestliže tak nečiníme, usazující se prach a voda mohou narušit hladké plochy kluzáků.

  3. Pro hladký chod vidlice mažeme kluzáky a těsnění silikonovým, popřípadě teflonovým olejem, podle doporučení výrobce. Jiný druh raději nepoužíváme, protože hrozí narušení pryžových částí. Mazáním delší dobu před vyjetím (například večer) dáme oleji šanci provzlínat do těsnění, a také předejdeme nabalování nečistot.

  4.  Jestliže pružení zajišťuje vzduch či vzduchová patrona, čas od času zkontrolujeme jeho tlak. Pro jeho správnou hodnotu se opět řídíme podle doporučení výrobce.

  5. Pokud je vidlice vybavena pružinami nebo elastomery, jejich údržba by měla být častější než jednou za sezonu. Občas je vyjmeme, vyčistíme a namažeme doporučenou vazelínou. Ta bývá pro hladký chod vidlice většinou řidší než vazelína do ložisek.

  6. Některé modely vidlic se promazávají pomocí maznic a mazací pistole. Její pořízení je poměrně nákladná záležitost, vyplatí se proto raději kontaktovat servis, který jí je vybaven.

  7. U vidlic s tlumením pomocí otevřené olejové lázně (např. Marzocchi) se doporučuje po prvních 500–1000 km provést výměnu oleje. Dochází totiž k „záběhu“ nového komponentu a veškeré při něm uvolněné nečistoty či drobné částečky mohou narušit těsnění vidlice a tím podstatně snížit její životnost. Tento úkon je lepší provádět v odborné dílně.

  8. Riziko poškrábání hladkých ploch kluzáků u vidlic, které nejsou vybaveny pryžovými manžetami (až na výjimky se jedná o celou současnou produkci), lze v extrémních podmínkách snížit pomocí neoprenových návleků se suchým zipem. Jejich výhodou je možnost snadného odejmutí z vidlice, vyprání a následného vysušení.

  9. V případě zadního odpružení také platí výše uvedené, tedy především snaha o udržení čistoty plochy pracovního pístu tlumiče. Zde jsme ušetřeni o jeho rozebírání, to lze doporučit jen a jen servisu, mažeme opět část kolem jeho těsnění.

  10. Tlumič můžeme také opatřit neoprénovým návlekem, který eliminuje destrukční činnost nečistot. Dobré jsou také krátké blatníčky chránící pouze tlumič (např. GT takto vybavuje své fully v sériové nabídce).

  11. Jestliže se jedná o vzduchový tlumič, kontrolujeme tlak podle tabulek doporučených výrobcem, opět aspoň jednou za měsíc podle četnosti vyjížděk. Malý tlak nejen zcela mění vlastnosti celého kola, v extrémním případě může být pro tlumič i ničivý.

  12. Nezapomínáme také na kontrolu dotažení šroubů všech uložení zadní stavby a stejně tak i na promazání čepů vzlínavým olejem (např. WD-40).

Štítky

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře