LEHKÉ ROZCVIČENÍ PŘED VRCHOLEM

28.2.2017

Velo má za sebou prázdninovou pauzu, která ale samozřejmě pranic nezajímá vývojáře. Vlastně už od začátku června jsme pod ostrou palbou informací o novinkách v produkčních řadách cyklistických výrobců. Začalo to malými dávkami (třeba v podobě Cannondalu a Scottu, viz prázdninové dvojčíslo), mezi nimiž se záhy ztratily pauzy a nastala nepřetržitá střelba značné kadence. Její následky představují docela velkou část obsahu tohoto vydání. 

V terénu jsme se mohli seznámit s novinkami takových značek, jako je Specialized, Trek, GT, BMC či KTM, s mnoha dalšími pak prostřednictvím tiskových zpráv a podobně. Dá se z dosavadních informací něco vysledovat, nový trend, silný proud, zásadní novinka? Těžko soudit podle několika respondentů celý národ, ale náznaky tu jsou. Z již tak lehkých rámů zmizely další gramy, a to docela výrazně, nejednou třeba o desetinu. Další komponenty či části rámů podlehly karbonu. Je tu ale i protitah – nejedna značka se pochlubila novým modelem, u něhož vyzdvihla tuhost nade vše. A ejhle, v porovnání s předchozím provedením překvapivě vzrostla i hmotnost. Proč překvapivě? Inu, dosud jsme byli zvyklí slýchat, jak hmotnost klesá ruku v ruce s rostoucí pevností. Že bychom se tedy blížili nějakým limitům karbonu? Že by je tento svatý grál mnoha cyklistických konstruktérů opravdu měl a oni to podobným způsobem nepřímo přiznali? Asi ne. Limity tu budou, ale cesta k nim ještě chvíli potrvá. Zmíněné případy obětování váhy na oltář tuhosti jsou výjimečné, většinou se opět odlehčovalo a zpevňovalo. 

Tuhost míří výše i u spojení nábojů kol s patkami rámů a vidlic, ať už je to prodloužená a silnější zadní pevná osa i u XC strojů (viz například Trek a Specialized), nebo „jen“ krytky běžné přední osy zvětšující styčnou plochu. Loni a předloni více se rozšiřující pevné osy vidlic zřejmě ukázaly, že i na těchto místech jsou ještě rezervy. 

Mezi trendy zůstává i letos 29“. Můžeme zopakovat tvrzení, jehož jsme se již dopustili loni, nejspíš i předloni – kdo je neměl, má je, kdo je měl, má jich více. Nejdále šel Trek, z nuly na sto za tři vteřiny. Důvod je zřejmý – ukončení existence koncernové značky Gary Fisher a vytvoření Trek GF Collection. Specialized opět vylepšil geometrie, takže defi nitivně smazal kdysi nepřekročitelné rozdíly mezi 26“ a 29“, a přidal řadu modelů. Svým dílem přispělo GT, KTM a další. 

Tyto informace jsou nahlédnutím za oponu, kterou odhrne již za několik dnů veletrh Eurobike. Máme se evidentně opět na co těšit – a ti z nás, co mají slabinu pro techniku, možná i obávat. 

Svou „mezisezonní“ změnou prošel i náš časopis, který má nový přírůstek. Po odchodu Štěpána Hájíčka se budete pod články pravidelně setkávat se jménem Jaroslav Novák. Seznámili jsme se s ním již před lety na jednom z Velo campů. Tehdy při besedě s redakcí kladl spoustu otázek a měl připomínky k některým článkům, zejména testům, ve Velu. Nedávno využil příležitost stát se součástí časopisu a podílet se na jeho vzniku. A co si pro vás ještě připravilo Velo na příští sezonu? Prozradím jen to, že zajímavé nové či navrátivší se rubriky. Jaké, to uvidíte v podzimních vydáních. 

Menu