Velo Stars 2011: Trek Superfly Elite 29“

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-04-21T15:47:15 --><p style="text-align: justify;"><strong>Zadáte-li do internetového překladače slovo superb, po stisku enteru se objeví pojmy jako skvostný, nádherný, vynikající, jedinečný, luxusní, úžasný a další podobné superlativy. Po našich zkušenostech z následujícího testu se nebojíme říci, že všechny do jednoho lze použít ve spojení s Trekem Superfl y Elite 29“. Nebyl to test, byl to úžasný let. </strong></p>

Specifikace Trek Superfl y Elite 29"

  • cena > 119 929 Kč
  • hmotnost > 10,34 kg (vel. L – 19", bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) > 1870/2380 g
  • rám > uhlíkový kompozit, monocoque
  • vidlice > Fox F29 RLC, kuželový sloupek, 100 mm
  • řazení > Sram X0 (2×10)
  • přehazovačka > Sram X0
  • přesmykač > Sram X0
  • kliky > Sram X0 (39/26 zubů)
  • zapletená kola > Bontrager X Lite FCC Scandium Disc 29
  • pláště > Bontrager Jones (2,2")
  • brzdy > hydraulické, kotoučové Sram X0 (disky 160 mm)
  • výbava > Bontrager Evoke 3, Bontrager Race X Lite

Nejvyšší 29“ hardtail z kolekce Garyho Fishera od Treku dostal krom odlišného lakování oproti loňsku také kompletně přepracovaný rám, jemuž snad až na PM úchyt třmenu brzdy nechybí žádné moderní konstrukční prvky, jež bychom u špičkového kompozitového rámu v dnešní době očekávali. Začněme hliníkovými vložkami, jichž zde nalezneme poskrovnu, rám je oproti předchůdci z kompozitu tvořen téměř ze sta procent. Ložiska hlavového složení pro konický krk vidlice se vkládají přímo do rámu a dosedají rovnou na kompozit, stejně tak i středové složení, jež je nalisováno přímo do rámu. Celokompozitové jsou rovněž zadní patky, jen malé hliníkové plátky je chrání proti omačkání nábojem a upínáky. Oproti předchůdci tak rám Superflye údajně shodil 150 gramů, torzní tuhost se však především díky nárůstu rozměrů rámových trubek měla zlepšit o 15 procent. 

Trek Superfly Elite 29

Staré známé zkratky a pár nových 

E2, G2, FCC, DM, BB95, tolik zkratek na jednom rámu! Vezměme je popořadě. E2 je trekovské označení kuželového sloupku, zde samozřejmě nechybí. Pojmem G2 neboli Genesis 2 je označena exkluzivní geometrie vyvinutá pro 29“ horská kola, která spočívá ve větším předsazení osy předního náboje. U 26“ kol je standard 39 mm, zde má předsazení hodnotu 51 mm. Smysl je ve zmenšení stopy předního kola, což přispívá ke zlepšení ovladatelnosti biku v malých rychlostech. Novinka FCC (Fisher Control Column) značí zvětšení dosedací plochy příruby předního náboje, účelem je samozřejmě zvýšit tuhost tohoto spoje bez nutnosti použít pevnou osu. DM neboli Direct mount je zase označení přímo na rám montovaného přesmykače, který díky útlejší konstrukci bez přítomnosti objímky zvětšuje průchodnost zadního kola. A konečně BB95 středové složení naznačuje, že šířka středové trubky nemá jinou hodnotu, než je právě 95 mm. V porovnání s 68 až 73 mm u klasických rámů už se jedná o solidní „ropovod“. 

Ošacení od domácího krejčího 

Čekat, že se na komponentech kol Trek objeví jiný nápis než Bontrager, by bylo pošetilé. Keith Bontrager, jedna z hlavních postav kalifornské „bikové revoluce“, rámař a konstruktér, dál vyvíjí pro značku Bontrager (patřící Treku) komponenty s nemalou přidanou hodnotou. Na Superflyi tak rotují zapletená kola se skandiovými ráfky, do kterých bylo vyvrtáno pouze 29 děr – ano, jedna je pro ventilek. Kovaný představec z hliníkové slitiny pak silně třímá kompozitová řídítka s nemalou šířkou 680 mm a ještě větším zahnutím 9°. Znalci již vědí, že se jedná o model Big Sweep. Kompozitovou masku má nasazenu i sedlovka, jejíž větší část je však tvořena hliníkovou slitinou. Naše pozadí pak bude v těsném kontaktu s novým sedlem Evoke 3, jehož ližiny byly vyrobeny z titanové slitiny. 

A ten zbytek… 

Ostatní části výbavy také rozhodně nepatří na smetiště. Pohon v podání nového Sramu X0 obhospodařuje desetirychlostní kazetu na jedné straně a dva převodníky na straně druhé. Řazení Trigger Shifter je u Superflye namontováno na jedné objímce (MatchMaker X) s brzdovými pákami Avid Elixir CR (pardon, tedy Sram X0), řídítka tak nejsou „zanesena“ přehršlí objímek, estetický dojem tohoto řešení je bezvadný. Jednu objímku navíc bychom přesto na řídítkách viděli rádi, a to dálkový zámek vidlice Fox F29. Přece jen zde máme tu čest se sportovním, neřkuli závodním strojem, u kterého by měl být dálkově ovládaný zámek standardem. Jenže ten od Foxu je vyvinutý v Shimanu, kdo ví, jestli by tedy snesl sedět na jednom bidýlku spolu se Sramem. 

Video: focení Treku Superfly Elite 29"

Video pro nenáročného diváka popisující zákulisí focení exkluzivního testu Treku Superfly Elite 29" do rubriky Velo Stars 2011.

Kolo bylo zapůjčeno k testu z prodejny Euro Bike Praha (www.eurobike-praha.cz).

Více o tomto kole a výsledky testu najdete ve Velu 5/2011.

Foto: detaily Treku Superfly Elite 29"

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Trek Superfly Elite 29

Menu