Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-05-26T11:34:00 --><p>Pokud by se hlasovalo o kolo sezony 2011 s největším sexappealem, Cannondale Jekyll by stál na předních místech – přesněji řečeno stál by určitě na podiu. Není to ale jen hezká tvářička, čím krátce po představení pobláznil davy.</p>

Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2

Síla znovuzrozeného Jekylla, ikony uložené Cannondalem na několik let k ledu, spočívá nejen v měnitelnosti zdvihu mezi 90 a 150 mm – a spolu s ním i celkového projevu a charakteristiky kola – páčkou na řídítkách, ale také v novém tlumiči Dyad RT 2 a v propracovaném karbonovém rámu. 

  • cena > 115 999 Kč
  • hmotnost > 12,7 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) > 1920/2360 g
  • rám > uhlíkový kompozit, new Jekyll HiMod Nano full carbon, středové pouzdro BB30, ISCG 03
  • vidlice > Fox 32 Talas RL FIT, pevná osa 15QR, sloupek 1,5″
  • tlumič > Fox Dyad RT2 zdvihy > stavitelné, zadní stavba 90/150 mm, vidlice 120/150 mm
  • řazení > Sram X7 (3×10)
  • přehazovačka > Sram X9
  • přesmykač > Sram X7
  • kliky > FSA Afterburner BB30 (42/32/24 zubů)
  • zapletená kola > SunRinglé BlackFlag Expert Plus
  • pláště > Schwalbe Nobby Nic PaceStar 2,4″, tubeless ready
  • brzdy > hydraulické, kotoučové Avid Elixir CR (disky 185 mm)
  • výbava > sedlo Cannondale Stage, sedlovka, představec (90 mm) a řídítka (720 mm) Cannondale C2

Srdce a svaly 

Srdcem celku je originální tlumič. Dyad RT2 se totiž při pružení roztahuje, nikoliv stlačuje. Při pohledu na něj vás jistě napadne podobnost s řešením Scottu, čemuž není co se divit – stojí za ním ten samý člověk, vývojář Peter Denk, který v běhu času změnil působiště. Za vznikem Dyadu ale je i spolupráce Cannondalu s Foxem. 

Dyad disponuje dvěma pozitivními komorami (huštěny jsou společným ventilem) se samostatným útlumem komprese a nezávislým okruhem tlumení u každé z nich a sdílenou komorou negativní. Každá z pozitivních komor tedy má i vlastní plovoucí píst, který separuje vzduch od oleje. Komory spojuje a rozděluje vřetenovitý ventil ovládaný páčkou ze řídítek, který určuje, v kterém modu – Flow či Elevate – bude tlumič pracovat. 

V režimu Flow operujícím s plným zdvihem 150 mm jsou pozitivní vzduchové komory spojeny. Kombinace velkého objemu vzniknuvší „jedné“ pozitivní komory a stejně tak nezávisle nastavitelné vzduchové komory negativní má přinést chod podobný ocelové pružině – velmi lineární, citlivý, rychlý v reakci na impulz. Ale to není vše – středové pouzdro míří v tomto modu níže oproti druhému režimu zhruba o centimetr, spolu s ním i těžiště, vidlice se položí (asi o jeden stupeň), což dohromady znamená stabilitu biku ve velkých rychlostech. 

Při volbě režimu Elevate vřetenovitý ventil uzavře jednu ze dvou pozitivních komor, zmenší se objem vzduchové pružiny, sníží se zdvih a dosáhne se progresivního projevu pružení. Současně se sníží sag zhruba o 40 %, čímž se opět zvýší pozice středového pouzdra a napřímí vidlice. Jezdec tak zůstává v optimální pozici pro stoupání. Tlumení pracuje v součinnosti s progresivním pružením a limituje nechtěné pohyby systému odpružení v reakci na šlapání. 

Video z testu Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2

Nižších a progresivních 90 mm je tedy určeno pro lehký terén a stoupání, plných a lineárních 150 mm pro vše ostatní. Dyad je tedy tlumič, který umí nabídnout dva totálně odlišné, ale přesto plnohodnotné provozní mody. 

Kostra 

Pro rám Jekylla byl použit nový materiál Hammertime Carbon. V jeho konstrukci jsou ultra-vysokopevnostní vlákna BallisTec, jež byla vyvinuta ve zbrojním průmyslu pro prvky ochrany proti průstřelu, dále mechanicky rovněž velmi odolná pojiva a vlákna high-modulus pro zajištění tuhosti. Materiál by tak dle firemních sdělení ve výsledku měl být lehčí a pevnější než hliníková slitina a k tomu houževnatější než ocel. Může za to i důsledné orientování vláken ve struktuře kompozitu, ale také technologie ECT (Expandable Core Technology), která nepoužívá klasické tlakované vzduchové polštáře pro vytvarování trubky ve formě, ale vnitřní formy ze speciálního polystyrenu EPS. 

Jekyll má i dvě hliníkové verze (karbonové jsou tři) vyrobené ze slitiny řady 6000. Hliník ale najdeme i u karbonového provedení, se spojováním těchto dvou velmi odlišných materiálů má Cannondale ostatně dlouhodobé zkušenosti. Pro maximalizaci pevnosti a spolehlivosti rámu je to především středové pouzdro s oky ISCG pro možnost montáže převodovky či napínáku řetězu, jež je obrobeno na CNC stroji. Hliníkové jsou i konce vahadla a vzpěr, patky a úchyty čepů na rámu. 

Fotogalerie detailů Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2

Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2 Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2 Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2 Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2
Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2 Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2 Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2 Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2
Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2 Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2 Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2 Cannondale Jekyll HiMod Carbon 2

Další zkratkou, kterou zaregistrujete ve spojení s Jekyllem, je ECS-TC – skrývají se za ní dlouhé duté osy o průměru 10 mm, na nichž se otáčí části zadní stavby. Osy jsou uloženy v ložiskách, jež mají velký rozestup – ten je umožněný například značnou šíří spodní trubky (v nejširším místě 80 mm) i vahadla. To je velké plus pro tuhost celku. A co víc, u čepů nad zadními patkami jsou použita také dvě ložiska, nikoliv standardní jediné. Navýšení tuhosti pomáhá i zadní 12mm pevná osa systému 142+, jež se ovládá imbusovým klíčem (5 mm). Vyjmutí i nasazení kola je ale i přesto velmi snadné a rychlé. Pevnější by dík své konstrukci a uchycení měla být i patka přehazovačky. 

Horní trubka se jmenuje Clashnikov top tube a je pro ni typické rozdvojení – opět pro posílení tuhosti celku. Mimo to je snížená, takže je usnadněno i manévrování nad rámem v náročných pasážích. Použití krku vidlice s neměnným průměrem 1,5“ komentuje Cannondale výstižně: „Někdy je větší opravdu lepší!“ 

Mezi výhody rámu Jekyll řadí výrobce také konstrukci bez přerušované či zprohýbané sedlové trubky – standardní podoba základního rámového trojúhelníku také přidává rámu na pevnosti, umožňuje neomezený výškový pohyb sedlovky a v neposlední řadě i montáž košíku na láhev. 

NAŠE ZKUŠENOSTI S FUNKCÍ TOHOTO SKVOSTU HLEDEJTE V ČERVNOVÉM VELU.
Menu