Trek 2010 aneb nová kola na Starém kontinentu

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2009-08-14T11:56:14 --><p>Trek letos opustil domovský Wisconsin a dovezl evropským novinářům své novinky pro příští sezonu téměř až pod nos. Místem, odkud začali Američané svou novou evropskou invazi, se stala alpská vesnička Altaussee v sousedním Rakousku.</p>

Oblast Solné komory je bikersky vděčnou lokalitou vzdálenou zhruba dvě hodiny jízdy od naší jižní hranice. Můžete tedy ráno naložit kolo do auta a ještě týž den stihnete pořádný švih. Přesně tak je naplánována i akce Treku. Po zhruba pětihodinové cestě dorážíme na místo. Právě včas, abychom stihli uvítací proslov. Pak už není na co čekat – na stojanu se houpá řada natěšených karbonových Top Fuelů ve výbavě 9.8. Podle samolepek se jmény a vlaječkami nalézáme biky, které nám budou společníky po zbytek odpoledne, a vyjíždíme.

Top Fuel – inovace pouze dílčí
V základu je karbonový Top Fuel 2010 stejný jako ten letošní. 100mm čtyřčepový rám je charakterizován nezkracovací prodlouženou sedlovkou nabízející deseticentimetrový prostor k nastavení výšky sedla, karbonovými vzpěrami, magnéziovým vahadlem vyrobeným z jednoho kusu a úplnou absencí kovu v místech, kam se vkládají ložiska. Konstrukčně nejzajímavější je umístění jednoho čepu přímo do osy zadního kola – systém ABP (Active Braking Pivot), který má za úkol především zachovat aktivitu odpružení při brzdění. Zde nově užitá verze Race je o 19 mm užší (kolo lze bez problémů upnout do trenažéru) a umožňuje manipulaci s rychloupínákem pouze jednou rukou. Váha rámu s tlumičem činí 1950 g.
Testovací bike byl vybaven inovovanou vidlicí Fox s uzavřenou patronou FIT (dříve otevřená lázeň) a sadou XT. Ačkoli se jedná o závodní full, byly zde použity 660 mm široké karbonové vlaštovky RaceFace Next SL 3/4. Díky nestísněnému posedu i vynikající funkci odpružení je Top Fuel univerzálnější a zábavnější, než by se mohlo zdát. Při jízdě do kopce nejste díky nízké hmotnosti a možnosti užít výrazný efekt ProPedalu nijak hendikepováni, ve sjezdech je kolo perfektně ovladatelné a díky nepatrně více položené vidlici si troufá na hodně. Jediným limitem se staly použité pláště. Bontrager totiž přichází s kompletně přepracovaným systémem obutí a na Top Fuelu se chtěl logicky pochlubit rychlými gumami XR1. Jejich dezén v podobě malých kostiček a úzký rozměr ale nebyl na zčásti šotolinových cestách a zčásti bahnitých trailech tím pravým. Jediné, co o nich tedy můžeme říci je, že jejich ideální životní prostředí vypadá jinak.

 

