Úvod » Články k časopisu » Deset z deseti

Deset z deseti

Do hodnocení našich testů se tak nějak potichu a kradmo, bez velké pompy, ale bohužel rovněž bez důkladnějšího vysvětlení vloudila Velo známka, která v ideálním případě má touženou hodnotu 10/10. Zařadili jsme ji ve snaze zdokonalit naše závěry. Tento úvodník je reakcí na jednu mailovou výměnu a má za úkol vnést do hodnocení více světla. Dotazy či připomínky v mailu totiž šly postupně až na jádro a vyzdvihovaly či naopak zpochybňovaly zohlednění některých parametrů, a mně to jen připomnělo, že jsme sice zavedli toto transparentní označení lídrů testu, ale nedostatečně jsme vás seznámili s tím, z čeho hodnota známky vychází. 

Začnu testy kol. U nich je samostatně hodnoceno pět vybraných důležitých parametrů, abyste si mohli vybrat ten pro vás důležitější. Jejich prostý součet ale nikdy nemůže stanovit objektivní výslednou známku hodnocení kola, není úplný – testujeme sériové modely, a tak chybí například obodování komponentů, jako jsou řídítka, sedlo, pláště, zapletená kola. A ty se také, leckdy významně, promítají do vlastností celku. To vše dohromady pak zahrnuje právě Velo známka. Naopak zcela vynechán je design, naprosto subjektivní záležitost, kterou nelze do objektivního hodnocení zahrnovat. To vnímám jako prvek bez diskuzí. 

Velo známka ale navrch zohledňuje i poměr ceny a výkonu a také hmotnost, pro někoho dva možná trochu diskutabilní parametry. Proč? Zkuste odpovědět na otázku, jak důležitý je tabulkový kilogram navrch u kola, na němž to při jízdě nijak nepocítíte. Je odpověď snadná? Myslím, že není. Vždyť vzato z druhé strany – pokud jsou vedle sebe dvě funkčně stejně výborná kola, stejně osazená, absence jednoho dvou kilogramů u jednoho z nich se v určitých momentech prostě projeví. 

Abychom ještě více oddělili vliv některých „čistě spotřebních“ a snadno vyměnitelných komponentů na jízdní vlastnosti celku, doplnili jsme již dříve naše tabulky o hmotnost samotných zapletených setů a nově zvlášť také plášťů s dušemi. Budete přesně vidět, co se také mohlo promítnout do akcelerace. Měnit celé zapletené sety či třeba odpružení už nedává valný smysl, hodnotíme sériová kola, a tak je nutné k nim přistupovat. 

A zmíněná diskutabilita poměru ceny a výkonu? Proti zohlednění hovoří podle jednoho argumentu to, kdo že pozná rozdíl ve funkci či životnosti mezi SLX a XT. Pro samozřejmě to, že rozdíly tu jsou. A je tu i souvislost s hmotností – stejně jako vyšší hmotnost může (ale také nemusí) znamenat třeba větší odolnost a životnost rámu, může totéž přinést (a nemusí) lepší sada. Na to jsou však naše testy příliš krátkodobé – rozumějte: netrvají několik let či několik tisíc kilometrů. 

Velo známka je používána i u komponentů a doplňků, kde zahrnuje vše podstatné pro konkrétní typ produktu. Co to je, zmíníme vždy v textu. Ani tady ale není situace jednoduchá, a tak někdy známku raději vynecháme. Například v tomto vydání u testu pumpiček. Na jedné straně je exaktně změřený výkon, na druhé ale jsou rozměry, z nichž výkon vychází. Netroufáme si rozhodnout, zda je důležitější výkon bez ohledu na to, že se pumpa nevejde do batohu, anebo miniaturní provedení, s nímž při foukání potrénujete paži o pár minut déle. Obé má své výhody, jejichž preference je velice subjektivní. 

Nebudu tento úvodník končit s vítězoslavným pocitem, jak jsem objevil Ameriku. Jeho náplň vzešla především z vašich postřehů. Stejně tak uvítám jakýkoliv váš názor, který nám pomůže vylepšit kvalitu testů. Děláme je ostatně právě pro vás a chceme tak činit co nejlépe. To samé platí pro časopis.