GIANT Anthem X Advanced SL 0

28.2.2017

Giant v loňské kolekci představil zcela zásadně přepracované silniční rámy, které vznikly technologií Advanced Composite Technology. Tu si „daroval” k výročí 20 let jeho práce s karbonem. Letos ze silnice těží i horská kola, přesněji fully, vedle Anthemu X také Trance X. Technologie zahrnuje nejen materiál a výrobní postup, ale i tvary trubek a další detaily. Používána je ve dvou stupních: Advanced a Advanced SL. U námi testovaného top modelu jde samozřejmě o vyspělejší variantu SL.

 

Za vlastními technologiemi stojí velká výhoda Giantu – nemusí spoléhat na žádné subdodavatele, vše je schopen jako jeden z mála vyrobit sám. Má tak absolutní kontrolu nad výsledkem, od náčrtku po finální sériový produkt – kupuje pouze vlákna, ale například už pryskyřice, prepreg, formy a podobné jsou vlastní. Vlákna pro Advanced SL pochází od renomované firmy Toray, jsou označena jako T800 (číslo udává počet vláken na centimetr čtvereční, v současnosti nejlepší dostupná u tohoto výrobce). Rámy nejsou stvořeny jako monocoque, jednotlivé části jsou spojeny technologií Fusion, tedy dvojstupňovým lisováním. Dostupnější řešení Advanced užívá vláken T700 a rámy jsou vyráběny právě jako monocoque. Zazněla-li v předchozích větách čísla, můžeme ještě chvíli pokračovat.

Na postu top modelu nahradil Anthem X Advanced SL 0 loňský hliníkový bike. Oproti němu jako celku je lehčí o 8,7 %, úspora u samotného rámu činí rovných 200 g – nyní váží 2,1 kg ve velikosti M. (Giant letošní kolekci fullů vůbec podrobil razantní dietě – zmiňme třeba 27% snížení hmotnosti u DH speciálu Glory či 15% u univerzálního trailbiku Trance X, letos také poprvé karbonového). Na tomto místě se mi vybavuje komentář Roba Trnky, jenž za náš časopis absolvoval loňský testovací kemp s novinkami Giantu: „Nový Anthem X je raketa, při jejímž vylepšování určitě stál někdo inženýrům Giantu na krku těžkou botou a řval a řval a řval, že to jde ve chvílích, když oni měli dojem, že už to nejde.” A pak to evidentně šlo.

Čísla označují i roky. Profesionál týmu Giant, Adam Craig, odjezdil sezonu 2008, aby přinesl konstruktérům co nejvíce poznatků při stavbě karbonové novinky. V roce 2009 pak testoval při závodech Světového poháru prototypy a v roce 2010 tu máme plod práce jeho i celého týmu konstruktérů.

TOLIK ÚVOD TESTU V RUBRICE VELO STARS 2010. PODROBNÝ POPIS TECHNOLOGIÍ, VÝBAVY, ALE I ZKUŠENOSTI Z JÍZDNÍ PROVĚRKY NAJDETE V ÚNOROVÉM VELU. ZDE JE FOTOGALERIE TESTOVANÉHO KOLA – SNÍMKY JSOU V NÁHLEDOVÉM, ALE I V PLNÉM ROZLIŠENÍ, ABY VÁM NEUŠEL ŽÁDNÝ DETAIL.

Menu