Fuel EX – nové srdce v novém těle
Druhý den na nás čekají Fuely EX, tedy 120mm trailbiky. Trek konečně odkládá skromnost a rozdává nám kola v nejlepší výbavě (9.9). Rám s tlumičem váží 2050 g, což je o 200 gramů méně než loni. Zásluhu na této úspoře mají hlavně nové karbonové vzpěry (tužší a o 100 g lehčí). Rovněž i zde je užit užší a lehčí systém ložisek a rychloupínáku na zadní ose ABP Race. Vedle hmotnostní úspory se odehrály největší změny opět u odpružení. Fuel EX využívá po vzoru letošního Gary Fishera Roscoe tlumiče Fox DRCV (Dual Rate Control Valve), který opět vznikl těsnou spoluprácí obou inženýrských týmů. Základní princip je jednoduchý – systém DRCV má dvě komory, přičemž do poloviny stlačení pracuje základní komora objemem blízká té, jež je v tlumiči RP23. To omezuje pohupování systému vlivem šlapání. V druhé polovině dráhy ale ventil otevře průchod do druhé přídavné komory, čímž se celkový objem stlačovaného vzduchu zvětší. Touto cestou se bojuje proti přirozené progresivitě vzduchových tlumičů a dosahuje výrazně lineárnějšího průběhu, tedy aktivnějšího využití druhé poloviny zdvihu.
Ještě výraznějších změn doznaly hliníkové rámy Fuelů. Objevuje se na nich kónická hlavová trubka E2 se spodním ložiskem 1,5", středové složení BB85 přichystané přímo pro vložení ložisek, systém ABP a také tlumiče odpružení DRCV. Váha rámu s tlumičem činí 2455 g, což je o 75 g méně v porovnání s loňským rokem. Stejně tak důležité je, že systém ABP (nikoli všechna zmiňovaná vylepšení) sestoupil v hierarchii až k základním modelům EX 5, EX 6 a EX 5 WSD (dámská varianta).
Jak jsme již předznamenali, bylo nám dopřáno strávit na karbonovém „éiksu" celý den. Traserkou byla místní bikerka, která zahanbovala většinu přítomných ve výjezdech i sjezdech. Přibližně čtyřicetiletá paní prý jezdí každý den a na její fyzičce a hlavně technice to bylo vidět. Nejprve bylo třeba se vysápat vysoko nad městečko Bad Goisern a až poté jsme se mohli spustit po místy rozbahněném, místy kamenitém trailu dolů. Sjezd byl pochopitelně větší zábava než výjezd, ale i cesta nahoru proběhla velmi hladce. Kolo stoupalo snáz, než bychom vzhledem k jeho sjezdařským dovednostem čekali, stačilo se jen vzdát závodních ambic. Sjezd však i tak byl očekávanou a zaslouženou odměnou. Rozdíl mezi Top Fuelem a Fuelem EX je nejen ve zdvihové kapacitě odpružení, ale také v geometrii. Na ovládání je znát hlavně více položený hlavový úhel. Přesto si lze představit, že na těchto dvou rozdílných kolech absolvují dva přátelé stejnou trasu, aniž by jeden z nich nějak strádal. Špičkové osazení „éiksa" 9.9 eliminuje většinu nevýhod oproti sportovnějším XC bikům i při technicky nenáročných přesunech. Když si po vyjížďce máme zvolit kolo na zítřejší Salzkammergut Trophy, kterou máme v rámci programu kempu absolvovat, rozhoduje se část redaktorů startujících na nejkratší 50km trase právě pro tento bike.

 

Karbonifikované Remedy
Poslední den nám zástupci Treku představují inovovanou all-mountain řadu Remedy. Doby, kdy se výrobci zdráhali užívat karbonu při konstrukci kol s vyššími zdvihy, jsou pryč. Novinka je vyrobena z materiálu OCLV, který je v nejexponovanějším místě spodní rámové trubky ještě překryt pryžovou ochranou Carbon Amor. Na kole najdeme systém ABP Race, magnéziové vahadlo, střed BB95 a širokou hlavovou trubku E2. Rám disponuje 150 mm zdvihu, které jsou opět obhospodařovány novým dvoukomorovým tlumičem DRCV. Na karbonových rámech stojí dva nejvyšší modely (9.9 a 9.8), zbytek řady zůstává kovový. Nové hliníkové rámy však jako by těm kompozitovým z oka vypadly – tvary i technická řešení jsou shodná.

 

Ochutnávka od Bontrageru
Na testovacích jízdách s námi jezdí biker, který věkem mezi přítomné úplně nezapadá. Zajímají ho především naše názory na pláště. Jak se posléze dovídáme, je to Alan Clark, člověk stojící za obutím Bontrager. Právě jeho prezentace zakončuje náš rakouský pobyt. U Bontrageru nezůstává na kameni kámen, přesněji na plášti plášť – některé novinky se již vyrábějí, jiné budou představeny na Eurobiku, další budou následovat krátce potom. Chystá se pět různých nových dezénů pro XC, dva pro all-mountain či freeride a čtyři pro ještě náročnější podmínky. Mezi ostatními plášti zaujmou tři zcela nové modely se specificky upraveným devětadvacítkovým vzorkem. U cross-country produkce se Alan nejdéle zastavuje u lehkého pláště pro suchý povrch XR0, který má za úkol svou nízkou hmotností (320 g) a jemným vzorkem na středu běhounu zatopit konkurentům, jakými jsou třeba Schwalbe Racing Ralph, Furrious Fred nebo Maxxis Maxlite.

Text a foto: Karel Kuchler

V NOVÉM VELU NAVÍC: TEST BONTRAGERU, NOVÝCH TLUMIČŮ, PODROBNĚJŠÍ TEST KOL A REPORTÁŽ ZE ZÁVODU SALZKAMMERGUT TROPHY, ABSOLVOVANÉHO PRÁVĚ NA NOVÝCH KOLECH TREKU

Menu