VELO Stars / SCAPIN Nyro: Když krása musí stačit

28.2.2017

Scapin založený roku 1957 lze zcela oprávněně prohlásit za pravou italskou klasiku. Značka původně vyráběla pouze silniční kola, což je vzhledem k době vzniku pochopitelné, nástup MTB však nezůstal u Italů bez reakce, v současné době tak horská kola zabírají zhruba polovinu katalogu Scapinu. Ten pro výrobu svých rámů používá jak zakázkově upravené sady ocelových trubek od firmy Columbus, tak i trubky z hliníkové slitiny a uhlíkových kompozitů. Tím pravým kořením produktové řady italského výrobce jsou však rámy kombinující dva různé materiály, zpravidla kov a uhlíkový kompozit. Důvody pro kombinaci dvou materiálů jsou stále stejné – získat ty lepší vlastnosti z každého z nich. U kovů to je dostupnost a snadné zpracování, u kompozitu hmotnost a případná poddajnost či pružnost. Pokud se pak napojení zpracuje nejen funkčně, ale také esteticky na úrovni, má výsledný produkt velký potenciál nadchnout srdce nejednoho milovníka cyklistické techniky.

SCAPIN Nyro

Ingredience na pravou italskou pizzu

Technické parametry
SCAPIN Nyro

  • cena > 127 260 Kč
  • hmotnost > 10,6 kg (vel. L – 19", bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) > 1580/2080 g
  • rám > ocel Columbus Spirit/kompozit 3K Alto Mod, integrovaná sedlová trubka
  • vidlice > RockShox SID RLT, 100 mm
  • řazení > Shimano XT (3×10)
  • přehazovačka > Shimano XT
  • přesmykač > Shimano XT
  • kliky > Shimano XT (42/32/24 zubů)
  • kola (náboje/ráfky) > zapletená kola Fulcrum Red Metal 1
  • pláště > Michelin Wild race’r Advance (2,0")
  • brzdy > hydraulické, kotoučové Shimano XT (disky 160 mm)
  • výbava > FSA SL-K, Selle Itallia Flite

Firma Scapin dráždila na různých světových výstavách smysly naší redakce dlouhá léta, a tak když se díky novému českému dovozci dostala konečně do našich končin, neváhali jsme ani na moment a okamžitě ji nominovali do rubriky Velo stars. Jednohlasně jsme se při nominaci shodli na rámu, který kombinuje prazákladní materiál, tedy ocel, s materiálem, jenž je ve světě jízdních kol současným vrcholem – uhlíkovým kompozitem. Vy, naši čtenáři, jste pak Scapin vybrali z nominovaných kusů mezi finalisty, kteří se objeví na stránkách Vela.

Rám testovaného modelu Nyro je vyroben ze zakázkově tvarované sady Columbus Spirit, jejíž základ tvoří vysokopevnostní mikrolegovaná ocel. Z ní je vytvořena zadní stavba s prohnutými sedlovými i řetězovými vzpěrami, hlavová trubka a spojky, do nichž jsou vlepeny kompozitové trubky, přičemž délka té sedlové mluví jasně – zde nebude sedlovky potřeba. Zaujme i profil dolní rámové trubky, která se od středového pouzdra k hlavové trubce zužuje. Technickou lahůdkou je perforovaná hlavová trubka s vyřezaným logem výrobce či originálně pojatá levá patka, bezchybně připájená k trubkám zadní stavby. Středové pouzdro je schopno pojmout složení BB30 či přes redukci klasický střed. Veškeré svary jsou naprosto precizní, kvalita zpracování rámu je špičková. Ocelové části byly ošetřeny speciální povrchovou úpravou pro zabránění korodování. Malou výtku zaslouží zámek sedlovky, který nebyl zcela nejlehčí a jeho instalace do rámu vytvořila nejednu vrásku na oroseném čele. V případě tohoto rámu však tento komponent montujete jen jednou.

Komponentové osazení je přijatelným kompromisem mezi špičkovou funkcí a akceptovatelnou cenou.

Geometrie
SCAPIN Nyro

(vel. L – 19", neoznačené údaje v milimetrech)
horní trubka 602, rozvor 1078, zadní stavba 418, sedlový úhel 73°, hlavový úhel 70,5°

Geometrie SCAPIN Nyro

Pohon obstarává kompletní třicetirychlostní sada Shimano XT, krom změny převodů pak dostalo Shimano XT za úkol i deceleraci. Z Itálie pocházejí také zapletená kola, Red Metal 1 je třetí nejvyšší set v nabídce Fulcrumu. Ráfky připravené spolupracovat s bezdušovými plášti poutají k nábojům přímé silné dráty z hliníkové slitiny. Za exkluzivitou rámu nepokulhávají ani komponenty ovládání, řídítka a představec od italského FSA pocházejí ze sady SL-K. Na postu vidlice však produkt z Apeninského poloostrova neobjevíme, osazen byl kousek od zámořské firmy RockShox, konkrétně sportovní XC model SID RLT disponující 100 milimetry zdvihu, jež je možné zmrazit přes dálkový ovladač zámku PushLoc.

POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU A VÝSLEDKY TESTU NAJDETE V DUBNOVÉM VELU!


Fotogalerie SCAPIN Nyro

SCAPIN Nyro

SCAPIN Nyro

SCAPIN Nyro

SCAPIN Nyro

SCAPIN Nyro

SCAPIN Nyro

SCAPIN Nyro

SCAPIN Nyro

SCAPIN Nyro

Jaroslav Novák
Foto: Rudolf Hronza 

Menu